Back to tech [Veiligheid tijdens het bouwen en testen]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Back to tech [Veiligheid tijdens het bouwen en testen]

Post by Jeroen » Sat Jan 10, 2004 2:00 pm

Ook een belangrijk punt. Tijdens het bouwen.
Gebruik alle veilligheid gereedschappen. Dus een goede laskap en een goede veiligheid bril. Ook zijn een paar veiligheid schoenen niet af te raden. Natuurlijk heeft niet iedereen maar het is een aanrader.

Tijdens de bouw. Accu polen goed afschermen. Een accu kan flinke stromen leveren. En bij kortsluiting hoge temperaturen veroorzaken.
Als je klaar bent voor die dag wacht even met het verlaten van je werkruimte als je net gelast of geslepen hebt. De vonken die daar afkomen kunnen brand veroorzaken. Na het slijpen of lassen minimaal 30 minuten in de werkplaats blijven dus.
Draag geen vlambare kleding tijdens het bouwen.


als je robot in een ver gevorderd stadium is zet hem dan tijdens het bouwen altijd met de wielen van de grond. Dan kan hij nooit de werkbank afrollen.
Ook eventueel bewegende delen vastzetten.

Scherpe delen in je robot of netjes afwerken of bedekken met wat piepschuim/karton of direct een nette bescherming ervoor maken.

Testen.
Als je hem voor het eerst gaat testen test hem in delen. Test eerst de drive base. Koppel het hele wapen dus even los.
Test de drive base eerst met de wielen van de grond.
als je er van overtuigd bent dat alles goed reageerd zet hem dan eens op de grond.

De eerste test rit.
Natuurlijk is dit super spannend en je wilt dat iedereen het kan zien. Maar doe dit toch even op een rustige plaats waar weinig mensen zijn en weinig dingen staan die je kan beschadigen.

Wapen test.
Koppel je drive los.
activeer je robot op de correcte manier. doe dit rustig .
Vergeet niet al je wapen beveiligingen eraf te halen ( locking pin enzo)
Neem afstand. En test je wapen.
Natuurlijk word het afgeraden om in geval van een schijf wapen dit op objecten te testen ivm rond vliegende scherven.

De final tests

Sluit je drive en je wapen aan.
Zet de robot met de wielen van de grond. Neem afstand.
Kijk of je drive werkt. Let op je wapen reageert deze niet raar?
Als je wapen niet raar reageert schakel je robot uit en zet de wielen op de grond.
Nu weer activeren en alles te gelijk testen.

Edit.. FF wat typo's weghallen.. Staat er pas 4 jaar :')
Last edited by Jeroen on Sun Aug 02, 2009 9:54 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sat Jan 10, 2004 3:54 pm

Veilig vervoer van een robot:
Een robot kan gemakkelijk in een auto passen. Er is zelfs een team bekend waarvan de robot gewoon achterop de motorfiets wordt gebonden dus zo moeilijk is het niet om een robot te vervoeren. Toch zijn er een aantal punten waar je op kunt letten...
- Haal de batterijen eruit (en eventueel als je die hebt een CO2-fles ook) en leg die apart met de polen afgeplakt zodat er geen contact kan ontstaan.
- Sjor de robot goed vast, je wilt geen +/- 80 kg in je nek krijgen als je plotseling moet remmen.
- Eventuele CO2-flessen dienen altijd (dus ook als ze leeg zijn = een goede gewoonte) goed vastgesjord te zijn, met de kraankop naar de voorkant van de auto gericht. Als er CO2 in de fles zit laat dan wel frisse lucht in de auto circuleren. Je weet maar nooit... En parkeer nooit je auto in vol zonlicht met een volle CO2-fles erin. Het geeft een leuke "special effect" maar zal je niet populair maken bij de voorbijgangers.
- Bevestig de removable link(s) met wat tape of een tie-rip aan je zender, zo raak je ze niet kwijt.
- Neem genoeg gereedschap mee (maar niet je hele hebben en houden), marker ze desnoods om verwisseling met anderen te vermijden, maar probeer thuis te laten wat je toch niet gaat nodig hebben. Check of de elektriciteitssnoeren nog in orde zijn en eventuele beveiligingen op het gereedschap zitten.
- Een deken dekt de boel goed af en voorkomt beschadiging aan je auto.
- Handschoenen en veiligheidsschoenen worden aangeraden wanneer je een robot optilt.
- Til nooit een robot in je eentje op. Er zijn genoeg handen beschikbaar en het zal je rug een vreselijk lot besparen.

Veiligheid op een live event:
Eenmaal aangekomen op een live event kun je je robot uitladen en naar een werkbank in de pits brengen.
- Vergeet nooit het draagnest (de "carrying cradle"), dat ding waar de robot op moet staan waardoor de wielen de grond niet raken, want wanneer je robot niet in de arena staat moet ze ALTIJD op haar draagnest staan ! Ook op de werkbank !
- Zet je robot + draagnest altijd goed stabiel op de werkbank.
- Laat gereedschap niet zomaar rondslingeren, vooral elektriciteitssnoeren kunnen een voorbijganger gemeen doen struikelen, en gebruik ductape om verlengsnoeren op de grond vast te leggen.
- Let op soldeerbouten, zet of hang ze ergens waar ze een toevallige voorbijganger niet kunnen verrassen.
- Zet gereedschapskisten en reserve-onderdelen onder de werkbank, hou je werkbank zo leeg mogelijk.
- Veiligheidsschoenen worden aangeraden aan iedereen die in de pits komt, voor kinderen kan het wat moeilijker zijn om geschikt schoeisel te vinden maar ik raad in hun geval stevige leren schoentjes aan.
- Prent je kinderen goed in dat ze mogen rondkijken maar niet hollen of rennen tussen de werkbanken. (Noot aan organisatoren van live events: voorzie eventueel een aparte ruimte (liefst mèt oppas) waar kinderen rustig kunnen spelen, voorzie wat papier en stiften, lijm en scharen, en laat ze hun eigen robotjes bouwen... Het werkte voortreffelijk in "Worthing december 2003" !)
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sat Jan 10, 2004 5:14 pm

Babeth waarom accu's uit de robot tijdens vervoer?
Ik zie daar geen enkele veiligheids reden in.

En persoonlijk vind ik mijn broekzak de beste plaats voor een removeble link? kan er niemand anders aan zitten.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sat Jan 10, 2004 5:41 pm

Maakt de robot lichter om te dragen zoeteke. Dat schijnt nogal wat invloed te hebben op ongevallenstatistieken qua rugletsel.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sat Jan 10, 2004 8:01 pm

wauw gemiddeld 9 kilo lichter.
Nee sorry babs in mijn geval zijn de accu's 28 killo maar ik zie alleen maar nadelen om ze er uit te halen. kost te veel tijd op events. En ja ik weet dat het binnen een half uur moet kunnen.

Nee sorry ik vind dit niet echt iets zinnigs

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Jan 11, 2004 6:53 pm

Jeroen, til jij maar Impact op met die 28 kg extra, ik pas.
Mijn rug heeft sinds ik met die Heavies klooi al meer problemen gegeven dat in de 29 jaar ervoor.

Babeths uitleg is op die ervaring gebaseerd, en niet iedereen is een forse uit de klei getrokken brok spieren als jij.

Langs de andere kant, de beste plaats voor accu's is in de robot, vastgemaakt op de plaats waar ze horen. Maar wel zonder electrische aansluiting.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sun Jan 11, 2004 9:51 pm

maddox wrote:... en niet iedereen is een forse uit de klei getrokken brok spieren als jij.
Ik las even "bieren" in plaats van "spieren". Ik weet niet hoe dat kwam :P

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Mon Jan 12, 2004 7:41 pm

Aaah , na vandaag heb ik besloten om op m'n slijpschijf toch maar voortaan de beschermkap erop te zetten . Ben ff een paar meter vel verloren na een kleine correctie aan brutus . Slijpschijfje van 1 mm stropte eerst lekker ff in m'n vel en brak daarna op 'n buis en er kwam 'n stuk tegen m'n veiligheidsbril . Bril kwam er goed vanaf , m'n hand niet . Vraag maar na aan Jeroen die toevallig langs kwam vandaag , ik lieg niet !
Oftewel : Be carefull !
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

snijdie
Posts: 75
Joined: Tue Aug 26, 2003 1:18 pm

Post by snijdie » Mon Jan 12, 2004 8:07 pm

Bugs wrote:
maddox wrote:... en niet iedereen is een forse uit de klei getrokken brok spieren als jij.
Ik las even "bieren" in plaats van "spieren". Ik weet niet hoe dat kwam :P
in plaats van de 'p' las je nog een s, dus er staat in je gedachten sspieren. 2 ss kan worden gelezen als zo'n duitse letter die op een b lijkt. Dus staat er bieren :P.

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Mon Jan 12, 2004 9:46 pm

Babeth wrote:Veilig vervoer van een robot:
Een robot kan gemakkelijk in een auto passen. Er is zelfs een team bekend waarvan de robot gewoon achterop de motorfiets wordt gebonden dus zo moeilijk is het niet om een robot te vervoeren. Toch zijn er een aantal punten waar je op kunt letten...

Meer zinnigs[/i]
Als je niet gek bent vervoer je een robot in de auto.

Nu nog in de trein 8)

Jeroen wrote: Babeth waarom accu's uit de robot tijdens vervoer?
Ik zie daar geen enkele veiligheids reden in.

En persoonlijk vind ik mijn broekzak de beste plaats voor een removeble link? kan er niemand anders aan zitten.
Jeroen, met een metalen badkuip als de onze weet je wel waarom.
Het knettert wel leuk bij het verzetten van de bot, en gelukkig waren de accus best leeg.

En een aanvulling voor de test, zorg dat je je Link er op afstand uit krijgt (een lange sjorband heeft bij ons wat ellende weten te voorkomen) zodat je hem ook echt kunt laten stoppen als jij dat wilt.
Euhm...

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Mon Jan 12, 2004 11:23 pm

Werner is ook al gebeurt. Wel geen heavy, maar ik heb Pizzabox wel eens vervoerd van E'hoven naar Tilburg in de trein. Je krijgt wel de aandacht als je met een houten doos vol elektronica op schoot zit ;)
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Thu Jan 15, 2004 2:42 pm

nou wil ik die kerel wel eens zien die BillE uit de klein heeft getrokken, dat moet pas een krachtpatser zijn...

User avatar
NaN
Posts: 131
Joined: Sun Feb 08, 2004 2:33 pm
Location: Dordrecht

Post by NaN » Thu Nov 11, 2004 3:21 pm

Pertinente stukken naar [Informatie] 4.x veiligheid gecopieerd.
Bezwaren :?:

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Nov 11, 2004 7:49 pm

NaN wrote:Pertinente stukken naar [Informatie] 4.x veiligheid gecopieerd.
Bezwaren :?:
Geen
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Rooney
Posts: 610
Joined: Mon Feb 14, 2005 7:01 pm
Location: Groningen
Contact:

Post by Rooney » Sat Feb 18, 2006 5:34 pm

ik wil weten om wapen mag het wel? schot voor lucht gebrukt kogel aluminum wel???
Call 0909-SCHAAP for an appointment. I am one hell of a member.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests