FeatherHard

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sun Nov 28, 2004 5:42 pm

Voila,

Na nog eens een WE doorwerken ziehier twee Wheel Assemblys

Image

en om een goed idee te geven over hoe het er uiteindelijk gaat uitzien...
een beeldje met de cellen erbij op de manier waarop ik het geheel denk te monteren.

Image

Helemaal af is het nog niet. Door de assen moeten er nog "pinnekes" komen om te verhinderen dat de tandwielen ronddraaien. Maar ik had geen geschikte pinnekes liggen.

'k Zal eens bij Fabory moeten langs lopen om 8 spanbussen te halen 4 keer 2,5 X 8 en 4 keer 2,5 X 10.

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Sun Nov 28, 2004 6:16 pm

Ziet er zeer strak uit tot nu toe. Hebben die wieltjes een beetje grip...?

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Nov 28, 2004 6:24 pm

Wat zijn de afmetingen van de basis van de laatste foto?? En heel mooi gemaakt
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Nov 28, 2004 8:56 pm

'k heb die wieltjes vast gehad, en die hebben belachelijk veel grip.

Die gaan er van door als een speer schat ik. Misschien dat slijtage het probleem gaat zijn, maar dat zullen we dan wel zien.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sun Nov 28, 2004 9:19 pm

De wieltjes komen uit een kopieer machine. Ze zijn speciaal ontworpen om super veel grip te hebben op papier.
Ik ga ervan uit dat wat doorheen verschillende tientallen jaren ontwikkeld werd om een maximum aan grip te hebben op papier allicht ook op hout een uitstekende grip zal hebben.

De afmetingen van wat je hier boven ziet past in een balk van 290 X 140 X 65 mm.

Het gewicht is (inclusief Hawker cyclon D-type cellen) 4.006 g.
Eén wheel assembly weegt 1.115 g of 2.230 g voor het complete drive system (zonder cellen).
Met NiCad's zou je op 960 g aan cellen komen.
Het compelete drive system met NiCad cellen komt dan op 3.190 g.
Met twee Electronize speedo's aan 100 g het stuk (volgens de specs van electronize) komen we dan op 3.390 g + wat vijsjes en houdertjes = 3,5 kg moet kunnen.

User avatar
marc
Posts: 209
Joined: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by marc » Sun Nov 28, 2004 9:46 pm

Ziet er goed uit 8)
en nog genoeg gewicht over voor een goed wapen.
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Nov 29, 2004 9:37 am

woow dat gewicht valt zeker mee, en het geheel is ook erg klijn. Je geeft je team naam weer eer :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Tue Dec 07, 2004 10:51 pm

Alweer een WE later.

Ik heb de twee wheel assemblys met elkaar verbonden door gebruik te maken van een staaf uit carbon vezel. In de staaf heb ik aan beide uiteinden een bus uit aluminium gezet en daarin heb ik draad getrokken. Het geheel blijft dus in en uitekaar schoefbaar.

Verder heb ik batterij houders gemaakt. Gefreesd uit Nylon. Maar dat trekt scheef, kan niet met hoge precisie geboord worden en ik heb onvoldoende Nylon over om reserve paks te maken...voldoende redenen om het opnieuw te doen maar dan met een materiaal dat ze hardweefsel noemen. Dat zal allicht volgend WE gebeuren.
De bovenste en de onderste plaat waartussen de cellen zitten worden tegen elkaar getrokken door 3 mm Nylon draadstangen. Ik vond het te zonde om met metalen draadstangen te werken nadat ik zo fervent aan het gewicht had gedacht/gewerkt.

Ik heb het geheel ook eens op de weegschaal gezet : 4,2 kg !

En ziehier het voorlopig resultaat
Image

Volgende stappen :
De batterij houders opnieuw maken.
De cellen vast maken aan het drive system. Wie een goed voorstel heeft mag het zeggen !
Speedo's maken

defecto
Posts: 467
Joined: Mon Jul 28, 2003 1:35 pm

Post by defecto » Tue Dec 07, 2004 11:10 pm

Ziet er errug goed uit! Die carbon buizen zijn ook erg cool! 8)

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Wed Dec 08, 2004 12:10 am

Volgende stappen:
Speedo's maken.

Ah, nu ga ik echt heel erg goed opletten. Was het al met interesse aan het volgen maar nu....... Hopelijk heel veel info :D

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Wed Dec 08, 2004 1:43 am

Ik heb 'm al wat interesante info gemaild. Als je interesse hebt kan ik dat ook aan jouw door mailen. Ik loop in ieder geval voor, ik hoop volgende week de printen en onderdelen binnen te hebben ;) Ik denk dat speedo's ontwerpen en testen nog de meeste tijd kan gaan opslurpen.
carbon fiber is mooi, maar zou een alu-buisje niet bijna even zwaar geweest zijn? :)
Afgezien daarvan, Jan: mooi werk. Je moet het alleen nog 2 keer over doen. Ik zou ook voor voldoende reserve onderdelen zorgen als ik jouw was. Lijkt me geen overbodige luxe als je 3 van die drivetrains gaat maken.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Wed Dec 08, 2004 2:12 pm

Bugs,

Heb jij mij mail gestuurd ? Via deze site ? Ik heb niets gezien (en heb net nog gechecked). Een alternatief adress waar ik constant naar zit te kijken is jan.huygh@hp.com.

Ik denk dat een aluminium buisje inderdaad niet veel zwaarder zou gewogen hebben dan mijn carbonvezel constructie. Maar ik had de carbon gaan halen en die ging ik dan ook maar gebruiken. Stijver is die carbon wel want ik heb een aluminium buisje geknikt toen ik eens wou probren hoe stijf dat was. Het carbonbuisje had mijn "test" wel overleefd. Hoe dan ook het is veel minder werk met een aluminium buis en dus zullen de volgende drive systems dan ook aluminium buisjes zijn.

Wat serie productie betreft. Alles op zijn tijd. Eerst dit eens goed uittesten. Dan alle aanpassingen (ik ken er nu al een dozijn) verwerken in nieuwe werktekeningen en dan zullen we aan de vervaardiging van 2 extra drive systems beginnen. Ik hoop er ook op dat we die extra drive systems in groep kunnen bouwen ('t eenzaam en koud in mijn kelder). alhoewel het dit WE eerder overbevolkt was. Mario, Babeth, Iceman, Leo...en ze kwamen dit WE niet om te werken maar om te praten, kijken en ...drinken (de dobble Palm is gearriveerd). Al moet ik zeggen dat Mario me het WE daarvoor wel heel praktisch heeft geholpen.

Speedo's:
Ik ben het ermee eens dat speedo's ontwerpen en bouwen langer gaat duren dan een week of 4... laat ik schatten naar 8 weken voor iets bruikbaars, 25 (half jaar) voor iets dat voor replicatie in aanmerking komt.
Ik ben nog helemaal NIET begonnen aan het ontwerp. Hoogstens wat datasheets opgezocht en wat basic-operations spullen gelezen. Ik denk ook dat het nog 2 weken zal duren voor ik eraan begin... want zo lang heb ik nodig om de batterij houders te maken, aan het drive system te bevestigen, de connectoren eraan te zetten en de tekeningen van het drive system aan te passen.
Maar iedereen mag mijn bibliotheek aan "how to build a speedo"-spullen helpen aanvullen. Wat "Basic Operation van een H-bridge" betreft ben ik bediend. Hoe ik een Atmel programmeer zal ik wel in de datasheet van Atmel vinden. Een flow chart van een Speedo programma zou me wel interesseren (= meten van de pulsen van een ontvanger, meten van de stroombegrenzing, omrekenen naar het PWM signaal maar vooral hoe schakelen we over van vooruit naar achteruit, hoe weet ik of ik in regen-breacking mode moet gaan,...)

Welke Atmel is de aanrader ? ATtiny 11, 12 of 13...andere. Mijn ervaring is met PIC 16F84 maar ik wil me aansluiten bij de Atmel fan groep hier zodat we hier wat kunnen bespreken als ik vast zit.
Last edited by A-men on Wed Dec 08, 2004 8:46 pm, edited 1 time in total.

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Wed Dec 08, 2004 2:53 pm

Tja speedo's. Er is een reden dat er bijna altijd een rookwolk uit onze robots kwam, en dat is omdat ik echt een kneus ben als het om electronica gaat. Een Keesspeedo aansluiten gaat nog net maar dan houdt het wel op. :roll: Alleen ik wil er wel graag meer over leren. En mijn beste manier van leren is door het bij anderen af te kijken. Nu kom je overal lui tegen die een bot bouwen en dat per stap laten zien (zoals hier dus) maar de speedo's is meestal een kwestie van 'en toen heb ik de speedo's geplaatst'. Als er dan nog iets vertelt word over de speedo's dan is het zo'n mooie tekening, die mij net zoveel zegt als hoe melk smaakt door de moluculaire structuur te tonen. Nu ben ik ook heel slecht in zoeken en weet ik wel dat gewoon een electronize kopen veel makkelijker is, maar ik wil het gewoon heel graag zelf kunnen. Vooral omdat de feathers zonder speedo's hier bij mij harder groeien als puistjes op een tiener. Dus alle info (mits simpel uitgelegd, hoewel een beetje ingewikkeld ook wel mag) is welkom. En een plaatjes uitleg met wat ieder component doet vind ik helemaal geweldig. Lekker veel werk voor degeen die het gaat uitleggen.

Maar verder ziet het er heel goed uit, om een beetje ontopic te blijven.

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Wed Dec 08, 2004 3:32 pm

De ATTiny's hebben eigenlijk te weinig timers om een speedo
aan te sturen. (behalve a ATTiny2313, maar die is nog niet te krijgen).

Een ATmega8 zou voldoende moeten zijn, eventueel een atmega162.

Niels

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sat Dec 11, 2004 4:49 pm

G-lap zit in mijne kelder de freesbank te bezetten om een verse flipperashouder voor HARD te maken...
Ik kan dus even goed mijn tijd gebruiken om een update in het forum te posten.

Mario is gisteren langs geweest om de cellen voor Inventor en WJ op te halen. Bij dezelfde gelegenheid heeft hij mij ook zijn IBC geleend. MOOI GERIEF IS DAT !

Natuurlijk was het de bedoeling om met de IBC eens rond te rijden... en dat hebben we dan ook gedaan.

Hier is alvast een beeldje.
Image

De hoogte op deze foto heeft niets te maken met het finale ontwerp. De finale hoogte zal veel dichter liggen bij de hoogte zoals je dat kan zien op deze foto (cellen tussen de wielen zoals reeds eerder op het forum gezet.)
Image

Maar een filmpje zegt veel meer : http://users.skynet.be/fa241813/Graphic ... tapjes.WMV

Er zijn maar 5 cellen aangesloten.
In de finale versie moeten dat er 10 zijn.
De topsnelheid is in het filmpje niet te zien. Hoe dan ook met 10 cellen zal dat ongeveer dubbel zo snel gaan.

FeatherHard weegt in dit filmpje 4,5 kg. De doos in het filmpje weegt 6,8 kg.

A-men
Last edited by A-men on Sat Dec 11, 2004 6:11 pm, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests