FeatherHard

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Wed Nov 17, 2004 10:16 am

Over opruimen :
Als alles een vaste plaats heeft gaat het eigenlijke werk een pak sneller. En wat de waskelder betreft... Ik zou inderdaad niet graag hebben dat de pluizen van de droogkast mijn machines zouden doen vastlopen. :wink:

Over het ontwerp van de robot zelf :
Dat kan nog alle richtingen uit. Met HARD 1 hebben we geleerd dat een goede aandrijving heel belangrijk is... hoe krijg je anders je wapen waar je het wil hebben :!:
Als het aandrijfsysteem af is zou het inclusief cellen en speedo's 3,6 kg wegen (20V). Dat zal ik effe afronden naar 4 kg. Dan zijn er de volgnde mogelijkheden :
1) Een push bot : 8 wielen, 4 motoren en 4Kg voor het panser
2) Een "putter" : Een statisch ontwerp alla TAN, 2 wielen (kan ook omgekeerd rijden), 8 kg voor het chassis
3) Een flipper : concept HARD

Voorlopgig wil ik me echter helemaal concentreren op het drive system. De bedoeling is om dat goed te testen en te optimaliseren en er dan eentje bouwen voor G-lap en voor Friet...die daar dan hun eigen robot rond bouwen. Dan kunnen we met drie oefenen...want ervaring is wat we allemaal missen.

Wat koopbare onderdelen betreft :
Ik wil inderdaad alles zelf maken. Alleen zo heb ik het gevoel dat ik een robot zelf gebouwd heb. Maar toegegeven, motoren en electronica componenten ga ik niet zelf maken...vijzen wil ik in overweging nemen.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Wed Nov 17, 2004 12:19 pm

A-men wrote:Ik had gedacht om dat op elkaar te persen.
Persen met een beetje loctite erop zou moeten kunnen. Zelf denk ik aan koude asjes (koelkast) en warme tandwielen (90 - 100° uit de oven). Dan zou je ze zonder te veel problemen over elkaar moeten kunnen schuiven / leggen. Na afkoeling (niet forceren) klemt dat ook erg goed.

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Wed Nov 17, 2004 12:47 pm

A-men wrote: 3) Een flipper : concept HARD
Lijkt me duidelijk dat het deze moet worden :)

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Wed Nov 17, 2004 1:57 pm

A-men, ik ben het niet zeker, maar op mijn school wordt gezegt dat men meestal 0.03mm verschil gebruikt voor een perskoppeling die zo goed als niet meer los te krijgen is. Een tiende millimeter zal waarschijnlijk iets te veel van het goede worden :)

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Wed Nov 17, 2004 4:22 pm

Image

G-Lap in actie tijdens Series 7... Dit behoeft zelfs geen commentaar... :wink:
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Wed Nov 17, 2004 6:22 pm

Ik gebruik 0,3mm verschil om een bus op een 88mm as te krimpen. die bus wordt dan wel kersenrood gestookt. Ik denk dat voor zo'n tandwiel het beter is om bijvoorbeeld brons te gebruiken. Dat zet meer uit.
als je het zou HARDsolderen, dan denk ik dat je de rotor teveel gaat beschadige, omdat alles behoorlijk warm wordt.

Het is jammer dat je die tandwielen zo klein gehouden hebt, want in assen van 6mm en groter kan ik spiebanen in frezen. Voor 6 en 8mm assen worden het dan halve maan spieën. Ook kan ik in de gaten spiegroeven broachen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Wed Nov 17, 2004 11:14 pm

Kenshee, Kos,
Ik denk dat de speling afhankelijk is van de diameter en dat je dan ook voor een kleine diameter minder speling mag hebben dan voor een grote diameter. Dat zou logisch zijn omdat een grote metalen staaf ook meer uitzet of krimpt dan een kleine staaf. Laten we hopen dat het niet lineair is want als Kos voor 90 mm 0,3 gebruikt...dan moet ik voor 10mm 0,03 gebruiken (wat Kenshee ook aangaf)...maar met die precisie kan ik niet meten...laat staan draaien :!: Ik heb alleen een digitale schijfpasser. Die gaat wel tot op 1/100ste maar de herhaalbaarheid van dezelfde meting is maar op 3/100ste te betrouwen.

Kos,
Ik heb me blijkbaar niet echt goed uitgedrukt. Het tandwiel voor de motor ga ik op een tandwielhouder persen. De tandwielhouder op zijn beurt ga ik op de motoras bevestigen met een stelschroef. Uit ervaring weet ik dat een stelschoef op een dergelijke motor prima zal houden als ik de as eerst van een plat vlak voorzie.
Als ik voor de montage van het tandwiel op de tandwielhouder opteer voor hardsolderen blijft de rotor dus buiten levensgevaar.

Ik heb voorlopig besloten dat ik in ieder geval eerst ga proberen met persen/krimpverbinding. Als die dan los komt dan kan ik nog overstappen naar hardsolderen.

En da nu de vorderingen van den dag

Zoals aangekondigd is de dag begonnen met het frezen van een paar extra tandwielen.
Image

Toen ik alle zes de tandwiele had zagen die er zo uit
Image

Daarna heb ik me toegelegd op de glijlagers voor de motorassen
Image
Maar dan heb ik flink wat tijd verloren aan tekenen en denken waarbij ik herhaaldelijk van gedacht ben veranderd :evil: :idea: Uitendelijk was het dive system voldoende uitgewerkt om er deze as uit te destilleren
Image
Maar had ik daaraan zoveel tijd verlopen dat ik slechts 2 assen heb gemaakt en zelfs die zijn slechts bijna af.
Image
De fans van het systeem (en ik denk dat ik er een paar ken) zullen met genoegen vaststellen dat ik uiteindelijk heb gekozen voor zekeringsringen. We zullen zien wat dat geeft. Zelf ben ik er voorlopig niet van overtuigd dat dit stevig is. Ik heb er toch voor gekozen omdat dit de meest compacte oplossing is... en daar staat Compactory tenslotte voor : Compactory, The factory for compact robots

Morgen verder werken aan de wielassen. Daarna de buizen maken die alles aan elkaar houden... met een beetje geluk kan ik daarna werk maken van het tekenen van de platen ... ik moet wel in de namiddag met mijn schoonmoeder een nieuwe matras gaan kopen en 'savonds wil ik dan eindelijk de wielen gaan ophalen bij G-lap.

Als het goed zit dan kunnen we morgen alle onderdelen zien behalve de platen. Vrijdag en zaterdag om de platen te maken... zondag om het geheel een eerste keer te monteren.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Thu Nov 18, 2004 8:06 pm

Vandaag heb ik de assen afgewerkt inclusief spiebanen van 3mm
Image
en ik ben flink opgeschoten met de afstandstukken
Image
en nu ga ik eten en dan naar G-lap achter mijn wielen

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Thu Nov 18, 2004 10:48 pm

Het is natuurlijk minder als je niet tot op een honderste millimeter correct kan meten, maar 0.02 of 0.05, voor een perskoppeling gaat het nu niet zoveel uitmaken, duwen is en blijft de boodschap :D .

CreepDth
Posts: 990
Joined: Sun Jul 27, 2003 10:20 pm
Location: Waar de zon niet schijnt
Contact:

Post by CreepDth » Fri Nov 19, 2004 9:10 am

Puik werk gasten !!!
Het maken van fouten noemt men al gauw opdoen van ervaring.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Fri Nov 19, 2004 1:09 pm

Ziet er echt goed uit.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sat Nov 20, 2004 7:59 pm

Ik ben gisteren bij G-lap achter de wielen geweest.
Er moet nog wat aan gewerkt worden: gaten van 10mm in boren, spiebaan van 3mm in trekken, een groot stuk van de bus eraf zagen en er langs de andere kant een kamertje in draaien...maar hier alvast een beeldje van de wielen voor de bewerking.
Image
G-lap is vandaag ook een serieus handje komen toesteken het gevolg is dat de afstandsstukken flink gevorderd zijn. Op 16 stuks moeten we nog draad trekken en ze zijn af. De 8 resterende moeten nog op lengte gezet worden, langs één kant wat afgedraaid, langs de andere kant een gat erin en daar dan weer draad in.
Image
Het grootste werk vandaag (en gisteren) was de bewerking van de chassis platen. Deze heb ik gezaagd uit een blok 7075 aluminium. Na het zagen plat frezen, de contour op maat brengen, de gaten boren en de randen frezen. Hieronder een beeldje van de huidige toestand. Er is nog wat werk aan !
Image
Ik hoop er morgen in te slagen om de chassis platen afgewerkt te krijgen. Als dat lukt dan kan ik (ook zonder de laatste 8 afstandstukjes) eens één drive system pro forma monteren.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sat Nov 20, 2004 8:52 pm

Jullie houden toch al bijna WJ-tempo aan! Is er volgende week een toernooi waar ik niets van weet?

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Mon Nov 22, 2004 12:24 am

Zo,

Ziehier het resultaat van een week doorwerken.

Ik ben er niet in geslaagd om vandaag het geheel te monteren. :( Maar omdat ik het gevoel had dat het nu wel tijd werd om eens te tonen hoe het geheel er uit gaat zien heb ik alvast de chassis platen en de motoren eens laten poseren in een houding die dicht aansluit bij het gewenste eindresultaat.

Voor wie graag puzzelt... alle onderdelen staan erop :!:

Wie het graag iets nauwkeurig wil bekijken kan het nog wat uitvergroten want deze foto is niet in web kwaliteit maar in document kwaliteit :wink:

Image

Still to do :
- Buitendraad trekken op 16 van de 24 afstandsstukken.
- In de andere 8 afstansstukken een gat boren voor M6 draad en er M6 draad in trekken. De andere kant afdraaien zodat er een carbonfibrebuis over past (en die buis staat niet op de foto bedenk ik net...maar ik heb ze hier wel liggen).
- De koppen van de M6 bouten afdraaien op 8mm diameter
- De wielen voorzien van een gat van 10mm en daarin een spiebaan trekken voor een spie van 3mm. Vervolgens een kamertje erin draaien en de flens inkorten.
- Spiebanen voor een spie van 3mm brootsen in alle grote tandwielen...want de grote tandwielen gaan nu toch met een spie vastgezet worden. Alleen de kleine tandwielen krijgen een krimp verbinding. Grote voordeel hiervan zou moeten zijn dat alles demonteerbaar blijft met uitzondering van de kleine tandwielen.
- Een spiebaantje frezen in de 4 stussenassen en een spiebaantje frezen in de 4 motorassen (telkens om het grote tandwiel te monteren).
- Een plat vlak vijlen of slijpen op de motor assen zodat we het kleine tandwiel met de tandwielhouder verdraai-vast kunnen monteren op de motoras.

En als dat allemaal gebeurd is het geheel monteren... en ook daar zal wel een paar dagen werk in kruipen (de eerste keer).
Ik weet nu al dat de lagers te veel spannen om de assen. Dat is allicht het gevolg van het werken aan de omtrek na het boren van de gaten... De andere onderdelen die niet passen moet ik nog ontdekken.

Niewe planning: Volgende week zondag twee afgewerkte drive systems. (Zonder electronica)

A-men

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Mon Nov 22, 2004 12:40 am

Krijg je er soms ook geen spijt van dat je teveel verschillende onderdelen wilt gebruiken? :) Maar het ziet er heel goed uit!!!!!!
Technically speaking, Whiskey is a solution.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests