stefs knutsel topic

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Dec 13, 2005 5:27 pm

Welk materiaal ,hoe dikke pijp, welke lasmethode, en welke aansluitingen en waar?

Kwestie van te kunnen zeggen dat het kan, mag en wel nuttig gebruik is van het gewicht.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Tue Dec 13, 2005 6:03 pm

maddox wrote:Welk materiaal ,hoe dikke pijp, welke lasmethode, en welke aansluitingen en waar?

Kwestie van te kunnen zeggen dat het kan, mag en wel nuttig gebruik is van het gewicht.
hallo maddox

we gaan een 3 MM pijp gebruiken niet hele pijp maar een stuk daar van het kraatjes komt aan de voorkand of zo iets licht er aan wat dat makelijkste uit komt in de bot

hier onder een foto

Image


stef

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Tue Dec 13, 2005 6:12 pm

Als je een beetje een stevige buis hebt zou hij toch veel meer kunnen gebruiken dan 10 bar ? ik bedoel .. 10 bar .. is maar 10 bar. Dat is nog leuk als het uit je regulator komt, maar als je 10 bar als hoge druk hebt .. ? kun je daar wat mee ?

De bots die op de Summercampus gebruik maakten van perslucht vond ik in ieder geval allemaal toch wel een beetje zwak... (colafles luchttank)
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Dec 13, 2005 6:14 pm

76mm buis, wand 3mm. 20 cm lengte, bolle deksels.

+/- 1.2 kg. Volume .7L. Afhankelijk van de lasmethode en kwaliteit is het zelfs bruikbaar als 1000psi buffertank. Beetje stevig....

Een poederblusser weegt minder, kost minder moeite en heeft een groter volume. En bovenal, is al gekeurd tot 17 bar.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Tue Dec 13, 2005 6:31 pm

maddox wrote:76mm buis, wand 3mm. 20 cm lengte, bolle deksels.

+/- 1.2 kg. Volume .7L. Afhankelijk van de lasmethode en kwaliteit is het zelfs bruikbaar als 1000psi buffertank. Beetje stevig....

Een poederblusser weegt minder, kost minder moeite en heeft een groter volume. En bovenal, is al gekeurd tot 17 bar.

ik ben niet zo bekent in die termen wat is psi
ik heb zelf ook al gedacht aan een tankje van een brandblusser


stef

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Dec 13, 2005 6:51 pm

PSI betekend Pounds per Square Inch

1000 psi is de maximum druk toegelaten voor pneumatica binnen robotwars, en is tussen de 69 en 70 bar in.

Ik heb nog zo'n poederblusser tankje liggen. Ik kan het op maat aanpassen voor je.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Dec 13, 2005 8:23 pm

Nantheos wrote:Als je een beetje een stevige buis hebt zou hij toch veel meer kunnen gebruiken dan 10 bar ? ik bedoel .. 10 bar .. is maar 10 bar. Dat is nog leuk als het uit je regulator komt, maar als je 10 bar als hoge druk hebt .. ? kun je daar wat mee ?

De bots die op de Summercampus gebruik maakten van perslucht vond ik in ieder geval allemaal toch wel een beetje zwak... (colafles luchttank)
De kracht van je flip word niet alleen bepaald door de druk. De hoeveelheid lucht die je meeneemt is ook van belang. Bij elke flip die je doet word de druk steeds minder, want er zit steeds minder gas in je systeem. Hoe meer gas je mee kan nemen, hoe constanter je flip zal zijn.
Wat je dus kan doen is met die kleine compressortjes lucht bij blijven voeren zodat die verloren lucht weer aangevuld word, en de flips dus op hetzelfde nivo. In theorie dan. Een flip met een stevige cilinder op 10 bar met genoeg flow en je tegenstander gaat vliegen.

Wat co2 op lage druk zo leuk maakt is dat het vloeibaar in de fles zit en uitzet in het leidingsysteem, waardoor het achter de reductie heel lang duurt voor je een vermindering in je flipkracht krijgt. Met hogedruk laten we echter weer co2 supersnel doorstromen, wat weer dat voordeel te niet doet maar je wel veel meer power hebt. Maar wel voor kortere duur.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Wed Dec 14, 2005 7:52 pm

Ik heb hier een buffer tank liggen,die kan meer dat 10 bar hebben ik heb die gebruikt in de vorige virus met 16 bar en ging prima.

Als jij wilt die hebben e-mail me.
gr.
pepe

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

CO2

Post by stef » Fri Dec 16, 2005 5:05 pm

hallo ik heb voor mijn pneumatiek systeem nu al heel wat spullen :
Image

ik moet alleen nog een ventiel en wat kleine dingetjes.
Ik ga hem in eerste instantie gewoon op lucht druk ong 8BAR.
omdat de cilinder maar geschikt is voor 10 BAR. we zijn er over aan het denken om hem op CO2 te gaan laten werken.
Leo had al op deze topic wat gezecht maar dat snap ik niet helemaal. we willen maar ongeveel 0.5 - 1 kilo CO2 aan boort hebben (feater) anders gaat hij te veel wegen.

ik zou graag willen weten hoe dat nu helemaal werkt met een CO2 tank aan boort wat je voor delen zijn en nadelen en wat je er voor moet doen
Duur/goedkoop ??




stef

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Dec 16, 2005 6:01 pm

Voor een feather is een paintball tank en reduceerventiel ideaal.
Licht in gewicht, en op de juiste afmetingen.
Een CO2 fles is dan tussen de 350 en 600 gram CO2.

Met het materiaal dat je daar liggen hebt is 350gram-12 Oz meer dan voldoende. Ook, en dat is iets waar ik op moet hameren, helaas brengt het meer kosten mee, een "pin valve" voldoet niet aan de regels, en je hebt dus een on/off kraantje nodig.

Vergeet wel geen klein buffertankje na je reduceer bij te voegen. Anders gaat het zeer teleurstellend zijn qua prestaties.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: CO2

Post by leo-rcc » Fri Dec 16, 2005 8:50 pm

stef wrote:deze topic wat gezecht maar dat snap ik niet helemaal. we willen maar ongeveel 0.5 - 1 kilo CO2 aan boort hebben (feater) anders gaat hij te veel wegen.
Ik antwoorde ook eigenlijk naar iemand anders toe, niet speciaal naar jou.

CO2 is leuk spul. Een van de leuke dingen van CO2 is namelijk dat het kookt bij een veel lagere temperatuur dan bijvoorbeeld water. Als je dus een fles met vloeibaar koolzuur hebt (zoals een co2 brandblusser), en je draait die fles open, dan begint dat meteen heel hard uit te zetten, want het kookt. En omdat je nu eenmaal meer koolzuur mee kan nemen in een fles als het vloeibaar is dan wanneer het al gas zou zijn, duurt het ook langer voor je fles leeg is.

Als je lage druk gebruikt, dan moet je er een ventiel tussen hebben, die die hoge druk aan de ene kant houd, en alleen maar gas doorlaat op een lagere druk. Dat heet een reduceerventiel. Ander zou je lage druk cilinder uit elkaar kunnen klappen, of je leidingen.

Het buffertankje waar Mario het over heeft, is er om ervoor te zorgen dat er genoeg gas zit aan de lage druk kant van jouw systeem, om genoeg gas op de juiste druk naar de cilinder te laten stromen. Dan is je flipper het meest efficient. Er zit meer gas in je leiding, dus kan er meer gas in 1 keer naar je cilinder gaan.

Image

Dit is een schema met een enkel werkende cilinder, ik heb er ook nog 1 met een dubbel werkende, dus voor de op en neergaande cilinder.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: CO2

Post by stef » Sun Dec 18, 2005 9:03 pm

ik heb besloten om het toch maar gewoon op lucht druk te gaan doen met een klein kompersortje. ik heb alvast iets van houd gemaakt om de kragt van me flipper te testen.

ik heb de cilinder zo hoog mogelijk geplaats omdat de cilinder maar een slag van ong 10 cm heeft

foto van het ge heel=


Image


http://home.kabelfoon.nl/~herman25/wapentest.wmv

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Sun Dec 18, 2005 11:02 pm

Mooi hoor!

gr.pepe

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Mon Dec 19, 2005 9:44 pm

8) en een nieuw roboteer is in ons midden! Hij zou alleen wat sneller terug naar beneden moeten komen, maar daar wordt vast wel aan gewerkt :wink:
Hoe dan?

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Tue Dec 20, 2005 6:07 pm

Mischa wrote:8) en een nieuw roboteer is in ons midden! Hij zou alleen wat sneller terug naar beneden moeten komen, maar daar wordt vast wel aan gewerkt :wink:


ja op de manier van het filmpje word hij met de hand leeg gehaalt enz.
ik moet nog een geschikte klep hebben.



stef

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 61 guests