Tartarus' Revenge: Ultimate Tartarus aka TRUT

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Tartarus' Revenge: Ultimate Tartarus aka TRUT

Post by tartarus2004 » Wed Jun 30, 2004 2:25 pm

jawel: niet ineens de upgrade uit een hoge hoed halen, maar vantevoren een kijkje in de gaarkeuken!

Een aantal mensen wisten van de plannen om tartarus in een aantal units onder te verdelen. Doel was, dat ik alleen de aandrijving achter in de auto kon leggen, en dan om de zondag op een grote parkeerplaats in de buurt kan oefenen. Dat was wel aardig gelukt, iets te leuk geoefend, waardoor een AEG is afgeschreven, nieuwe besteld, maar ondertussen verder gegaan met het hydraulisch gedeelte.

Het was de bedoeling de hydrauliek op het pantser te monteren, zodat je 2 gedeeltes krijgt, een paar schroefjes, et voila het is een complete robot. Die testen zijn niet succesvol verlopen, er waren ook wat ontwerpfoutjes, dus heb ik die klerensezooi weer gedemonteerd en een apart frame-pje van gemaakt.

vol trots en met tranen in de ogen presenteer ik dan ook:

Tartarus04/H (uiteraard de subgroepen, Hydrauliek, Aandrijving en Pantser, welke misschien nog zullen volgen)

het kontje:
Image
hier is tevens de nieuwe tank te zien, ook ik ben omgegaan op rrrrrubberrrr ("I want a (sh)rubbery!")
de pomp is zo gepositioneerd dat het druk-meetpunt via de klep van de removeable link bereikbaar is. Dankzij het nieuwe ventiel komt er 200 (of 250, afhankelijk van het event) bar op de wapens, ipv de 'schamele' 160 tot dusver.

Cilinder is dezelfde F16 cilinder, met een boring van (schatting: 3mm ;) )
doelstelling: klein, maar 'snel'
Aangrijppunt van de bijl is aanzienlijk naar de as verplaatst.

oe ja de as, die is beter hier te zien:
Image

niks geen gietaluminium!!!! jeeeeeej!!!! een echte as, over een leuke breedte, die wel wat kan verdragen.

Er is een nieuw borgingssysteem.met vleugelmoeren te bevestigen.
De ventielen zijn trouwens niet zwevend geplaatst of zo, er lopen buizen onderdoor.

dan nog een fotootje van bovenaf:
Image

geen toegevoegde waarde, maar ik vind het even leuk om foto's te plaatsen.

Foto's van de aandrijving en het pantser volgen, tenminste als er iemand in geinteresseerd is.

als je in grotere kwaliteit foto's wilt zien:

edit: verlpaatst: http://www.tartarus.nl/build04
Last edited by tartarus2004 on Tue Feb 15, 2005 9:38 am, edited 2 times in total.
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Wed Jun 30, 2004 4:33 pm

Die schaar ziet er behoorlijk vreed uit :twisted: :twisted: :twisted:
Keep up the good work! :D :D :D
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Post by tartarus2004 » Thu Jul 01, 2004 8:59 am

dank je inventor!
Toch gaat deze al een aardige tijd mee hoor!

ondertussen weer een (minimale) wijziging: het relais dat de pomp stuurt (het zwarte relais op de pomp, laatste foto) dat relais is verplaatst, ivm potentieel kortsluitgevaar, bij het aansluiten van de drukmeter.

Dat relais is nu voor de tank geplaatst, onderin.

Ook wat bekabeling (10 mm^2) geplaatst.

Er staan nog 2 puntjes open, te weten het aansluitblokje op de schaar.
(dient aangepast te worden, zit in de weg)
en de ventielen dienen bekabeld te worden.

olie erin en testen maar!
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Thu Jul 01, 2004 11:24 am

Hoeveel kracht kan je ongeveer met het puntje van je schaar uitoefenen?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Post by tartarus2004 » Thu Jul 01, 2004 3:08 pm

ik weet het echt niet, ik ken namelijk de doorsnede van de cilinder niet.
en een andere manier zou ik niet weten, om het te bepalen.
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Jul 01, 2004 3:23 pm

Welk is de buitendoorsnee van de cylinder?
Die dingen hebben namelijk standaard binnen en buitenafmetingen. Dus met de buitendoormeter kan ik meestal wel een rake schatting geven.

En ik kan je nu al vertellen dat Kos of ik prima in staat zijn een cylidner te maken die even sterk is, maar 1/3 minder weegt.Als we er tijd voor krijgen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Post by tartarus2004 » Sun Jul 04, 2004 8:55 am

Ik heb het nagemeten; op het smalste deel is de doorsnedee 75 mm

ik ben er ook heilig van overtuigd, maar ben zielsgelukkig met deze!
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Jul 04, 2004 10:07 am

Waarschijnlijk dan 63mm binnendoorsnee. Geeft je, als je de volle toegelaten druk van 4000 psi/280 bar zou kunnen gebruiken de volle 8.7 ton aan kracht op de zuiger.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Jul 04, 2004 11:06 am

:twisted: :twisted: :twisted: Dat is behoorlijk veel :twisted: :twisted: :twisted:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Post by tartarus2004 » Sun Jul 04, 2004 3:01 pm

inderdaad wreed ja.. maar ik beperk de druk tot 200 / 250 bar.
(mentorn / FRA limiet (toch?))

vandaag weer aardig wat opgeschoten.

het motorisch gedeelte:
Image

lichtelijk aangepast (en gespoten) zodat deze aan het hydraulisch deel gemonteerd kan worden:

Image
zo dus....

of vanaf de bovenkant:
Image

toen was ik zo op dreef dat ik ook de bodemplaat gemonteerd heb:
Image

wat wel leuk aan deze bodemplaat is: er zitten nog battlescars van shunt in!

Ten slotte nog de hydrauliek ietsjes ingekort, zodat de bijl bij het terugkomen, nergens tegenaan komt.

meer foto's:
http://www.tartarus.nl/cgi/building_04 (groot formaat, klikken)
http://www.tartarus.nl/build04 (op een pagina weergegeven)
Last edited by tartarus2004 on Thu Jul 08, 2004 3:25 pm, edited 1 time in total.
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Jul 05, 2004 12:35 am

Mentorn heeft niks meer te zeggen over RW. Ze hebben het idee verkocht aan Phantommedia. En de algemeen aanvaarde regels zijn die dat het FRA gedeeldelijk heeft gebaseerd op de Mentornregels.

De Duitsers, de Zweden, en de Nederlanders(en dus ook belgen) volgen die.

En de laatste regelwijziging was dus dat de hydraulische druk van 3000 psi naar 4000 psi is gebracht.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Jul 05, 2004 12:37 am

Het idee van robotwars is niet verkocht volgens mij. Alleen de arena. De Mentorn regels zijn dus nog steeds van kracht voor evenementen die door Mentorn geregeld worden. Maar zolang die niks organiseren hoef je daar je robot dus ook niet op aan te passen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Re: tartarus dan ook eens

Post by tartarus2004 » Mon Jul 05, 2004 7:54 am

Andy Kane wrote: 1 All robots from middleweight upwards will need a hydraulic test point. You will need to provide your own gauge and test hose also.
2 System pressure is to be raised to 250 bar. (please note that that is what is allowed in the cylinder max)
3 It is confirmed that hydraulic accumulators and (new) air driven oil pumps remain banned.
dit naar aanleiding van een email die ik gestuurd had over het wk.
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Post by tartarus2004 » Wed Jul 07, 2004 1:54 pm

gloeiende gloeiende, ontvangstproblemen! werk aan de winkel...
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Post by tartarus2004 » Tue Jul 13, 2004 12:55 pm

ontvangst: no prob, accu's waren gewoon ver leeg.
toch heb ik zekerheidshalve de ontvanger iets verplaatst, en deze is nu ook beter bereikbaar (ivm kristallen verwisselen)
Tsja, elk nadeel hep zijn voordeel.

Goed nieuws betreffende het spuitwerk, ik weet waar het vorig jaar fout is gegaan. Ik had een te kleine kleurenspectrum gebruikt (licht oranje tot donker oranje) op TV komt dat dan over als: oranje.

Deze keer wilde ik weer van zwart naar pastelgeel gaan, helaas lukte eerste pogingen niet, maar gelukkig heeft Casroc komend weekend een klus in de stad, en hij heeft toegezegd me te helpen!!!
(hij had de eerste robot ook gespoten)

het gaat dus weer helemaal goed komen :wink:

heel misschien plaats ik na het weekend een paar fotootjes online...[/url]
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests