450 gram botje

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Oct 29, 2006 3:17 pm

al meerdere keren meegemaakt. zelfs afgelopen weekend nog.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

sharmpie
Posts: 21
Joined: Tue Sep 12, 2006 8:22 pm

Re: 450 gram botje

Post by sharmpie » Sun Oct 29, 2006 3:19 pm

wie is er allemaal bezig met het bouwen van een ant of van een soz

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sun Oct 29, 2006 3:21 pm

Voor de televisie-opnames van Robot Wars werden er verschillende gewichtsklasses uitgevonden om het publiek wat variatie te bieden. Van die klasses schieten er eigenlijk nog maar 3 over die vaak gebouwd en gebruikt worden: heavyweight, featherweight en antweight. Je moet eens op het Engelse forum gaan zien hoe het handjevol middleweight- en lightweight-bouwers maar niet aan tegenstanders geraken. Sommigen zien zich verplicht om in een hogere gewichtsklasse uit te komen, zoals Mighty Mouse.
In Engeland is het ideale instapmodel een featherweight. In Duitsland zijn dat de raptors en daarom zijn die hier nu ook een beetje populairder aan het worden.

Als je een sozweight wilt bouwen, ga je gang. Als je tegenstanders zoekt kun je misschien een paar van je vrienden of klasgenoten aanporren. Misschien zijn er wel 2 antweights bereid om jouw sozbot als cluster aan te vallen. Maar je zult ze zelden op de live evenementen kunnen inzetten, zeker niet voor het publiek want die willen actie zien, horen en voelen. Zelfs met een verrekijker is het knap lastig om een gevecht in zo'n klein arenaatje te volgen. Het filmen en in real-time op een scherm projecteren zou kunnen, maar dan nog is er niet meer die spanning van zware klappen.

Het gaat in deze hobby ook wel om de technische uitdaging. Als je zo'n robotje kunt bouwen, binnen de beperkingen die de regels ons opleggen, en het ding kan behoorlijk presteren dan krijg je heus wel alle achting die je toekomt. Maar gaan zitten hameren dat iedereen nu snel een sozweightje moet bouwen... nee, dat was een beetje onvriendelijk van je. :? Vandaar de minder vriendelijke reacties van sommigen onder ons.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

sharmpie
Posts: 21
Joined: Tue Sep 12, 2006 8:22 pm

sorry

Post by sharmpie » Sun Oct 29, 2006 3:25 pm

het was niet de bedoeling om zo over te komen

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sun Oct 29, 2006 3:30 pm

Dat weet ik wel, maar op een forum moet je soms echt wel op je woorden letten.

Wij (Mario en ik) hebben een antweight: Malenkaia Baba Yaga, een full body spinner. Maar geen plannen voor een sozbot. Eerst eventjes Kashei Bessmertnye, de featherweight, nog eens uit de doden laten verrijzen. En aan Leo's nieuwe heavyweights gaan werken. Dat betekent dus voorlopig... geen geld, geen tijd, om iets anders te doen.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Sun Oct 29, 2006 3:31 pm

Alexander wrote:ja, maar ik zie nog steeds een robot met 2 goedkope accuboormachines niet winnen van een robot die helemaal met de computer is uitgewerkt en geoptimaliseerd, en voorzien van de duurste, lichtste sterktse en beste materialen gebouwd is.
muhahaha, BonX den erste, Europees kampioen, totale kosten zo'n kleine 100 euro (zonder zender)

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Oct 29, 2006 3:54 pm

mijn ant, totale kosten zo'n 260 euro, en nog steeds niet operationeel (maar dat is questie van tijd ;)) (en dat is dus mn spinner ant)
[sig?]

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Oct 29, 2006 3:58 pm

Babeth wrote:En aan Leo's nieuwe heavyweights gaan werken
Correctie, onze heavies.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

sharmpie
Posts: 21
Joined: Tue Sep 12, 2006 8:22 pm

wapen

Post by sharmpie » Sun Oct 29, 2006 4:23 pm

maar heeft er iemand mischien een ideetje voor de flipper in onze soz bot maar geen lucht das te slap

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Oct 29, 2006 4:31 pm

elastiek? :D
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Oct 29, 2006 5:11 pm

Alexander wrote:komt wel een regulator tussen, anders houd cilinder en constructie dat nooit.

7 bar vind ik meer dan zat werkdruk voor mn cilinder, maar vloeibaar co2 (voor de regulator) is dus een stuk meer, en dat mag dus niet.

enige optie voor een ant flipper is nu dus zeg maar een druktankje van 7 bar max waar gewoon luchtdruk in zit, maar dat is na een paar keer flippen waarschijnlijk toch al leeg. zou ik liever een co2 patroon en iets van een regulator + buffertankje plaatsen, dan daat het geheel wat langer mee.
Alexander, als je een commerciëel reduceerventiel vind , wat gekeurd is voor 70 bar + ingangsdruk, en nog klein genoeg is voor het gebruik in de ant of soz klasse, gefeliciteerd.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: wapen

Post by maddox » Sun Oct 29, 2006 5:54 pm

sharmpie wrote:maar heeft er iemand mischien een ideetje voor de flipper in onze soz bot maar geen lucht das te slap
Sharmpie, als lucht te slap is, hebben we de volgende opties.

Neon, da's al een stuk zwaarder

Of anders moeten we gaan kijken naar gassen onder hun condensatiepunt.
Maar dan noemen we het systeem niet pneumatisch, maar hydraulisch.

Ik vrees dat je nog een boel moet leren.

Als het nu X druk is met perslucht of met CO2 of met radon, dat maakt geen enkel verschil uit voor de kracht van je pneumatisch systeem.

Ik zou je wel kunnen vertellen wat er dan wel anders is, tussen de verschillende gassen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Oct 29, 2006 6:02 pm

het verschil is, dat je lucht bij 7 bar kan bewaren, maar dat als je die voorraad dan aanspreekt, dan is er een deel van de druk ingezakt.

als je co2 bij de druk bewaaart waarop hij vloeibaar wordt, dan blijft die druk constant, totdat alle vloeibare co2 is verdwenen, dna zakt de druk pas in (en kom je op dezelfde situatie war je ook was met lucht)

in dat opzicht is lucht (op lage druk) dus slap, omdat je er geen constante druk mee kunt handhaven (behalve met compressor)
[sig?]

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Oct 29, 2006 6:54 pm

Goh zo leer je nog eens wat. Buiten het feit dat 99% van de mensen hier op het forum dat al weten :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sun Oct 29, 2006 7:16 pm

- voor een leuke competitie moet je zo veel mogelijk deelnemers hebben, dus zo min mogelijk klassen.
- voor een aantrekkenlijke show zijn de zwaarste robots het best (massa, snelhied, wapens, geluid).
- DRG gebruikt FRA regels, hiering zijn geen soz-weights voorzien, daarom zijn er niet veel.
- van alle klassen binnen DRG is de Raptor de goedkoopste, ik kan niet goed inschatten wat de soz zal kosten maar ants zijn, gemiddeld, duurder dan feathers.

- persoonlijk wil ik een klasse van 60-80 kg; spectakel en handelbaar.
- als organisator wil ik zware robots, veel herrie, beweging en geweld.
- als technieker vind ik dat iedereen moet bouwen wat hij/zij leuk vind maar wanneer je mee wilt doen met een groep moet je je aanpassen of een "nieuwe" groep organiseren.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests