Software

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

cyberswat
Posts: 11
Joined: Wed Apr 20, 2005 11:20 am
Location: the netherlands
Contact:

Software

Post by cyberswat » Wed Apr 20, 2005 4:48 pm

Hey

Ik ben net nieuw hier op dit forum, en mijn vraag was of er software is waarmee je in 3d een robot op de pc kan maken, voor dat je hem in het echt kan maken. en graag zou ik willen weten als dit zo is, of je het software ook gratis kan downloaden.

Oja ik weet niet precies of deze topic in de goeie categorie staat. :D
CyberSWAT leert rustig aan robot maken :D

Beginnende bouwers: 15 jaar, martijn,thijs

EN..........

CyberSWAT is the name :P :D

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Wed Apr 20, 2005 5:09 pm

Hiervoor lijkt mij Ruud Boeklagen de beste persoon om wat over te vertellen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
ruud_boeklagen
Posts: 409
Joined: Thu Feb 17, 2005 2:50 pm

Post by ruud_boeklagen » Thu Apr 21, 2005 2:06 pm

kos wrote:Hiervoor lijkt mij Ruud Boeklagen de beste persoon om wat over te vertellen.
:D zeker weten.


Wat mij part is het erg aan te raden om met 3d software je robot te ontwerpen maar ik ben zelf ook een erg beginnende roboteer (we hebben alleen ons ontwerp af, en verder wat testrobots gemaakt). Veel van de roboteers die ik hier op het forum gesproken heb vinden het leuker om direct aan de gang te gaan met bouwen.

De enige 3d software waar ik verstand van heb is Inventor en Autocad. Maar in dit geval kun je beter inventor gebruiken. Je moet het gebruik van CAD programma niet overschatten, het is een stuk lastiger dan je denkt, en de programma's zijn ook een stuk duurder. Het is niet zo dat je ff bij de dixons een CAD programma haalt voor 50 euro. En downloaden... nou ja, dat moet je zelf weten. Er zijn studenten versies waarmee je een stuk goed koper uit bent.

Je kunt wat meer info krijgen over inventor op http://www.autodesk.nl en en als je nog vragen hebt kun je naar http://www.cadcollege.nl gaan. Daar vind je ook allemaal boeken om te leren hoe je met inventor moet werken. Beste boeken van het land om het zo zacht uit te drukken. Bovendien kun je daar gerust vragen stellen over inventor, anders kun je ze aan mij stellen en geef ik de vraag door aan cadcollege, ik sta namelijk erg dicht in hun buurt en dan krijg je een sneller antwoord.

Op zich zou je me teen CAD programma de perfecte robot moet kunnen ontwikkelen die al die andere roboteers niet kunnen maken omdat zei alleen schetsjes op papier maken en het hierdoor slecht kunnen uitwerken (sorry). Met een CAD programma zou je ook de krachten op je robot kunnen berekenen als je een klap krijgt. Kort gezegt..... je bent beter af als je een CAd programma gebruikt. Er zijn natuurlijk nog honderden redenen waarom je een cadprogramma moet gebruiken maar ik heb al zoveel geschreven dat ik een lamme hand krijg. :)

een wat alternatief CAD programma is "solidworks", dat wordt in Amerika erg veel gebruikt, maar in Nederland wordt Inventor het meeste gebruikt, dus zou je met Inventor ook makkelijk een baan kunnen vinden die met CAD temaken heeft, als je dat wilt.

succes!
Last edited by ruud_boeklagen on Thu Apr 21, 2005 2:21 pm, edited 1 time in total.

User avatar
ruud_boeklagen
Posts: 409
Joined: Thu Feb 17, 2005 2:50 pm

Post by ruud_boeklagen » Thu Apr 21, 2005 2:14 pm

ok, ik zie nu dat inventor 9 nog 109 euro kost als studenten versie. Misschiem moet je ff wachten tot inventor 10 er is (duurt nog maar heel even), dan zal inventor 9 wel zakken, je kunt natuurlijk ook nog oudere versies kopen, die zijn weer goedkoper. Wat je wel moet doen is er een boek bij kopen, omdat die niet te downloaden is en zonder boek kom je er een stuk minder makkelijk achter hoe alles werkt (dat zou je dan nog wel een paar maanden duren)
dus; http://www.cadcollege.nl


zie ook onze oude ontwerpen; http://www.cadcollege.net/ruud. Op de homepage staat een linkje, wel ff de player downloaden. Zie je ook meteen hoe een tekening in Inventor er uit kan zien.

cyberswat
Posts: 11
Joined: Wed Apr 20, 2005 11:20 am
Location: the netherlands
Contact:

Post by cyberswat » Thu Apr 21, 2005 3:43 pm

Thanx ik zal eens gaan kijken.
CyberSWAT leert rustig aan robot maken :D

Beginnende bouwers: 15 jaar, martijn,thijs

EN..........

CyberSWAT is the name :P :D

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Thu Apr 21, 2005 5:55 pm

Downloaden is natuurlijk ook een optie ;) is vast wel ergens te vinden...

109 euro... stelletje afzetters voor ene programma wat je maar een paar keer gebruikt als simpele consument zijnde...

B.I.G.... (Branden is Goedkoper)

(heb inventor 9 en 10 al download baar gezien... rond de 1.2 a 1.5 gig)

cyberswat
Posts: 11
Joined: Wed Apr 20, 2005 11:20 am
Location: the netherlands
Contact:

Post by cyberswat » Thu Apr 21, 2005 8:48 pm

ja inderdaad dat is veel sneler en makkelijker ;),

109 euro kan ik wel ergens anders voor gebruiken ;)
CyberSWAT leert rustig aan robot maken :D

Beginnende bouwers: 15 jaar, martijn,thijs

EN..........

CyberSWAT is the name :P :D

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Fri Apr 22, 2005 8:11 pm

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Solidedge. Is wereldwijd ook marktleider in deze klasse 3D paketten (waaronder ook inventor en solidworks) Ook bied de nieuwste versie (17) de mogenlijkheid eenvoudig frames te ontwerpen, piping, ducting en wiring. Handig omdat je makkelijk en eenvoudig de luchtslangen en stroomdraaden in de robot kan ontwerpen.
Ook hiervan is een studenten versie te krijgen. incl een flinke bibliotheek standaard parts (bouten moeren, lagers, cilinders enz)
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
ruud_boeklagen
Posts: 409
Joined: Thu Feb 17, 2005 2:50 pm

Post by ruud_boeklagen » Mon Apr 25, 2005 2:44 pm

dat kan inventor al lang....

En Inventor is ruimschoots marktlijder in Nederland, wat wel handig is als je later een baantje zoekt.

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Mon Apr 25, 2005 3:30 pm

Volgens mij heeft Flex al lang een volwaardige baan. De laatse tijd ben ik de krant aan het bijhouden voor banen, maar Solidedge/solidworks/ etc wordt net zo vaak als pre gevraagd als Inventor. Het hangt qua bedrijf af wat voor programma gebruikt wordt.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Mon Apr 25, 2005 8:17 pm

Niet om een wapenwedloop hier te starten tussen de voordelen v.d. diverse cad paketten, Maar..Ik ben in inventor 6/9 nog niet de functionaliteit tegen gekomen die S.E. bied. Uit een lijnen spel per lijn(groep) aan te geven welk tijpe profiet te gebruiken en op wele methode de profielen op elkaar dieen aan te sluiten. Ook wireing en pipeing werken na genog gelijk zo.geef bij wireing een start en eindpunt en evt. diverse doorvoeren. selecteer een type kabel en het paket vormt hem. Verschuiven van welk vd punten resulteerdt uiteraard in aanpassing van de kabel. Dit gaat dus voor zowel electra als ook pneumatiek en hydrauliek als ook staalkabel constructies.

Dat de 3 paketten een uitgebreide normen bibliotheek bevatten staat buiten kijf.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

teunteunen
Posts: 1
Joined: Wed Mar 15, 2017 1:20 pm

Re: Software

Post by teunteunen » Wed Mar 15, 2017 1:24 pm

Vorig jaar een inventor cursus gevolgd. is veel makkelijker dan zelf uit een boek leren. hier had ik mijn cursus geboekt, er zijn veel locaties beschikbaar om deze te volgen. mocht er uberhaupt interesse zijn.

EDIT DOOR ADMIN : LINK WEGGEHAALD, Stuur maar een pm naar jeroen als je een uitleg hebt dat het geen spam is.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Software

Post by Jeroen » Wed Mar 15, 2017 2:25 pm

Wat is dit nou weer voor spam..
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Software

Post by flex » Wed Mar 15, 2017 3:45 pm

Nu dit historische topic is aangehaald... voor een fraai gratis CAD programma kan met tegenwoordig naar Autodesk Fusion kijken.
part en assembly modeleren, rendering, 3D printing en CNC (draaien-frezen-snijden) code genereren.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Software

Post by Jeroen » Wed Mar 15, 2017 3:47 pm

Non commercieel gratis zoals ik begrijp toch? Zeker wel eens slimme zet van Autodesk.
What goes up must come down...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests