Hannibal

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Oct 10, 2005 1:47 pm

zoals deze heren zeiden dus.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Oct 10, 2005 7:18 pm

Inderdaad. Gevonden (niet eens duur spul trouwens), in de bot gebouwd, uitgetest in Portsmouth, en goed bevonden. Prima spul.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Oct 10, 2005 8:39 pm

Portsmouth

De eerste keer dat Hannibal ingezet word met de nieuwe cilinder. Dus zag ik er ook enorm naar uit om te gaan. Ik had echt nog geen idee hoe goed of hoe slecht het zou gaan.

Zaterdag

Ik had al tegen bugs gezegd dat ik iets vreemds had gevonden. Als ik de 24V lijn voor de kleppen aansluit op de Bugs RC relais dan gaan de lampjes van mijn Sidewinder en de RC relais zelf ook branden. De precieze reden kon ik niet achterhalen maar na even puzzelen in Portsmouth zelf kwam bugs er achter dat het vershil tussen de 24V en de 36V lijn een actieve 12V opleverde buiten de link om! Niet goed dus.

Snelle oplossing: alles op 36V zetten.

Daardoor klapte er weliswaar een zekering die er ook alleen maar tussen zat om de accu's in de robot te kunnen laden (zekering uit de houder, accu's staan gescheiden van elkaar) dus die hele houder er tussen uit en dat probleem was ook opgelost.

Mooi, dan gaan we maar eens tech checken. Op zich leek alles prima. Maar toen sloeg het PCM monster toe: Al mijn fail safe settings waren uit de zender en dus daarmee ook uit mijn ontvanger verdwenen. Ergo: fabriekssettings weer in de plaats. Die setting is HOLD. Dat houd in, waar je op dat moment mee bezig was, blijf dat maar doen tot er weer signaal is. dus gaf je op dat moment vol gas, dan blijft de motor op vol gas staan.

De Sidewinder en de RC releais hebben weliswaar failsafes, maar door deze PCM settings merken die niet dat er een signaal verlies is en werkt het dus niet.

Ik heb het handboek van mijn zender er maar even bij gepakt, en ben de zender opnieuw gaan programmeren. En zie daar, het leek te lukken ook. Zender uit, robot stil. Voor 5 seconden. Daarna kwam de robot voor een kwart seconde weer tot leven om daarna weer voor 5 seconden stil te vallen. In die kwart seconde schakelt de robot zeld wild vooruit en achteruit en het RC relais klikt als een bezetene.

Ik heb daarop tot 3 maal toe de zender opnieuw getracht te programmeren wat niet lukte. Ik had me er al zo'n beetje bij neergelegd dat op Zaterdag rijden niet meer mogelijk ging zijn en wachte dus maar af tot na de zaterdag show om verder te gaan.

Het publiek is weg, iedereen laad accu's, alle zenders staan uit. Ik pak de mijne er maar weer een bij, en doe de hele "song and dance routine" van failsafe programmeren nog een keertje. Ik save alles, wacht de 60 seconden om er zeker van te zijn dat het klopt, geef gas, zet stil en klik, de robot valt netjes stil.

20 seconden stil,
60 seconden stil.
2 minuten,
3 minuten.

Ik schakel weer in, en de robot komt weer prachtig tot leven. Geeft vol gas links, schakel uit, klik, weer netjes dood.

OK, NU HEB IK ER ECHT DE BALEN IN!

Alsnog met Steve op zaterdag de tech check maar afgerond. De settings hebben het nu wel gehouden, zoals ook de volgdende ochtend bleek. Voor de zekerheid Hannibal op de lader gezet, Morgen come hell or high heaven, vechten zal ie.

Zondag

De eerste orde van de dag, Hannibal van de lader halen, alles aansluiten, en testen of alles nog steeds zo was als gisterenavond. En jawel, dat was ook zo. Pak van mijn hart. Laatste puntje op de lijst, Hannibal wegen.

Image

Ik twijfelde er geen seconde aan dat Hannibal onder de 100 Kg zat. Ik kan zo makkelijk met die bot omgaan dat ik me onmogelijk voor kon stellen dat ie in de buurt van de 100 kg zat. En ik had gelijk. Bijna volle fles gas er in (als je een warme fles vult krijg je die nooit helemaal vol, er zat dus maar 1.6 kg in in plaats van 2 kg). Kijk op de weegschaal: 96.2 kg. met die 1.6 kg er af dus 94.6 kg! Wauw, ik heb nog 6 kg over, wat een luxe.

OK dan, eens naar de whiteboard kijken. Merlin en Taurus. Taurus is een van die robots die ook te koop was gezet en door 1 van de teamgenoten van Merlin is gekocht. Ik wist dus heel goed dat ik waarschijnlijk ge-doubleteamed zou worden wat ook wel zo was (eerst mij naar buiten werken dan samen verder). Maar daar zat ik verder niet mee. Daarbij vond ik het concept van gekochte bot tegen gekochte bot wel leuk. Boze tongen zouden wel eens kunnen beweren dat ik dan ook tegen Storm II vechten leuk zou moeten vinden. :wink: Affijn, ik ga de arena in en ik ben behoorlijk zenuwachtig. niet voor het rijden, maar wel voor het flippen. Ik heb nog nooit met een flipper gevochten, dus was dit wel een mooie test tegen 2 andere flippers.

Nodeloos te zeggen, ik verloor. Maar: Op een kleinigheidje na deed Hannibal precies wat ik van hem verlangde. Sturen, flippen, self righten (vooral het self righten is gaaf), alles liep precies zoals het moest gaan. Ik moet nu alleen wat meer ervaring opdoen met het juiste moment uitzoeken, het timen van de flip.

De kleinigheid waar ik het over had was een contact dat was verbroken waardoor de flipperarm overeind bleef staan. Ik kon de arm niet afblazen tot dat het systeem drukloos was gemaakt. Dat probleem heb ik daarna meteen opgelost.

Mijn tweede wedstrijd was een grotere melee. in de arena zijn Pressure, Terminal Ferocity, Weird Alice, en Tanto. 5 robots dus. Ik kijk zo eens ron d en ik maak al meteen de denkfout: Dit kan ik wel eens winnen. Dat is meestal het moment dat er iets gruwelijk mis gaat, en dat was ook zo. Het mees l*llige wat je als roboteer kan overkomen, de removable link floept er uit. Alweer. Ik dacht het probleem toch definitief opgelost te hebben door een klem op de 2 lussen van de andersons te zetten waardoor de link niet meer van zijn plaats te krijgen is. Ik moet iets anders gaan verzinnen hiervoor, dit begint belachelijk te worden.

Het derde gevecht is een gevecht dat we zelf hebben aangevraagd. Een Nederland belgie melee. Tan, Hades, en Hannibal. Ik had bijna geen gas gebruikt en mijn accu's waren ook nog dik in orde dus ik nam niet eens de moeite om te zien of het iets anders als de link was. En het bleek ook wel dat het de link was. Ik link op voor deze partij, rijd even op mijn plek, en van begin tot eind deed Hannibal het vlekkeloos, en had ik er weer onwijs veel lol in. Wat kan robotvechten toch leuk zijn als je robot het doet zoals het het hoort te doen.

Tactiek? Nog nooit van gehoord. Ik steek gewoon de flipperarm ergens onder en gooi de schakelaar om. Mooiste moment: Hades en Hannibal die tegelijk TAN lanceren.

Al met al was het voor Hannibals eerste keer in het buitenland niet slecht gegaan. Ik kwam toch meer problemen tegen dan ik voorheen had verwacht, en het probleem dat ik verwachtte, namelijk springend elastiek, bleef uit. Ik noem het maar de kinderziektes van de robot. Al met al is het immers nu wel een nieuwe robot in een oude grote schulp. En daar horen kinderziektes nu eenmaal bij. In utrecht gaat het beter. Daar ben ik van overtuigd.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Tue Oct 11, 2005 10:14 pm

elastiek is echt top ja.
iig iets wat altijd werkt aan je robot ;)

NightFly
Posts: 419
Joined: Tue Sep 02, 2003 2:12 pm
Location: Noord-holland

Post by NightFly » Tue Oct 11, 2005 11:17 pm

zolang het elastiek vers is natuurlijk. :wink:

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Thu Oct 13, 2005 9:49 am

Wel WJ ik moet toch zeggen dat bij ons de elastiek niet altijd werkte. Hij knapte wel af en toe eens gewoon door. Maar dat probleem hebben we ondertussen wel opgelost.
Leo, dit verhaal lijkt heel erg op wat wij zoal voorgaande jaren hebben meegemaakt... telkens je iets nieuws probeert en je een vermoeden hebt van wat er kan mislopen is er wel ergens anders iets dat misloopt. Maar als het dan uiteindelijk goed loopt is het een heeeeeerlijk gevoel. :wink:
Ik ben nu al vragende partij om een DRG flipper melee in Utrecht. Als ook HH3 daaraan meedoet krijgen we ongetwijfeld een historisch gevecht :twisted:
We zouden bijna aan een tagflipper wedstrijd België-Nederland kunnen gaan denken.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Thu Oct 13, 2005 4:42 pm

Ik heb Hannibal afgelopen weekend meegemaakt en was vooral onder de indruk van zijn afmetingen . Leo had zijn huiswerk goed gemaakt en heeft in engeland een solide indruk achter gelaten ! Vooral srcimec´s waren echt goed en beheerst . enigste ,denk ik , is wat aandacht besteden aan de links en de rest is goed .....
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Thu Oct 13, 2005 6:07 pm

Elastiek moet je altijd gebruiken met touw om de uiteindelijke slag te beperken. Als je dat niet doet dan gaat het elastiek inderdaad kapot. Verder gok ik dat m'n elastiek langer mee zal gaan dan de bot...

Een tag flipper wedstrijd lijkt me leuk :)
Ik vrees alleen dat de arena in utrecht wel wat klein is om met 4 robots in te vechten...

Niels

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Oct 13, 2005 8:15 pm

Tag team flipper match.

HAdes
HAmmerhead
HAnnibal
HArd

Ik begin een patroon te ontdekken.

Ondertussen heb ik de onderkant van de flipperarm weer plat. de plaat was niet verbogen maar de hoeklijn wel. toen die weer in model stond ging de Ti plaat vanzelf weer recht staan. Nadat ik de mdf er tussen uit had gepeutert. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Oct 17, 2005 10:51 pm

g-lap wrote:Wel WJ ik moet toch zeggen dat bij ons de elastiek niet altijd werkte. Hij knapte wel af en toe eens gewoon door.
dan doe je dus iets verkeerd blijkbaar.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Tue Oct 18, 2005 7:57 am

WJ-wrote:
dan doe je dus iets verkeerd blijkbaar.
'tja.... een te krachtige flipper of een te zwakke elastiek, maak je eigen keuze... :)
Het probleem was ook het feit dat onze robot nogal klein is en dus de elastiek niet echt lang genoeg was, maar zoals gezegd dat blijkt nu opgelost en wel door eerst een elastiek dwars te spannen en daaraan dan de eigenlijke flipper elastiek te bevestigen.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Nov 12, 2005 10:35 pm

Vandaag ben ik bezig geweest met een nieuwe removable link te maken. Ik was niet tevreden over de dubbele andersons die er in zaten. Hopelijk is het eruit floepen van de link nu verleden tijd.

Ook zit er een nieuwe power led in, en morgen ga ik nog iets in de decoratieve sfeer doen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Fri Dec 30, 2005 11:16 am

http://www.kan-opener.com/pics/Holland05/DSCF0004.JPG

Were gonna need another timmy. Verbazingwekkend dat de scharnieren het wel hielden terwijl idereen inclusief ik dachten dat die het zouden begeven.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Feb 19, 2006 11:55 pm

Met grote dank aan Mario is Hannibal weer redelijkerwijs klaar voor de strijd. Deze week ga ik nog wat kleine zaken regelen maar dat zal niet meer dan een uurtje werk wezen. Zodra ik daarmee klaar ben dan zal ik wat meer foto's maken van de nieuwe vorm en nieuwe arm.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Mon Feb 20, 2006 6:42 pm

'k Moest van Loup-Garou zeggen dat hij zijn favoriete plekje al mist.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests