Bender

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Nov 08, 2005 4:40 pm

De arbeidsregelgeving in België verbied het tillen van gewichten boven de 23 kg per persoon, zonder het gebruik van hulpmiddelen.

Maar die wetgeving is dan ook alleen voor arbeid, niet voor hobby.
Ik geloof nooit dat het in nederland anders is.

Stel je voor, een bodybuilder of gewichtheffer die op de vingers getikt word omdat ie te veel tilt in zijn eentje.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Tue Nov 08, 2005 7:03 pm

niemand ooit op een evenement in engeland geweest ? Weet je wel , van die "werkbanken" ( gewoon ouwe schooltafeltjes die zo super lekker wiebelen ) en van cradles zie je bij de 10 bots er ook maar 1 onderstaan . Tis niet de spullen die je hebt om iets veilig te maken , maar hoe je ergens mee omgaat . En ja , je hebt gelijk , als je al een cradle hebt maakt het totaal alleen maar veiliger ....
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Tue Nov 08, 2005 8:01 pm

Uh.. Mario.. Als een profesional niet meer dan 23KG mag tillen.. hoe zit het dan met profesioneele gewichtsheffers en bodybuilders?
Hoorde al van boycots als ze in Turijn (olympics) de strenge dopings regels van Italie strikt gingen controleren en naleven, wat ze van plan zijn :) En rap komt men (italische politiek) met ideeen om die periode Turijn vrij te zien te stellen van deze wetten!
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Tue Nov 08, 2005 8:05 pm

krijgen we trouwens net zoùn mooi demo-filmpje te zien als bij G3 ?
Doe nu eens iets zoals een stuk hout op de disc gooien :twisted: en je hoofd er vlak bijhouden , kijken wat dat geeft .... :P
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Nov 08, 2005 8:10 pm

iceman wrote:krijgen we trouwens net zoùn mooi demo-filmpje te zien als bij G3 ?
Doe nu eens iets zoals een stuk hout op de disc gooien :twisted: en je hoofd er vlak bijhouden , kijken wat dat geeft .... :P
Die andere stunt was niet voor herhaling vatbaar...
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Tue Nov 08, 2005 8:11 pm

Ik mocht er van WJ geen oude oliedrum tegen aan gooien. Jammer. Doet me denken aan de goeie ouwe tijd......

Misschien dat ik übervolt op een wankel tafeltje ga zetten en 'm probeer tegen houden als ie na een flip van de tafel valt....

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Tue Nov 08, 2005 9:45 pm

das goed , wel filmpie make he !
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Tue Nov 08, 2005 10:55 pm

Als je een thuis-ongevallen kan filmen is dat vooral goed om andere "slimmeriken" :oops: te waarschuwen van wat er kan gebeuren.
Maar op een event is veiligheid gewoon de top prioriteit, als ik hoor dat men in Nederland zoooo streng is op vergunningen dan kan ik mij best voorstellen dat na een eventueel "event ongeval" het gewoon gedaan is met het organizeren van robotevents.....

En ik ben vorig jaar nog getuige geweest van een gelukkig goed afgelopen ongeval met een slechte cradle, ze was te smal waardoor de robot gewoon omkiepte toen men hem van de werktafel wou nemen. Bij het omvallen stond er natuurlijk juist iemand naast de robot en die kreeg een behoorlijke knauw van die vallende robot wat een fikse snijwonde opleverde, maar gezien de omstandigheden was dit natuurlijk gewoon geluk dat het alles was.
Dus ja thuis doe en laat je wat je wil maar op een event zijn er regels, en die zijn er niet om de deelnemers te pesten maar wel om proberen ongevallen te voorkomen.
En voor de eventuele niet begrijpende deelnemer kan men gewoon de regels toepassen. :wink:

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Tue Nov 08, 2005 11:11 pm

nog even iets vergeten en eigenlijk helemaal off topic:
WJ kom je begin december driften in Zolder ?

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Nov 09, 2005 12:47 am

was wel de bedoeling , maar mijn koppeling houd de 3e versnelling niet meer vast :(
moet dus ^&^%$^% eerst nog sparen voor een andere koppeling.

en dat geld voor de cradle zou dus weer van mijn koppeling afgaan.
een accu onder mijn robot is een perfecte cradle.

andere mensen blijven maar van mijn robot af, ik weet wel waar ik em vast kan pakken, en de mensen die mij helpen vertel ik dat wel. (hmmm heerlijk, zo'n recalcitrante bui)

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Nov 09, 2005 12:47 am

iceman wrote:krijgen we trouwens net zoùn mooi demo-filmpje te zien als bij G3 ?
Doe nu eens iets zoals een stuk hout op de disc gooien :twisted: en je hoofd er vlak bijhouden , kijken wat dat geeft .... :P
jaaaah top idee, morgen meteen proberen ~!!~!

Friet
Posts: 183
Joined: Thu Aug 07, 2003 5:34 pm
Location: Belgium, beer country

Post by Friet » Wed Nov 09, 2005 11:15 am

G-lap,

Ik heb die oude craddle nog liggen van HARD...misschien kunnen we die aan WJ lenen? als zijn bot er op past natuurlijk.
Zal vanavond eens meten een een foto'tje nemen...

WJ wat zeg je er van , interesse ? Kan je je centen houden voor je koppeling...

Cheers,

Frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Nov 09, 2005 11:38 am

Ik regel wel wat hoor, maar toch bedankt ;)

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Nov 09, 2005 11:40 am

Babeth wrote:Ik wil wel eens weten wat die "arbo" van jou vindt van extra handgrepen in plaats van zoeken naar een houvast aan een beschadigde metalen en kunststof machine.?
hierbij ga je ervan uit dat mijn machine beschadigd raakt. en dat is helaas een foute aanname.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Wed Nov 09, 2005 1:57 pm

Niet zo fout als je denkt. Alles kan beschadigd raken.

Eventjes algemeen: de regels die (internationaal) afgesproken zijn vormen een veiligheidsnet voor het geval dat we daadwerkelijk een ernstig ongeval hebben. Als ALLE regels worden nageleeft dan loopt de vereniging minder kans om voor de schade te moeten opdraaien (en daarbij reken ik ook schade toegebracht aan mensen !).
Ik zou trouwens iedereen willen oproepen om hun robots zo goed mogelijk volgens de regels te behandelen: korrekte borgen, cradles... Het is niet omdat ze in Engeland laks worden dat we dat ook moeten doen.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 61 guests