Henning's Speedo Projecten
Moderator: Moderators
door een opening in de varrichting word het water erin gedrukt door de schroef en snelheid.. de andere einde hang je gewoon ergens aan de zijkant uit de romp, komt een mooi straaltje uit als de koeling goed werkt dus kun je dat gelijk bekijken..
je hebt idd koelmantels uit 1 buis zeg maar, en koelmantels uit een gewikkeld pijpje, een-buis is net zo licht te krijgen, je gebruikt alleen de buitenwand van de motor als koelvlak ipv dat je eerst een overgang hebt van de motor naar de koelbuyis en dan naar het water..
maargoed.. een gewikkeld pijpje is ook een bewezen idee dus
je hebt idd koelmantels uit 1 buis zeg maar, en koelmantels uit een gewikkeld pijpje, een-buis is net zo licht te krijgen, je gebruikt alleen de buitenwand van de motor als koelvlak ipv dat je eerst een overgang hebt van de motor naar de koelbuyis en dan naar het water..
maargoed.. een gewikkeld pijpje is ook een bewezen idee dus
[sig?]
- leo-rcc
- Site Admin
- Berichten: 5882
- Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
- Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
- Contacteer:
:inventor schreef:Ik weet in iedergeval in de rc-auto racerij dat 100gram erg veel is. Ik weet niet hoe dat met boten is.
Daar zijn ze nog meer "analy retentive" over gewicht dan bij de autos.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
De schroeven zelf kunnen ook heel veel invloed hebben op snelheid/warmteontwikkeling/rendement ....
Buiten de diameter moet je ook rekening houden met de spoed en de vorm (onderwater schroeven of surface drive schroeven).
Bij metalen schroeven moet je ook rekening houden met de balance en de scherpte van de snijvlakken.. maar ik ben er zeker van dat Juriaan dit alles ondertussen wel al zelf zal weten.
Wat betreft de koeling zijn beide oplossingen courant toegepast... maar als je motor echt erg heet wordt dan is koeling alleen maar een symptoon bestrijding en is er een andere echte reden.... bij competitie boten is dat meestal een te grote schroef om de boot sneller te laten lopen terwijl het dikwijls juist beter is om een iets kleinere schroef te gebruiken om zodaning de motor op zijn meest efficiente toerental te laten lopen.... veel verschillende schroeven uitproberen is de boodschap...
Het is zelfs zo dat de schroef aangepast wordt aan de weersomstandigheden ( wind = golven = ander vaargedrag)
En zoals in alle mechanische sporten is gewicht een factor die de snelheid negatief beinvloed, dus gewicht verminderen tot juist voor dat het mechanische stuk gaat
Buiten de diameter moet je ook rekening houden met de spoed en de vorm (onderwater schroeven of surface drive schroeven).
Bij metalen schroeven moet je ook rekening houden met de balance en de scherpte van de snijvlakken.. maar ik ben er zeker van dat Juriaan dit alles ondertussen wel al zelf zal weten.
Wat betreft de koeling zijn beide oplossingen courant toegepast... maar als je motor echt erg heet wordt dan is koeling alleen maar een symptoon bestrijding en is er een andere echte reden.... bij competitie boten is dat meestal een te grote schroef om de boot sneller te laten lopen terwijl het dikwijls juist beter is om een iets kleinere schroef te gebruiken om zodaning de motor op zijn meest efficiente toerental te laten lopen.... veel verschillende schroeven uitproberen is de boodschap...
Het is zelfs zo dat de schroef aangepast wordt aan de weersomstandigheden ( wind = golven = ander vaargedrag)
En zoals in alle mechanische sporten is gewicht een factor die de snelheid negatief beinvloed, dus gewicht verminderen tot juist voor dat het mechanische stuk gaat
Daar ben ik het helemaal mee eens G-lap,
We hebben nu 40mm Spoed 1.6 3blads Werkboot schroeven.
Met de hele lichte waterkoeling worden de motoren niet meer heet.
Alleen denken we dat de motoren nog vrij laag in de toeren lopen.
Wat zorgt vor een vrij hoog verbruik.
Daarom hebben we hebben nu 38 mm 2 blads Graupner speedboot schoeven besteld.
Dit vooral om de boot effecienter te laten lopen. De 3 blad zouden te veel vermogen vragen.
De boot vaart nu 20+ km/uur wat vergeleken met de rest echt hard is, leuk zo;n snelheid maar het verbruik is er ook na. Dus doormiddel van lichtere schroeven het verbruik wat omlaag brengen en proberen boven de 15km/uur blijven lijkt ons een hele mooie tussen oplossing.
Filmpje zijn in ontwikkeling!
We hebben nu 40mm Spoed 1.6 3blads Werkboot schroeven.
Met de hele lichte waterkoeling worden de motoren niet meer heet.
Alleen denken we dat de motoren nog vrij laag in de toeren lopen.
Wat zorgt vor een vrij hoog verbruik.
Daarom hebben we hebben nu 38 mm 2 blads Graupner speedboot schoeven besteld.
Dit vooral om de boot effecienter te laten lopen. De 3 blad zouden te veel vermogen vragen.
De boot vaart nu 20+ km/uur wat vergeleken met de rest echt hard is, leuk zo;n snelheid maar het verbruik is er ook na. Dus doormiddel van lichtere schroeven het verbruik wat omlaag brengen en proberen boven de 15km/uur blijven lijkt ons een hele mooie tussen oplossing.
Filmpje zijn in ontwikkeling!
1.6 spoed schroeven zijn eigenlijk surface props: dus voor jullie soort van aandrijving ongeschikt.
Bij graupner heb je 3 verschillende soorten plastic/carbon "speed props" :
type "p" =1.2 spoed
type "k"= 1.4 spoed (bij dit type staat er geen letter op de schroef zelf)
type "s"= 1.6 spoed
Voor jullie boot zou ik gaan voor de "P" schroeven alle andere zijn surface props ( moeten normaal tijdens fullspeed half boven water steken zoals bij offshore boten en een mooie spray maken achter de boot). Indien je surface props volledig onder water gaat gebruiken, zoals jullie blijkbaar doen, dan verlies je gewoon 75% van je rendement en dus wordt het boeltje gloeiend heet en zet je de energie om in warmte i.p.v. snelheid en of vaarduur.
Ik veronderstel dat Juriaan tot nu toe enkel maar surface props gebruikt heeft voor zijn "echte" speedboten. Dat veronderstel ik omdat jullie mooie boot een typisch offshore uiterlijk heeft
Bij graupner heb je 3 verschillende soorten plastic/carbon "speed props" :
type "p" =1.2 spoed
type "k"= 1.4 spoed (bij dit type staat er geen letter op de schroef zelf)
type "s"= 1.6 spoed
Voor jullie boot zou ik gaan voor de "P" schroeven alle andere zijn surface props ( moeten normaal tijdens fullspeed half boven water steken zoals bij offshore boten en een mooie spray maken achter de boot). Indien je surface props volledig onder water gaat gebruiken, zoals jullie blijkbaar doen, dan verlies je gewoon 75% van je rendement en dus wordt het boeltje gloeiend heet en zet je de energie om in warmte i.p.v. snelheid en of vaarduur.
Ik veronderstel dat Juriaan tot nu toe enkel maar surface props gebruikt heeft voor zijn "echte" speedboten. Dat veronderstel ik omdat jullie mooie boot een typisch offshore uiterlijk heeft
Er is volgens mij spoed 1.4 besteld, dit is gebeurt in overleg met PowerPeet (moet een bekende voor je zijn )
Een beetje combo van surface / sub-surface...
De grap is als we wanner we met volle accu;s volgas wegblazen de schorevn behoorlijk loslopen, maar bij rustig varen dat ze compleet int water liggen. Is dus daarom denk ik een beetje een combo geworden.
Over het design mja Beetje een combo geworden tussen een italiaanse luxe jacht en een offshore boot Vet is het zkr
Vandaag hebben we een presentatie en vrijdag nieuwe races met vast weer een hele lasding foto;s
bedankt voor de support!