TomaHawk

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Post Reply
iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

TomaHawk

Post by iceman » Thu Apr 12, 2012 11:46 pm

Mijn jongste zoon Bram ( pika was zijn bijnaam vroeger ) is nu 12 jaar en begint interesse te tonen in RobotWars . Hij is hout en metaal aan het volgen dus dat komt mooi uit . Ik heb TomaHawk lang geleden weggegeven aan Jeroen . Als je er nix mee doet zou ik hem graag terug willen zodat Bram en ik een robot voor hem kunnen bouwen . Drivetrain heb ik nog liggen ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: TomaHawk

Post by Jeroen » Fri Apr 13, 2012 8:29 am

Ik moet eerlijk zeggen dat tomahawk nog steeds in de pijplijn zit hier, toevallig recentelijk nog met Mario over gehad. Mocht je hem graag terug willen is dit je volste recht, Ik heb het immers al bijna 3 jaar hier liggen zonder veel vooruitgang, maar ik heb wellicht iets liggen waar ikzelf minder plannen mee heb, en wat "completer" is voor een starter een mooie FP flipper setup:
SNC01142.jpg
SNC01142.jpg (158.13 KiB) Viewed 14169 times
SNC01141.jpg
SNC01141.jpg (168.98 KiB) Viewed 14169 times
What goes up must come down...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: TomaHawk

Post by iceman » Fri Apr 13, 2012 6:25 pm

oke ... zal aan bram vragen wat hij liefste heeft ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: TomaHawk

Post by iceman » Thu Apr 19, 2012 9:18 am

Bram weet het nog steeds niet wat hij wilt dus nog ff wachten aub ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: TomaHawk

Post by Jeroen » Thu Apr 19, 2012 3:55 pm

Ik heb alle tijd, maar dadelijk heb ik ineens tomahawk af ;). als je toevallig nog een sidewinder voor de handel over hebt?
What goes up must come down...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: TomaHawk

Post by iceman » Mon Apr 23, 2012 6:43 pm

die heb ik wel een maar die ga ik gebruiken voor Bram zijn robot ... helaas ,pindakaas ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: TomaHawk

Post by Jeroen » Mon Apr 23, 2012 9:56 pm

Ik denk trouwens dat Bram gewoon graag een flipper wil :D
What goes up must come down...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: TomaHawk

Post by iceman » Tue Apr 24, 2012 10:11 am

Als het aan mij ligt wordt het tomahawk . Hades een flipper , Tomahawk een bijl en Brutus een pusher ... oftewel vanalles wat ... vooral als je kijkt naar het huidig aantal flippers tijdens evenementen in Engeland ... 9 op de 10 robots is een flipper ... plus een bijl ziet er voor het publiek altijd leuk uit ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: TomaHawk

Post by leo-rcc » Tue Apr 24, 2012 10:19 am

iceman wrote:plus een bijl ziet er voor het publiek altijd leuk uit ...
+1 Helemaal mee eens.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: TomaHawk

Post by Jeroen » Fri Aug 10, 2012 4:32 pm

de kogel is trouwens door de kerk, tomahawk gaat afgebouwd worden in een joint venture, mijn taak is te zorgen dat het wapen werkt, marco bouwt een drive frame, en de afwerking zien we wel wie dat doet :P.

Ondertussen heb ik een mooie nieuwe buffer gescoord, de oude waren 3 kleintjes wat het geheel nogal omslachtig maakte. De nieuwe is misschien wat overkill maar hij was beschikbaar ( leve mario's voorraad).
De eerste setup:


Nog niet perfect, zeker de layout is erg lastig op deze manier.
Helaas bleek dat de bijl assen niet meer 100% recht zijn. In mijn ogen is dit een teken dat ze te dun zijn. Hoe dan ook, morgen een tripje naar vilvoorde om het geheel eens nog beter uit te werken.
What goes up must come down...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: TomaHawk

Post by Jeroen » Sat Aug 11, 2012 11:33 pm

Vandaag een dagje op bezoek geweest in huize chaos.
Resultaat:
Image

In het kort wat er gebeurd is:
Nieuwe as , nieuwe geleider, en een boring voor de as van de zuigerstangsteun.
Cilinder bus en dichtingen eruit gehaald, en nieuwe dichting van nylon geplaatst, er komt nog een nieuwe bus in, deze is reeds besteld.
De cilinder heeft een extra uitlaatport gekregen
De inlaatpoort is iets groter gemaakt van 1/2 naar 3/4 bsp omdat mario een mooie grote QEV had liggen met die maat :D
Verder zijn er de nodige verlooppijpjes gemaakt. wordt vervolg!
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: TomaHawk

Post by maddox » Sun Aug 12, 2012 8:15 pm

Enkele kanttekeningen. De assen waar Jeroen over spreekt. 2 van de 3 zijn krom. De 20mm hoofdas is recht, en die mag blijven. De 16mm tussenas is een beetje krom. Maar het 10mm steunasje met lager, wat onder de tandstang zit, da's eerder een boemerang. Dit is eigenlijk logisch.
De tandvorm dwingt de tandstang naar beneden. Dit zorgt voor enorme druk op de bronzen lagerbus en de dichtingen in de cylinderkop.
Om dat tegen te gaan hebben de vorige bouwers er een steunas onder gezet, waarop een lager gekleeft zat die de tandstang steunde.
Helaas is een 10mm asje over een lengte van 70mm ongesteund en perfect in midden belast niet opgewassen tegen het geweld van die opstelling.

Dat steunasje is dus nu vervangen door een 16mm as en een 30mm aluminium bus. Het is niet ideaal, maar op zijn minst is het een pak sterker. Eigenlijk is het maar tijdelijk tot ik een goed stuk brons te pakken krijg, of de juste witmetalen lagerbussen.

De tussenas wordt in de loop van de week vervangen door een passende staras van 16mm (staras= nageslepen as met oppervlakteharding, precies, zeer stijf en toch taai)

Die slangenspaghetti moet nog vereenvoudigd worden. Maar da's meer een kwestie van creatief met kleppen en montage. Desnoods trek ik een blikje Bullfrog-leidingwerk open.

Ook krijgt de peperdure Victor reduceer een paar aanpassingen. Er moet maar 1 fles op, dus de RVS vlechtwerk slangen gaan eraf, en een Maddox-Liquid stopper annex CO2 moer in de plek. Wat ook in 1 keer de 1000PSI PRD overbodig maakt. Simpeler, compacter, en lichter. Wat wil een mens meer?

We hebben ook gesproken over de hoofdfles. 2 kg CO2 geeft op 10 bar 40 slagen. Heeft Team RCC toch nog een aluminium 3.5 kg fles van Project One liggen, en natuurlijk, een Flex 4 kg composietfles uit Blusbot.
Dus er is keuze uit de voorraad. Beide grote flessen zijn net iets kleiner dan de buffer, dus dat komt wel snor als die weg gekozen wordt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: TomaHawk

Post by iceman » Fri Aug 17, 2012 12:54 pm

Goed bezig geweest ... denken jullie dat we het alu. chassis waar cilinder in zit en de oude vorm van tomahawk nog kunnen gebruiken of zal ik een complete nieuwe set up moeten maken ... ?
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: TomaHawk

Post by maddox » Fri Aug 17, 2012 5:30 pm

Geen idee, ik heb die oude ophanging niet gezien.

Wat ik wel weet is dat ik de nieuwe aansluiting op de buffer heb gelast. Met 3 delige koppeling voor gemakkelijke verwijderbaarheid. Volgend stukje gaat een aluminum collector worden voor aansluitingen van de stuurkleppen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: TomaHawk

Post by iceman » Fri Aug 17, 2012 6:06 pm

in de originele Tomahawk zit in het midden over de totale lengte een alu chassis waar cilincer en bijl inpassen ... als we die voor een groot gedeelte kunne recupereren scheelt dat veel werk + gewicht . Als aandrijving heb ik hier iets moois liggen + nog een sidewinder ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 2 guests