Stijns eerste robot (feather)

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

stijnovic
Posts: 19
Joined: Tue Jul 21, 2015 3:50 pm

Stijns eerste robot (feather)

Post by stijnovic » Wed Sep 30, 2015 1:36 pm

Oké, het is zover, ik ga aan m'n eerste robot beginnen. Ik kan van Jeroen een flink aantal onderdelen voor een feather lenen. Waarschijnlijk wordt het een spinner.

Ik heb al een wat ideetjes zitten tekenen in NX. Mijn eerste idee was een vertikale spinner/wedge die ook op z'n kop moeten kunnen rijden. Het idee is dat er nog een aantal "skirts" aan de voor- en achterkant bij komen.

Jullie ideeën over dit ontwerp? Ik maak sowieso nog eerst een aantal andere ontwerpen voor ik met bouwen begin dus schroom niet! :wink:

Image
Image

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by maddox » Wed Sep 30, 2015 1:46 pm

Interessant concept.
Maar het lijkt me wel kwetsbaar.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by kalme nelis » Wed Sep 30, 2015 1:58 pm

Het is een frisse kijk op een machine.

Maar ik vrees dat je aan alle kanten ruimte tekort komt voor het interne werk.
Accu's, esc's, motoren en kabels vreten ruimte.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by Jeroen » Wed Sep 30, 2015 4:02 pm

Ik dacht dat je niet zoveel ervaring had in 3d ? :D ziet er goed uit.
What goes up must come down...

stijnovic
Posts: 19
Joined: Tue Jul 21, 2015 3:50 pm

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by stijnovic » Wed Sep 30, 2015 4:31 pm

Haha, ja een beetje ervaring met tekenen heb ik wel, ben gediplomeerd werktuigkundige. :wink: Als het moet kan ik er zelfs nog wat sterkte-berekeningen en frequentie-responsie analyses op los laten. :roll:

Ik heb nog niet niet zo'n goede kijk op de ruimte die alle onderdelen nodig hebben en hoe zwaar ze zijn. Ook is het ontwerp nog niet volledig. (misschien ga ik überhaupt wel voor een totaal ander concept)

Ik dacht de motoren direct achter de wielen te zetten, direct op de as, wellicht met een overbrenging ertussen maar als dat niet nodig is liever niet. Zijn er geen motoren die elektrisch zo ontworpen zijn dat ze al het juiste toerental/koppel hebben?

Tussen de wielen in, zowel onder als boven de (net niet) horizontale plaat, dacht ik dan de rest (accu's, schijf-motor, esc's) te stoppen. En naast de schijf is ook nog wel wat ruimte.

Het is ook de bedoeling nog een licht pantser over de "compartimenten" te leggen. Ook moet er nog een bredere bumper/wedge/schep aan de voorkant en extra "sideskirts" om de wielen beter te beschermen. Ik zal vanavond kijken of ik nog wat meer kan tekenen...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by maddox » Wed Sep 30, 2015 4:59 pm

stijnovic wrote:Haha, ja een beetje ervaring met tekenen heb ik wel, ben gediplomeerd werktuigkundige. :wink: Als het moet kan ik er zelfs nog wat sterkte-berekeningen en frequentie-responsie analyses op los laten. :roll:
Eerst wandelen, dan lopen. Robot Wars heeft zo zijn eigen hebbelijkheden.
Ik heb nog niet niet zo'n goede kijk op de ruimte die alle onderdelen nodig hebben en hoe zwaar ze zijn.
Een hele hoop onderdelen zijn al uitgetekend door anderen, je moet gewoon eens rondvragen.
Ook is het ontwerp nog niet volledig. (misschien ga ik überhaupt wel voor een totaal ander concept)
Welk ontwerp van een prototype is dat wel?
Ik dacht de motoren direct achter de wielen te zetten, direct op de as, wellicht met een overbrenging ertussen maar als dat niet nodig is liever niet. Zijn er geen motoren die elektrisch zo ontworpen zijn dat ze al het juiste toerental/koppel hebben?
Die motoren bestaan waarschijnlijk wel, maar ik vrees dat je dan uitkomt bij te zwaar, te duur, te groot, te onhandig. De meest voor de hand liggende overbrenging is een accuboormachine motor en planetair.
Tussen de wielen in, zowel onder als boven de (net niet) horizontale plaat, dacht ik dan de rest (accu's, schijf-motor, esc's) te stoppen. En naast de schijf is ook nog wel wat ruimte.
Het gaat toch ferm foefelen worden.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

stijnovic
Posts: 19
Joined: Tue Jul 21, 2015 3:50 pm

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by stijnovic » Thu Oct 01, 2015 9:50 am

Oké, ik heb nog wat verder getekend en heb nu ook motoren en overbrengingen erin staan. Hier een ontwerp met 4 drive-motoren met dichte tandwieloverbrenging.
Image
Image

Maar 4 motoren is misschien wat veel, dus hier eentje met maar 2 met ketting/riem-overbrenging. Ook wou ik de wielen wat beter beschermen, alleen is dit ontwerp me nog iets te "dozig". Ik kan denk ik ook beter de motoren tussen de wielen in zetten om de ruimte beter te benutten. En misschien de schrijf-aaandrijfriem aan de binnenkant naast de schijf zodat ik meer dwarsverbindingen kan maken voor een goede stijfheid.
Image
Image
Image

Heb voor aandrijfmotor een diameter van 50mm en lengte 75mm genomen, de schijfmotor is wat groter: 70 bij 100, is dat redelijk? Kan iemand een indicatie geven van de afmeting van een typische battery pack, ontvanger en speed controller? Of uitgetekende onderdelen, nog beter natuurlijk!

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by maddox » Thu Oct 01, 2015 2:47 pm

Motoren hebben zo bepaalde standaarden. Voor featheraandrijvingen beginnen we aan 36mm diameter lengte 75, om dan bij de grote jongens van 44x85 te komen, en de grootsten tot nu toe, de niet meer verkrijgbare Speed 900's 51x100.

Hier een voorbeeld van een aangepaste 36mm diameter motor accuboormachineoverbrenging/motor.
Bij deze een model zwaarder,motor enreductieappart te kopen helaas.
Of anders deze.

En natuurlijk, bij deze firmaheb je nog meer keuze.

En het beste van al, de meesten hebben zelfs CAD tekeningen beschikbaar van de onderdelen.

Voor het wapen. 70mm is zo'n maat die ik niet gezien heb tot nu toe. Het springt van 63mm (2.5") naar 76mm(3").

Ook zijn er verschillende technologiën beschikbaar, met de brushless motoren als echte powerhouses.
Wij gebruiken tot nu toe de betaalbare NTM5060 380 KVom onze schijven op toeren te jagen.

Afmetingen voor batterypacks en esc's.
Er zijn zoveel mogelijkheden voor batterijen dat het onbegonnen werk is een lijst op te stellen. Maar je kan altijd zoekenwaar wij dat doen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

stijnovic
Posts: 19
Joined: Tue Jul 21, 2015 3:50 pm

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by stijnovic » Mon Oct 05, 2015 2:54 pm

Bedankt voor de links! Voor nu wil ik vooral een idee hebben van alle afmetingen. Later ga ik dan wel alles precies op maat tekenen. Maar wordt inderdaad wel lastig om alles erin te passen..

Hebber er mensen positieve/negatieve ervaring met conische tandwielen of wellicht een cardan-as? Dan kan ik de aandrijfmotoren onder een hoek van 90 graden zetten met de wiel-as. Dan wordt de ruimte wellicht wat efficiënter benut.

Ben ook nog wat aan het tekenen geweest, nu met volledig omhulsel:
Image
Image

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by kalme nelis » Mon Oct 05, 2015 4:31 pm

http://www.fightingrobots.co.uk/threads ... uild-diary

Voor meer info over Rango en diens 90 graden overbrenging.

stijnovic
Posts: 19
Joined: Tue Jul 21, 2015 3:50 pm

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by stijnovic » Tue Oct 27, 2015 9:41 pm

Ik ben weer een stukje verder met ontwerpen, hier een paar mooi renders:
Image
Image

Ik ben uitgegaan van de motoren die ik van Jeroen geleend heb. Verder heb ik gekozen voor plaatmateriaal (HDPE en/of aluminium) van 10mm dik, voor zowel het frame als het pantser. De schijf heeft een doorsnede van 190mm en de wielen 120mm en 60mm respectievelijk. De wielen staan zo dicht mogelijk bij elkaar, de motoren, vertragingen en de riem naar de voorwielen passen er precies tussen. Er passen nu 2 accu's van 30x50x140mm in, die liggen boven op de centrale horizontale plaat, de speedcontrollers hangen eronder. De wig aan de achterkant is om de planetaire vertraging gelagerd zodat hij dezelfde as heeft als de wielen en de hele robot dus als het ware op z'n achterwielen kan staan.

Image
Image
Image
Image

Ik vroeg me af wat de beste manier is om de gebogen oppervlakken te maken. Ik dacht misschien meerdere dunnere platen te buigen en op elkaar te leggen of misschien PVC-pijp te gebruiken.

Ik wil het centrale frame, direct langs de schijf eigenlijk uit aluminium frezen, maar dat kan ik niet zelf. Misschien dat ik het uitbesteed, of anders gewoon een massieve plaat gebruik en alleen een paar gaten boor.

Hebben jullie nog tips voor het monteren van de platen, kun je haakse verbindingen gewoon met een hoekprofieltje erlangs schroeven?

En wat zou een goede locatie zijn voor de power-link?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by maddox » Wed Oct 28, 2015 12:04 am

Gebogen oppervlaktes. Hangt van't materiaal af.

In gewoon staal of aluminium is dat best te doen met een rollenbank/plaatwals.
In hardox of titanium is het een ander verhaal. Voor Caliope hebben we het gedaan met een buiger.
Allemaal kleine zetjes gegeven. Maar dit is wel zeer beperkt in breedte.
Wil je breder werken, dan kom je al uit bij een zetbank of een raamwerkpers met een Vblok.
En voor de genoemde materialen heb je de forse jongens nodig, met een radiuspersblok ,om barsten/scheuren van het materiaal te voorkomen. De gegevens daarvoor kan je bij de fabrikanten van de materialen vinden.

Er zijn nog trukken gebruikt om het voor elkaar te krijgen, maar het blijft meestal veel werk.

Om platen aan elkaar te zetten op de hoeken. Hoeklijn is een optie. Ranglebox is gemakkelijker.
Afhankelijk van het plaatmateriaal. HDPE heeft meer baat bij hoeklijn, want je wil de gaten zo ver mogelijk van de rand houden. Voor andere materialen die je afneembaar wil houden, is Ranglebox een gemakkelijke oplossing.

Ikzelf ga eerder montagelatten inlassen. Maar da's gewoon een voordeel van een goeie laspost en de voorkeur voor lasbare materialen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

stijnovic
Posts: 19
Joined: Tue Jul 21, 2015 3:50 pm

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by stijnovic » Thu Oct 29, 2015 3:05 pm

Ik denk dat ik de gebogen oppervlakken niet van metaal ga maken maar van HDPE. Dat is in principe toch ook te buigen, al dan niet door het eerst te verwarmen? Iemand hier ervaring mee, en dan met name tot welke dikte is het nog praktisch?

De wiggen aan de voor- en achterkant wil ik wel van metaal, liefst hardox maken en eventueel ook buigen (alleen aan de voorkant). En waarschijnlijk ook nog een aantal "pantserplaten" aan de voorkant waar ik de meeste klappen verwacht, maar die zijn gewoon vlak.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by Jeroen » Thu Oct 29, 2015 3:56 pm

Mooi ontwerp, hoe gaa je om met op zijn kop liggen?
What goes up must come down...

stijnovic
Posts: 19
Joined: Tue Jul 21, 2015 3:50 pm

Re: Stijns eerste robot (feather)

Post by stijnovic » Thu Oct 29, 2015 4:30 pm

Het is de bedoeling dat hij op z'n kop gewoon kan rijden op z'n 2 achterwielen, eventueel nog met twee loopvlakken bovenop de robot, aan weerszijden van de schijf.

Als hij op z'n zij- of voorkant terechtkomt, is het de bedoeling dat hij vanzelf recht komt te liggen op de boven- dan wel onderkant. En als het niet vanzelf gaat, steken de schijf en achterwielen uit dus hopelijk kunnen deze dan een handje helpen.

Misschien moet ik nog extra gebogen "geleidingen" maken, maar ik kan dit niet zo goed simuleren op mijn pc, zal denk ik trial & error worden...

Nog tips voor het plaatsen van de power-link? Lijkt me handig dat deze dicht bij de batterij(en) zit en dat je er ook nog bij kunt wanneer de robot op z'n kop ligt. Misschien naast de uitsparing voor het achterwiel?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests