Nee, helaas niet. Deze kwam van de sloop en er zat een labeltje aan waarop stond "Subaru Legacy '94".team ODT schreef:Zeg jkoehorst. Heb je toevallig nog meer Subaru spullen liggen? Ik zoek nog een blok (liefst 2.2 16v) voor in mijn kever......
van turbo naar straalmotor
Moderator: Moderators
zou die kleine turbo graag willen kopen, wat vraag je er voor? en waar woon je precies, (ik moet namelijk met mn pa mee als ik verder an een paar km van huis moet)
vloeibaar brandstof valt nog best mee, je moet gewoon een stukje waterleiding platslaan, totdat er een mingaatje in overblijft. (je kan de brandstof ook voorverwarmen, door de leidign bijvoorbeeld om de achterbuis of om de turbinehuis heen te leggen, dan koelt dat onderdeel en verwarmt de brandstof waardoor het zowat meteen verdampt (toegepast in de mictostraalmotoren voor de modelbouw) en waterinjectie gaat niet direct bij de bradstof in, maar in het gedeelte waar de vlam het heetst is, vlak voor de turbine (dat spaart ook enorm op uitsmeltende turbines en oververhitting.)
vloeibaar brandstof valt nog best mee, je moet gewoon een stukje waterleiding platslaan, totdat er een mingaatje in overblijft. (je kan de brandstof ook voorverwarmen, door de leidign bijvoorbeeld om de achterbuis of om de turbinehuis heen te leggen, dan koelt dat onderdeel en verwarmt de brandstof waardoor het zowat meteen verdampt (toegepast in de mictostraalmotoren voor de modelbouw) en waterinjectie gaat niet direct bij de bradstof in, maar in het gedeelte waar de vlam het heetst is, vlak voor de turbine (dat spaart ook enorm op uitsmeltende turbines en oververhitting.)
Die kleine turbo is al behoorlijk aan het eind van z'n leven dus die mag je voor 10,- wel meenemen. Misschien heb ik ook nog wel een K03 voor je (van een 1.8 benzine VW).Alexander schreef:zou die kleine turbo graag willen kopen, wat vraag je er voor? en waar woon je precies, (ik moet namelijk met mn pa mee als ik verder an een paar km van huis moet)
vloeibaar brandstof valt nog best mee, je moet gewoon een stukje waterleiding platslaan, totdat er een mingaatje in overblijft. (je kan de brandstof ook voorverwarmen, door de leidign bijvoorbeeld om de achterbuis of om de turbinehuis heen te leggen, dan koelt dat onderdeel en verwarmt de brandstof waardoor het zowat meteen verdampt (toegepast in de mictostraalmotoren voor de modelbouw) en waterinjectie gaat niet direct bij de bradstof in, maar in het gedeelte waar de vlam het heetst is, vlak voor de turbine (dat spaart ook enorm op uitsmeltende turbines en oververhitting.)
Ik woon in hengelo (ov) maar misschien kan ik het spul ook wel dit weekend meegeven aan Werner ofzo (naar Utrecht).
Als ik jou was zou ik nog niet beginnen aan het voorverwarmen van brandstof, als dat uit de hand loopt gaat het echt goed mis.
zal de voorverwarming nog ff laten (ik was ook niet van plan om dat met een vlam te doen, eerder met koelwater.)
vw turbo, graag, wat kost me dat? en als werner hier heen komt, is dat naar de hcc dagen? want ik kan zelf erg moeilijk naar ut komen, het is alsnog een km of 15 heen, en dan nog eens dat terug.. (amersfoort)
vw turbo, graag, wat kost me dat? en als werner hier heen komt, is dat naar de hcc dagen? want ik kan zelf erg moeilijk naar ut komen, het is alsnog een km of 15 heen, en dan nog eens dat terug.. (amersfoort)
Zal Werner zich er eens mee gaan bemoeien dan....Alexander schreef:zal de voorverwarming nog ff laten (ik was ook niet van plan om dat met een vlam te doen, eerder met koelwater.)
vw turbo, graag, wat kost me dat? en als werner hier heen komt, is dat naar de hcc dagen? want ik kan zelf erg moeilijk naar ut komen, het is alsnog een km of 15 heen, en dan nog eens dat terug.. (amersfoort)
ik was wel van plan in Utrecht te komen, dan voert mijn terugweg mij (al treinend of met de motor) op zondag wel langs Amersfoort.
Maar ik kan je aanraden om naar de HCC dagen te gaan (voor een paar euri met de trein) want dat zal de moeite meer dan waard zijn.
Nog even ter info van de pakezel. Wat weegt die grap?
Euhm...
Die VW turbo is niets, die is al helemaal gaar. (zoveel speling dat de compressor het huis begint op te vreten ).
De stuurbekrachtigingspomp is iets van 1-2 kg. Die is getest en heb ik nog een apart adaptertje op gemaakt zodat je op maatje waterleiding uitkomt . Er zit ook een plunjersysteem met veer in om de druk te regelen. Dat zul je zeker nodig hebben omdat je met teveel oliedruk de turbo niet op gang zult krijgen.
De stuurbekrachtigingspomp is iets van 1-2 kg. Die is getest en heb ik nog een apart adaptertje op gemaakt zodat je op maatje waterleiding uitkomt . Er zit ook een plunjersysteem met veer in om de druk te regelen. Dat zul je zeker nodig hebben omdat je met teveel oliedruk de turbo niet op gang zult krijgen.
Die turbo is wel van een diesel, en word in een speciale uitvoering toegepast op benzinemotoren (en die uitvoering heb ik niet ).
Hij is te koop maar als ik jou was zou ik even verder kijken naar een geschikte turbo van een benzinemotor.
Koude olie start ook slecht ja, dikke troep. Maar een hoge oliedruk geeft de turbo ook veel weerstand. Je kunt hem het beste starten met 0,5 bar ofzo en als het loopt direct de benodigde 2,5 bar erop.
(pomp al getest? Als je met de hand draait ontwikkel je net niet genoeg snelheid om de lucht eruit te krijgen en gebeurt er ook helemaal niets. Je zult even de boormachine erop moeten zetten of met een touw aanslingeren (uit ervaring kan ik vertellen dat je plafon er watervast van word ))
Hij is te koop maar als ik jou was zou ik even verder kijken naar een geschikte turbo van een benzinemotor.
Koude olie start ook slecht ja, dikke troep. Maar een hoge oliedruk geeft de turbo ook veel weerstand. Je kunt hem het beste starten met 0,5 bar ofzo en als het loopt direct de benodigde 2,5 bar erop.
(pomp al getest? Als je met de hand draait ontwikkel je net niet genoeg snelheid om de lucht eruit te krijgen en gebeurt er ook helemaal niets. Je zult even de boormachine erop moeten zetten of met een touw aanslingeren (uit ervaring kan ik vertellen dat je plafon er watervast van word ))
okay, ga ik nog ff veder zoeken naar een andere turbo, maar als ik er geen kan krijgen (heb btw bijna al mn geld gespendeerd aan computerparts, maar loonstrookjes komen nog steeds gewoon binnen, dus dat komt vanzelf goed) dan houd ik me aanbevolden,
het grootste bezwaar tegen deze turbo is de ongeschiktheid voor hoge temperaturen (dat is nog neit direct een onmogelijk probleem, ik kan de uitlaatgassen omlaagbrengen naar een 3-400 graden, (ipv 800) en daarmee de druk vrij hoog maken,
echter is hij ook een beetje klein formaat (toch?), waardoor hij niet met te veel druk gebruikt kan worden (hoe meer druk, hoe hoger de toerentallen worden en ik weet niet hoe veel de turbo aankan (moet ik ook een optisch telletje of zo voor maken)
maar ik ben er zeker nog mee bezig, het eindproduct (if any) wordt waarschijnlijk een soort straalaangederven skelter (lichtere, smallere wielen, rolkooi?)
het grootste bezwaar tegen deze turbo is de ongeschiktheid voor hoge temperaturen (dat is nog neit direct een onmogelijk probleem, ik kan de uitlaatgassen omlaagbrengen naar een 3-400 graden, (ipv 800) en daarmee de druk vrij hoog maken,
echter is hij ook een beetje klein formaat (toch?), waardoor hij niet met te veel druk gebruikt kan worden (hoe meer druk, hoe hoger de toerentallen worden en ik weet niet hoe veel de turbo aankan (moet ik ook een optisch telletje of zo voor maken)
maar ik ben er zeker nog mee bezig, het eindproduct (if any) wordt waarschijnlijk een soort straalaangederven skelter (lichtere, smallere wielen, rolkooi?)
Ben hier al lang niet meer geweest .
Het formaat, druk en toerental hebben eigenlijk niets met elkaar te maken. Deze kleine turbo draait efficient op iets van 0,7 bar. Een andere turbo van hetzelfde formaat, de GT12, draait efficient op 1-1,5 bar. De hoeveelheid lucht die er doorheen gaat is veel belangrijker, je moet niet in de 'surge' of 'choke' gebieden van de flowmap komen. Zoek deze begrippen maar eens na en bekijk ook eens wat flowmaps van turbo's, bij een vliegtuig zullen deze begrippen 'stall' en 'overspeed' heten .
Hij is best klein ja (het was lange tijd de kleinste turbo ter wereld). Hij word gebruikt op een daihatsu charade 1000cc diesel.Alexander schreef: ...
echter is hij ook een beetje klein formaat (toch?), waardoor hij niet met te veel druk gebruikt kan worden (hoe meer druk, hoe hoger de toerentallen worden en ik weet niet hoe veel de turbo aankan (moet ik ook een optisch telletje of zo voor maken)
maar ik ben er zeker nog mee bezig, het eindproduct (if any) wordt waarschijnlijk een soort straalaangederven skelter (lichtere, smallere wielen, rolkooi?)
Het formaat, druk en toerental hebben eigenlijk niets met elkaar te maken. Deze kleine turbo draait efficient op iets van 0,7 bar. Een andere turbo van hetzelfde formaat, de GT12, draait efficient op 1-1,5 bar. De hoeveelheid lucht die er doorheen gaat is veel belangrijker, je moet niet in de 'surge' of 'choke' gebieden van de flowmap komen. Zoek deze begrippen maar eens na en bekijk ook eens wat flowmaps van turbo's, bij een vliegtuig zullen deze begrippen 'stall' en 'overspeed' heten .