FeatherHard
Moderator: Moderators
Voila,
Na nog eens een WE doorwerken ziehier twee Wheel Assemblys
en om een goed idee te geven over hoe het er uiteindelijk gaat uitzien...
een beeldje met de cellen erbij op de manier waarop ik het geheel denk te monteren.
Helemaal af is het nog niet. Door de assen moeten er nog "pinnekes" komen om te verhinderen dat de tandwielen ronddraaien. Maar ik had geen geschikte pinnekes liggen.
'k Zal eens bij Fabory moeten langs lopen om 8 spanbussen te halen 4 keer 2,5 X 8 en 4 keer 2,5 X 10.
Na nog eens een WE doorwerken ziehier twee Wheel Assemblys
en om een goed idee te geven over hoe het er uiteindelijk gaat uitzien...
een beeldje met de cellen erbij op de manier waarop ik het geheel denk te monteren.
Helemaal af is het nog niet. Door de assen moeten er nog "pinnekes" komen om te verhinderen dat de tandwielen ronddraaien. Maar ik had geen geschikte pinnekes liggen.
'k Zal eens bij Fabory moeten langs lopen om 8 spanbussen te halen 4 keer 2,5 X 8 en 4 keer 2,5 X 10.
De wieltjes komen uit een kopieer machine. Ze zijn speciaal ontworpen om super veel grip te hebben op papier.
Ik ga ervan uit dat wat doorheen verschillende tientallen jaren ontwikkeld werd om een maximum aan grip te hebben op papier allicht ook op hout een uitstekende grip zal hebben.
De afmetingen van wat je hier boven ziet past in een balk van 290 X 140 X 65 mm.
Het gewicht is (inclusief Hawker cyclon D-type cellen) 4.006 g.
Eén wheel assembly weegt 1.115 g of 2.230 g voor het complete drive system (zonder cellen).
Met NiCad's zou je op 960 g aan cellen komen.
Het compelete drive system met NiCad cellen komt dan op 3.190 g.
Met twee Electronize speedo's aan 100 g het stuk (volgens de specs van electronize) komen we dan op 3.390 g + wat vijsjes en houdertjes = 3,5 kg moet kunnen.
Ik ga ervan uit dat wat doorheen verschillende tientallen jaren ontwikkeld werd om een maximum aan grip te hebben op papier allicht ook op hout een uitstekende grip zal hebben.
De afmetingen van wat je hier boven ziet past in een balk van 290 X 140 X 65 mm.
Het gewicht is (inclusief Hawker cyclon D-type cellen) 4.006 g.
Eén wheel assembly weegt 1.115 g of 2.230 g voor het complete drive system (zonder cellen).
Met NiCad's zou je op 960 g aan cellen komen.
Het compelete drive system met NiCad cellen komt dan op 3.190 g.
Met twee Electronize speedo's aan 100 g het stuk (volgens de specs van electronize) komen we dan op 3.390 g + wat vijsjes en houdertjes = 3,5 kg moet kunnen.
Alweer een WE later.
Ik heb de twee wheel assemblys met elkaar verbonden door gebruik te maken van een staaf uit carbon vezel. In de staaf heb ik aan beide uiteinden een bus uit aluminium gezet en daarin heb ik draad getrokken. Het geheel blijft dus in en uitekaar schoefbaar.
Verder heb ik batterij houders gemaakt. Gefreesd uit Nylon. Maar dat trekt scheef, kan niet met hoge precisie geboord worden en ik heb onvoldoende Nylon over om reserve paks te maken...voldoende redenen om het opnieuw te doen maar dan met een materiaal dat ze hardweefsel noemen. Dat zal allicht volgend WE gebeuren.
De bovenste en de onderste plaat waartussen de cellen zitten worden tegen elkaar getrokken door 3 mm Nylon draadstangen. Ik vond het te zonde om met metalen draadstangen te werken nadat ik zo fervent aan het gewicht had gedacht/gewerkt.
Ik heb het geheel ook eens op de weegschaal gezet : 4,2 kg !
En ziehier het voorlopig resultaat
Volgende stappen :
De batterij houders opnieuw maken.
De cellen vast maken aan het drive system. Wie een goed voorstel heeft mag het zeggen !
Speedo's maken
Ik heb de twee wheel assemblys met elkaar verbonden door gebruik te maken van een staaf uit carbon vezel. In de staaf heb ik aan beide uiteinden een bus uit aluminium gezet en daarin heb ik draad getrokken. Het geheel blijft dus in en uitekaar schoefbaar.
Verder heb ik batterij houders gemaakt. Gefreesd uit Nylon. Maar dat trekt scheef, kan niet met hoge precisie geboord worden en ik heb onvoldoende Nylon over om reserve paks te maken...voldoende redenen om het opnieuw te doen maar dan met een materiaal dat ze hardweefsel noemen. Dat zal allicht volgend WE gebeuren.
De bovenste en de onderste plaat waartussen de cellen zitten worden tegen elkaar getrokken door 3 mm Nylon draadstangen. Ik vond het te zonde om met metalen draadstangen te werken nadat ik zo fervent aan het gewicht had gedacht/gewerkt.
Ik heb het geheel ook eens op de weegschaal gezet : 4,2 kg !
En ziehier het voorlopig resultaat
Volgende stappen :
De batterij houders opnieuw maken.
De cellen vast maken aan het drive system. Wie een goed voorstel heeft mag het zeggen !
Speedo's maken
Ik heb 'm al wat interesante info gemaild. Als je interesse hebt kan ik dat ook aan jouw door mailen. Ik loop in ieder geval voor, ik hoop volgende week de printen en onderdelen binnen te hebben Ik denk dat speedo's ontwerpen en testen nog de meeste tijd kan gaan opslurpen.
carbon fiber is mooi, maar zou een alu-buisje niet bijna even zwaar geweest zijn?
Afgezien daarvan, Jan: mooi werk. Je moet het alleen nog 2 keer over doen. Ik zou ook voor voldoende reserve onderdelen zorgen als ik jouw was. Lijkt me geen overbodige luxe als je 3 van die drivetrains gaat maken.
carbon fiber is mooi, maar zou een alu-buisje niet bijna even zwaar geweest zijn?
Afgezien daarvan, Jan: mooi werk. Je moet het alleen nog 2 keer over doen. Ik zou ook voor voldoende reserve onderdelen zorgen als ik jouw was. Lijkt me geen overbodige luxe als je 3 van die drivetrains gaat maken.
Bugs,
Heb jij mij mail gestuurd ? Via deze site ? Ik heb niets gezien (en heb net nog gechecked). Een alternatief adress waar ik constant naar zit te kijken is jan.huygh@hp.com.
Ik denk dat een aluminium buisje inderdaad niet veel zwaarder zou gewogen hebben dan mijn carbonvezel constructie. Maar ik had de carbon gaan halen en die ging ik dan ook maar gebruiken. Stijver is die carbon wel want ik heb een aluminium buisje geknikt toen ik eens wou probren hoe stijf dat was. Het carbonbuisje had mijn "test" wel overleefd. Hoe dan ook het is veel minder werk met een aluminium buis en dus zullen de volgende drive systems dan ook aluminium buisjes zijn.
Wat serie productie betreft. Alles op zijn tijd. Eerst dit eens goed uittesten. Dan alle aanpassingen (ik ken er nu al een dozijn) verwerken in nieuwe werktekeningen en dan zullen we aan de vervaardiging van 2 extra drive systems beginnen. Ik hoop er ook op dat we die extra drive systems in groep kunnen bouwen ('t eenzaam en koud in mijn kelder). alhoewel het dit WE eerder overbevolkt was. Mario, Babeth, Iceman, Leo...en ze kwamen dit WE niet om te werken maar om te praten, kijken en ...drinken (de dobble Palm is gearriveerd). Al moet ik zeggen dat Mario me het WE daarvoor wel heel praktisch heeft geholpen.
Speedo's:
Ik ben het ermee eens dat speedo's ontwerpen en bouwen langer gaat duren dan een week of 4... laat ik schatten naar 8 weken voor iets bruikbaars, 25 (half jaar) voor iets dat voor replicatie in aanmerking komt.
Ik ben nog helemaal NIET begonnen aan het ontwerp. Hoogstens wat datasheets opgezocht en wat basic-operations spullen gelezen. Ik denk ook dat het nog 2 weken zal duren voor ik eraan begin... want zo lang heb ik nodig om de batterij houders te maken, aan het drive system te bevestigen, de connectoren eraan te zetten en de tekeningen van het drive system aan te passen.
Maar iedereen mag mijn bibliotheek aan "how to build a speedo"-spullen helpen aanvullen. Wat "Basic Operation van een H-bridge" betreft ben ik bediend. Hoe ik een Atmel programmeer zal ik wel in de datasheet van Atmel vinden. Een flow chart van een Speedo programma zou me wel interesseren (= meten van de pulsen van een ontvanger, meten van de stroombegrenzing, omrekenen naar het PWM signaal maar vooral hoe schakelen we over van vooruit naar achteruit, hoe weet ik of ik in regen-breacking mode moet gaan,...)
Welke Atmel is de aanrader ? ATtiny 11, 12 of 13...andere. Mijn ervaring is met PIC 16F84 maar ik wil me aansluiten bij de Atmel fan groep hier zodat we hier wat kunnen bespreken als ik vast zit.
Heb jij mij mail gestuurd ? Via deze site ? Ik heb niets gezien (en heb net nog gechecked). Een alternatief adress waar ik constant naar zit te kijken is jan.huygh@hp.com.
Ik denk dat een aluminium buisje inderdaad niet veel zwaarder zou gewogen hebben dan mijn carbonvezel constructie. Maar ik had de carbon gaan halen en die ging ik dan ook maar gebruiken. Stijver is die carbon wel want ik heb een aluminium buisje geknikt toen ik eens wou probren hoe stijf dat was. Het carbonbuisje had mijn "test" wel overleefd. Hoe dan ook het is veel minder werk met een aluminium buis en dus zullen de volgende drive systems dan ook aluminium buisjes zijn.
Wat serie productie betreft. Alles op zijn tijd. Eerst dit eens goed uittesten. Dan alle aanpassingen (ik ken er nu al een dozijn) verwerken in nieuwe werktekeningen en dan zullen we aan de vervaardiging van 2 extra drive systems beginnen. Ik hoop er ook op dat we die extra drive systems in groep kunnen bouwen ('t eenzaam en koud in mijn kelder). alhoewel het dit WE eerder overbevolkt was. Mario, Babeth, Iceman, Leo...en ze kwamen dit WE niet om te werken maar om te praten, kijken en ...drinken (de dobble Palm is gearriveerd). Al moet ik zeggen dat Mario me het WE daarvoor wel heel praktisch heeft geholpen.
Speedo's:
Ik ben het ermee eens dat speedo's ontwerpen en bouwen langer gaat duren dan een week of 4... laat ik schatten naar 8 weken voor iets bruikbaars, 25 (half jaar) voor iets dat voor replicatie in aanmerking komt.
Ik ben nog helemaal NIET begonnen aan het ontwerp. Hoogstens wat datasheets opgezocht en wat basic-operations spullen gelezen. Ik denk ook dat het nog 2 weken zal duren voor ik eraan begin... want zo lang heb ik nodig om de batterij houders te maken, aan het drive system te bevestigen, de connectoren eraan te zetten en de tekeningen van het drive system aan te passen.
Maar iedereen mag mijn bibliotheek aan "how to build a speedo"-spullen helpen aanvullen. Wat "Basic Operation van een H-bridge" betreft ben ik bediend. Hoe ik een Atmel programmeer zal ik wel in de datasheet van Atmel vinden. Een flow chart van een Speedo programma zou me wel interesseren (= meten van de pulsen van een ontvanger, meten van de stroombegrenzing, omrekenen naar het PWM signaal maar vooral hoe schakelen we over van vooruit naar achteruit, hoe weet ik of ik in regen-breacking mode moet gaan,...)
Welke Atmel is de aanrader ? ATtiny 11, 12 of 13...andere. Mijn ervaring is met PIC 16F84 maar ik wil me aansluiten bij de Atmel fan groep hier zodat we hier wat kunnen bespreken als ik vast zit.
Last edited by A-men on Wed Dec 08, 2004 8:46 pm, edited 1 time in total.
Tja speedo's. Er is een reden dat er bijna altijd een rookwolk uit onze robots kwam, en dat is omdat ik echt een kneus ben als het om electronica gaat. Een Keesspeedo aansluiten gaat nog net maar dan houdt het wel op. Alleen ik wil er wel graag meer over leren. En mijn beste manier van leren is door het bij anderen af te kijken. Nu kom je overal lui tegen die een bot bouwen en dat per stap laten zien (zoals hier dus) maar de speedo's is meestal een kwestie van 'en toen heb ik de speedo's geplaatst'. Als er dan nog iets vertelt word over de speedo's dan is het zo'n mooie tekening, die mij net zoveel zegt als hoe melk smaakt door de moluculaire structuur te tonen. Nu ben ik ook heel slecht in zoeken en weet ik wel dat gewoon een electronize kopen veel makkelijker is, maar ik wil het gewoon heel graag zelf kunnen. Vooral omdat de feathers zonder speedo's hier bij mij harder groeien als puistjes op een tiener. Dus alle info (mits simpel uitgelegd, hoewel een beetje ingewikkeld ook wel mag) is welkom. En een plaatjes uitleg met wat ieder component doet vind ik helemaal geweldig. Lekker veel werk voor degeen die het gaat uitleggen.
Maar verder ziet het er heel goed uit, om een beetje ontopic te blijven.
Maar verder ziet het er heel goed uit, om een beetje ontopic te blijven.
G-lap zit in mijne kelder de freesbank te bezetten om een verse flipperashouder voor HARD te maken...
Ik kan dus even goed mijn tijd gebruiken om een update in het forum te posten.
Mario is gisteren langs geweest om de cellen voor Inventor en WJ op te halen. Bij dezelfde gelegenheid heeft hij mij ook zijn IBC geleend. MOOI GERIEF IS DAT !
Natuurlijk was het de bedoeling om met de IBC eens rond te rijden... en dat hebben we dan ook gedaan.
Hier is alvast een beeldje.
De hoogte op deze foto heeft niets te maken met het finale ontwerp. De finale hoogte zal veel dichter liggen bij de hoogte zoals je dat kan zien op deze foto (cellen tussen de wielen zoals reeds eerder op het forum gezet.)
Maar een filmpje zegt veel meer : http://users.skynet.be/fa241813/Graphic ... tapjes.WMV
Er zijn maar 5 cellen aangesloten.
In de finale versie moeten dat er 10 zijn.
De topsnelheid is in het filmpje niet te zien. Hoe dan ook met 10 cellen zal dat ongeveer dubbel zo snel gaan.
FeatherHard weegt in dit filmpje 4,5 kg. De doos in het filmpje weegt 6,8 kg.
A-men
Ik kan dus even goed mijn tijd gebruiken om een update in het forum te posten.
Mario is gisteren langs geweest om de cellen voor Inventor en WJ op te halen. Bij dezelfde gelegenheid heeft hij mij ook zijn IBC geleend. MOOI GERIEF IS DAT !
Natuurlijk was het de bedoeling om met de IBC eens rond te rijden... en dat hebben we dan ook gedaan.
Hier is alvast een beeldje.
De hoogte op deze foto heeft niets te maken met het finale ontwerp. De finale hoogte zal veel dichter liggen bij de hoogte zoals je dat kan zien op deze foto (cellen tussen de wielen zoals reeds eerder op het forum gezet.)
Maar een filmpje zegt veel meer : http://users.skynet.be/fa241813/Graphic ... tapjes.WMV
Er zijn maar 5 cellen aangesloten.
In de finale versie moeten dat er 10 zijn.
De topsnelheid is in het filmpje niet te zien. Hoe dan ook met 10 cellen zal dat ongeveer dubbel zo snel gaan.
FeatherHard weegt in dit filmpje 4,5 kg. De doos in het filmpje weegt 6,8 kg.
A-men
Last edited by A-men on Sat Dec 11, 2004 6:11 pm, edited 1 time in total.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 59 guests