220 motor ombouwen
Moderator: Moderators
Geen probleem Alexander.
Wees blij dat het geen experiment was dat veel geld heeft gekost.
Tot begin dit jaar zat onze kelder ermee vol.
Poenvretende, leuke, maar nutteloos voor RW materialen.
1 van mijn grotere miskopen, de lading 8.4V 55Ah, 1.1 kg Lucht/Zink niet oplaadbare landbouwaccu's.
Die kunnen gewoon niet het vermogen afgeven om een volwassen RC motor op toeren te krijgen. En ze leken zo ideaal meneer.
Daar ging bijna €300....
Wees blij dat het geen experiment was dat veel geld heeft gekost.
Tot begin dit jaar zat onze kelder ermee vol.
Poenvretende, leuke, maar nutteloos voor RW materialen.
1 van mijn grotere miskopen, de lading 8.4V 55Ah, 1.1 kg Lucht/Zink niet oplaadbare landbouwaccu's.
Die kunnen gewoon niet het vermogen afgeven om een volwassen RC motor op toeren te krijgen. En ze leken zo ideaal meneer.
Daar ging bijna €300....
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
-
- Posts: 1708
- Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
- Location: wormer
- Contact:
- leo-rcc
- Site Admin
- Posts: 5882
- Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
- Location: Hoogvliet-Rotterdam
- Contact:
Jep, 2 haakse slijptollen onder andere.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
oke, ik heb een mooie 12 volt startmotor (van een motorfiets)
maar..
ik heb al de klemmen op mn test accu gesmolten, door de enorme vonken die er af komen.. de tandjes op de krokodillenbek klem begonnen rood te gloeien (oftewel, voortaal dikkere kabels nodig, )
en ook nog, hij lijkt de ene kant op sneller te draaien dan de andere. ik weet het niet zeker, maar het lijkt zo iig. (kan dat?)
en als hij de ene kant op sneller / sterker is, dan is dat precies de verkeerde kant op voor de versnellingsbak die ik erbij wil... (de tanden zijn geoptimaliseerd voor 1 richting, en de spindel waar het wapen op zit is dan de verkeerde kant op, dan vliegt de schijf de hele tijd los)
en ten laatste, hoe maak ik de 2 helften aan elkaar? de ene kant is het tandieltje van de motor (die vreemd genoeg niet kan schuiven, zoals bij veel startmotors, ik denk dat de hele startmotor schuift bij die motor of zo..) en den andere kant is een stalen asje met een plastic buitenkant die ongeveer dezelfde dikte heeft. lassen is voor mij niet echt een optie, zou het ook werken als ik ze aan elkaar lijm, met een stukje tuinslang er over heen (centrering en meer koppeloppervlak) en welke lijm? 2 komponenten?
alvast bedankt.
maar..
ik heb al de klemmen op mn test accu gesmolten, door de enorme vonken die er af komen.. de tandjes op de krokodillenbek klem begonnen rood te gloeien (oftewel, voortaal dikkere kabels nodig, )
en ook nog, hij lijkt de ene kant op sneller te draaien dan de andere. ik weet het niet zeker, maar het lijkt zo iig. (kan dat?)
en als hij de ene kant op sneller / sterker is, dan is dat precies de verkeerde kant op voor de versnellingsbak die ik erbij wil... (de tanden zijn geoptimaliseerd voor 1 richting, en de spindel waar het wapen op zit is dan de verkeerde kant op, dan vliegt de schijf de hele tijd los)
en ten laatste, hoe maak ik de 2 helften aan elkaar? de ene kant is het tandieltje van de motor (die vreemd genoeg niet kan schuiven, zoals bij veel startmotors, ik denk dat de hele startmotor schuift bij die motor of zo..) en den andere kant is een stalen asje met een plastic buitenkant die ongeveer dezelfde dikte heeft. lassen is voor mij niet echt een optie, zou het ook werken als ik ze aan elkaar lijm, met een stukje tuinslang er over heen (centrering en meer koppeloppervlak) en welke lijm? 2 komponenten?
alvast bedankt.
- leo-rcc
- Site Admin
- Posts: 5882
- Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
- Location: Hoogvliet-Rotterdam
- Contact:
Startmotoren draaien zelden beide kanten even snel. Een neutrale timing voor een motor die bedoeld is om maar 1 kant op te draaien is ook een verspilling, je kan door de timing anders te zetten de motor veel efficienter laten draaien.
Startmotoren trekken nu eenmaal veel stroom, dus ook daar geen verrassing. Met Warzone gebruikten we 10 mm2 kabels en 6mm2 glasvezel kabel, en die werden zo warm dat de buitenste siliconenlaag van de kabels af smolt. Op een motor is dat ook geen probleem, want zo'n startmotor is uiteraard ook weer bedoeld om maar een paar seconden rond te draaien.
Wat betreft lijmen van die verbinding, kan je niet een koppelstuk maken met een borgpen er door of zo? Met de juiste lijm zou het misschien kunnen, maar het zou een metaal op plastic verbinding worden en of dat houd kan ik niet zeggen.
Startmotoren trekken nu eenmaal veel stroom, dus ook daar geen verrassing. Met Warzone gebruikten we 10 mm2 kabels en 6mm2 glasvezel kabel, en die werden zo warm dat de buitenste siliconenlaag van de kabels af smolt. Op een motor is dat ook geen probleem, want zo'n startmotor is uiteraard ook weer bedoeld om maar een paar seconden rond te draaien.
Wat betreft lijmen van die verbinding, kan je niet een koppelstuk maken met een borgpen er door of zo? Met de juiste lijm zou het misschien kunnen, maar het zou een metaal op plastic verbinding worden en of dat houd kan ik niet zeggen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Een oudere seriegewonden starter heeft hypothetisch een ongelimiteerd top rpm.
Maar een goede motorfietsstarter is eentje met permanent magneten en een planetaire reductie in de behuizing.
En ja, dan is het ook zeer waarschijnlijk dat ie in een richting sneller en krachtiger werkt als naar de andere kant.
500 tot 1500 rpm uitgaand is een goeie gok.
Maar een goede motorfietsstarter is eentje met permanent magneten en een planetaire reductie in de behuizing.
En ja, dan is het ook zeer waarschijnlijk dat ie in een richting sneller en krachtiger werkt als naar de andere kant.
500 tot 1500 rpm uitgaand is een goeie gok.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
tis toch redelijk onmogelijk om een seriemotor achteruit te laten draaien?
het is dus een permamotor (dacht ik al) ik ga em openmaken, en kijken of hij ook zonder de planetaire reductie te gebruiken is..
(als e em ronddraait voel je duidelijk de tikjes die je altijd voelt als je een permamotor langzaam ronddraait, alleen is er zeker een vertraging aanwezig aan de binnenkant, want bij ieder tandje dat je op het uitgaande tandwiel draait voel je al weer 1 of 2 klikken.
(de klikken hebben denk ik iets te maken met het aantal ankers dat een motor heeft, want een motor met 3 ankers heeft 3 verschillende posities waarin hij het liefst wil blijven staan zeg maar.. (hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)
[edit] aarg!
de motor is niet vertraagd aan de binnenkant, maar heeft gewoon een ontzettend aantal ankers..
het is dus een permamotor (dacht ik al) ik ga em openmaken, en kijken of hij ook zonder de planetaire reductie te gebruiken is..
(als e em ronddraait voel je duidelijk de tikjes die je altijd voelt als je een permamotor langzaam ronddraait, alleen is er zeker een vertraging aanwezig aan de binnenkant, want bij ieder tandje dat je op het uitgaande tandwiel draait voel je al weer 1 of 2 klikken.
(de klikken hebben denk ik iets te maken met het aantal ankers dat een motor heeft, want een motor met 3 ankers heeft 3 verschillende posities waarin hij het liefst wil blijven staan zeg maar.. (hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)
[edit] aarg!
de motor is niet vertraagd aan de binnenkant, maar heeft gewoon een ontzettend aantal ankers..
- leo-rcc
- Site Admin
- Posts: 5882
- Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
- Location: Hoogvliet-Rotterdam
- Contact:
Grappig, ik dacht precies hetzelfde.maddox wrote:Goeie diskmotor.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
oke.. nouja, een sclijpschuif zal waarschijnlijk niet zo goed werken met zo'n snelheid, ik bewaar de slijptransmissie voor een later tijdstip (zonde dat ik die zo gesloopt heb) voor een ander wapen, en maak ik hier geoon een direct drive schijf van (is dat goed idee, of niet goed idee?)
en de motor is zover ik specs heb kunnen vinden 1.2 kw, dat is bestwel veel
nouja, ga ik eerst maar enes op zoek naar servo's en relais, en nogwat, het schijnt dat als je de eerste keer bij conrad.nl besteld je een flinke toeslag betaald voor registratie of zo, is dit zo? (wil daar servo's bestellen wegens lage prijs..) (of zijn er nog goedkopere te koop?)
en de motor is zover ik specs heb kunnen vinden 1.2 kw, dat is bestwel veel
nouja, ga ik eerst maar enes op zoek naar servo's en relais, en nogwat, het schijnt dat als je de eerste keer bij conrad.nl besteld je een flinke toeslag betaald voor registratie of zo, is dit zo? (wil daar servo's bestellen wegens lage prijs..) (of zijn er nog goedkopere te koop?)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 33 guests