Henning's Speedo Projecten

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Dat valt inderdaad mee. Hoe pomp je dat water rond. Gewoon een open slang aan de onderkant van de boot?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

door een opening in de varrichting word het water erin gedrukt door de schroef en snelheid.. de andere einde hang je gewoon ergens aan de zijkant uit de romp, komt een mooi straaltje uit als de koeling goed werkt dus kun je dat gelijk bekijken..

je hebt idd koelmantels uit 1 buis zeg maar, en koelmantels uit een gewikkeld pijpje, een-buis is net zo licht te krijgen, je gebruikt alleen de buitenwand van de motor als koelvlak ipv dat je eerst een overgang hebt van de motor naar de koelbuyis en dan naar het water..
maargoed.. een gewikkeld pijpje is ook een bewezen idee dus :)
[sig?]
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

inventor schreef:Ik weet in iedergeval in de rc-auto racerij dat 100gram erg veel is. Ik weet niet hoe dat met boten is.
:
Daar zijn ze nog meer "analy retentive" over gewicht dan bij de autos. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

jupz ;) We slopen al zoveel mogelijk uit onze boot als kan, maar het houdt helaas een keer op.

Met onze 3.3 kg hebben we een hele lichte boot. En dat is te merken. 8)
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Ik heb zelf ook nog 26 van die waterkoel-ringen. Formaat 52mm binnen, maar zijn makkelijker kleiner te maken. Mocht iemand interesse hebben...
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

De schroeven zelf kunnen ook heel veel invloed hebben op snelheid/warmteontwikkeling/rendement ....
Buiten de diameter moet je ook rekening houden met de spoed en de vorm (onderwater schroeven of surface drive schroeven).
Bij metalen schroeven moet je ook rekening houden met de balance en de scherpte van de snijvlakken.. maar ik ben er zeker van dat Juriaan dit alles ondertussen wel al zelf zal weten.
Wat betreft de koeling zijn beide oplossingen courant toegepast... maar als je motor echt erg heet wordt dan is koeling alleen maar een symptoon bestrijding en is er een andere echte reden.... bij competitie boten is dat meestal een te grote schroef om de boot sneller te laten lopen terwijl het dikwijls juist beter is om een iets kleinere schroef te gebruiken om zodaning de motor op zijn meest efficiente toerental te laten lopen.... veel verschillende schroeven uitproberen is de boodschap...
Het is zelfs zo dat de schroef aangepast wordt aan de weersomstandigheden ( wind = golven = ander vaargedrag)
En zoals in alle mechanische sporten is gewicht een factor die de snelheid negatief beinvloed, dus gewicht verminderen tot juist voor dat het mechanische stuk gaat :wink:
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Daar ben ik het helemaal mee eens G-lap,

We hebben nu 40mm Spoed 1.6 3blads Werkboot schroeven.
Met de hele lichte waterkoeling worden de motoren niet meer heet.
Alleen denken we dat de motoren nog vrij laag in de toeren lopen.
Wat zorgt vor een vrij hoog verbruik.

Daarom hebben we hebben nu 38 mm 2 blads Graupner speedboot schoeven besteld.
Dit vooral om de boot effecienter te laten lopen. De 3 blad zouden te veel vermogen vragen.

De boot vaart nu 20+ km/uur wat vergeleken met de rest echt hard is, leuk zo;n snelheid maar het verbruik is er ook na. Dus doormiddel van lichtere schroeven het verbruik wat omlaag brengen en proberen boven de 15km/uur blijven lijkt ons een hele mooie tussen oplossing.

Filmpje zijn in ontwikkeling!
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Alvast het filmpje waarij helaas de linker-as was vastgelopen, ben nu bezig met de nieuwe movie:

Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

En de 2de "grotere" movie:



(PS aan de taal-fout in het laatste shot word nog gewerkt ;))
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

1.6 spoed schroeven zijn eigenlijk surface props: dus voor jullie soort van aandrijving ongeschikt.
Bij graupner heb je 3 verschillende soorten plastic/carbon "speed props" :

type "p" =1.2 spoed
type "k"= 1.4 spoed (bij dit type staat er geen letter op de schroef zelf)
type "s"= 1.6 spoed

Voor jullie boot zou ik gaan voor de "P" schroeven alle andere zijn surface props ( moeten normaal tijdens fullspeed half boven water steken zoals bij offshore boten en een mooie spray maken achter de boot). Indien je surface props volledig onder water gaat gebruiken, zoals jullie blijkbaar doen, dan verlies je gewoon 75% van je rendement en dus wordt het boeltje gloeiend heet en zet je de energie om in warmte i.p.v. snelheid en of vaarduur.
Ik veronderstel dat Juriaan tot nu toe enkel maar surface props gebruikt heeft voor zijn "echte" speedboten. Dat veronderstel ik omdat jullie mooie boot een typisch offshore uiterlijk heeft :wink:
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

:)

Er is volgens mij spoed 1.4 besteld, dit is gebeurt in overleg met PowerPeet (moet een bekende voor je zijn ;))

Een beetje combo van surface / sub-surface...

De grap is als we wanner we met volle accu;s volgas wegblazen de schorevn behoorlijk loslopen, maar bij rustig varen dat ze compleet int water liggen. Is dus daarom denk ik een beetje een combo geworden.

Over het design mja :P Beetje een combo geworden tussen een italiaanse luxe jacht en een offshore boot :) Vet is het zkr ;)

Vandaag hebben we een presentatie en vrijdag nieuwe races met vast weer een hele lasding foto;s

bedankt voor de support!
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

ziet er zeker bruut uit :D
nu nog winnen ;)
[sig?]
Benjamin
Berichten: 294
Lid geworden op: do mei 24, 2007 8:15 pm

Bericht door Benjamin »

vet ding :)
Jim
Berichten: 374
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 3:01 pm
Locatie: Anna Paulowna

Bericht door Jim »

hij ziet er wel vet uit :D

in iedegeval beter dan mijn mislukte poging een boot te maken :D

maar waar komen de wapens om de ballonnen kapot te maken als ik vragen mag :roll:
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

fototje voor Jim:

Afbeelding