Ons profielwerkstuk

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Lars
Posts: 5
Joined: Fri Sep 24, 2010 12:17 pm

Ons profielwerkstuk

Post by Lars » Sun Feb 27, 2011 3:06 pm

Hallo Iedereen,

Voor de mensen die niet weten waar wij (Bas, Nick, Lars) mee bezig zijn: we bouwen een bot voor ons profielwerkstuk (Havo 5), dit is tevens onze eerste robot.

De bouw van onze bot loopt nu toch wel tegen het einde. Zo als te zien is, is ons hamer idee vervanger door een zaagblad waar we op dit moment mee bezig zijn. De bot rijdt, en naar mijn idee verrassend goed. Afgelopen vakantie zijn we ontzettend druk geweest, gemiddeld 8 uur per dag en al die tijd met plezier aan gewerkt! We hebben verschrikkelijk veel geleerd van het bouwen, d'r zijn een heleboel dingen waarbij ik het bij een eventuele volgende robot het heel anders zou aanpakken.

De Bot heeft nog geen naam, dus suggesties zijn welkom! :)

Het Frame is van Alu, het binnenwerk is voornamelijk MDF met hier en daar wat triplex.

Het geheel weegt nu +- 8kg.

Image

Image

Image

Image

Stel vragen en geef vooral Tips!

Groeten,

Lars

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Ons profielwerkstuk

Post by inventor » Sun Feb 27, 2011 3:31 pm

Hey Lars, ziet er goed uit zeg! Het schiet al aardig op, hoop dat school ook enthousiast is.

Even een paar tips, kan nooit kwaad!
Sluit je accu's parallel aan, nu heb je een accu per regelaar, maar maak hier ook een verbinding tussen. Zo worden ze beide evenveel belast, en zal de een niet sneller leeg raken dan de ander. Ook handiger als je straks een wapenmotor erbij pakt.

Pak een dik stuk aluminium (minimaal 5mm) en schroef deze in de hoek waar ook je wapen in komt. Het profiel is nu wat te zwak om echte klappen op te vangen, en op deze plaat kan dan mooi het lager of as op vast gemaakt worden. Ook zou ik dwarsverbindingen maken bij het wapen, want deze gaat wel wat klappen opvangen.

Kijk eventueel naar een andere wapenschijf. Een (oude) cirkelzaag lijkt misschien wel handig, maar is niet aan te raden. Vol geharde schijven mogen niet, deze kunnen namelijk barsten! Dat is iets dat je absoluut niet wilt, ook niet in een arena. Ook zal een zaag echt moeten 'zagen', als je eventjes iets tegen een zaag aanhoud zal er niet meer dan een sneetje in het materiaal komen. Hoe minder tanden een schijf heeft hoe harder de klap is die hij uit deelt. Je kan bijvoorbeeld gemakkelijk een 'bar-spinner' maken. Twee stalen strips met daartussen een punt geklemd, de ruimte ervoor heb je.

Als beide regelaars een BEC hebben (dus de ontvanger kunnen voeden), is het aan te raden een van de rode draden naar je ontvanger de onderbreken. Als je dezelfde accu gebruikt voor de twee regelaars, en deze maken er beide 5V van voor de ontvanger, kan dit problemen geven bij sommige regelaars.


Verder ziet het er netjes uit, ga zo door!
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Babeth » Sun Feb 27, 2011 3:36 pm

Qua naam, welke kant wil je uit ? Mythologie ? Van welk volk ? Geschiedenis ? Of een grappige vertaling/woordspeling in een andere taal ? Wil je de robot een bepaald imago aanmeten ?
Omdat het een schoolproject is zou ik aanraden iets uit de geschiedenis te kiezen, kwestie van punten te sprokkelen... je kunt je geschiedenisleraar eventueel naar namen van beroemde veldheren vragen...
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Bas
Posts: 6
Joined: Mon Sep 27, 2010 4:31 pm

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Bas » Sun Feb 27, 2011 8:49 pm

bas hier een van de andere bouwers.
@inventor deze tips kunnen nog best wel van pas komen. maar aangezezien we 7 maart de pws presentatie hebben zullen we het eerst nog maar even zo doen. we kunnen het daarna eventueel weer aanpassen.
@Babeth we hebben geen geschiedenis :D maar toch is het wel een goed idee om eens in de mythologie rond te snuffelen. vooral in de noorse verhalen komen nog wel eens goede namen voor.

Bas
Posts: 6
Joined: Mon Sep 27, 2010 4:31 pm

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Bas » Wed Mar 02, 2011 7:00 pm

@inventor heb je toevallig een foto van een barspinner. Ik snap niet precies wat je bedoelt.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Ons profielwerkstuk

Post by inventor » Wed Mar 02, 2011 7:04 pm

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Jeroen » Wed Mar 02, 2011 7:43 pm

Kijken is goed, maar alsjeblieft nooit zo de boel testen.. Niet in de bankschroef, en zeker niet als je er vlak in de buurt staat! Wat een idioot die gast zeg! Wie is da?

Edit - ik zie net wie het was... Ik geloof niet dat hij nog meeleest, maar kom op zeg, dit is alles behalve slim..
Last edited by Jeroen on Wed Mar 02, 2011 7:45 pm, edited 1 time in total.
What goes up must come down...

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Ons profielwerkstuk

Post by inventor » Wed Mar 02, 2011 7:44 pm

Jeroen wrote:
Kijken is goed, maar alsjeblieft nooit zo de boel testen.. Niet in de bankschroef, en zeker niet als je er vlak in de buurt staat! Wat een idioot die gast zeg! Wie is da?
Pepe aka parapepe, maker van onder andere Bati Bati en meerdere heavy's.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Jeroen » Wed Mar 02, 2011 7:46 pm

inventor wrote:
Jeroen wrote:
Kijken is goed, maar alsjeblieft nooit zo de boel testen.. Niet in de bankschroef, en zeker niet als je er vlak in de buurt staat! Wat een idioot die gast zeg! Wie is da?
Pepe aka parapepe, maker van onder andere Bati Bati en meerdere heavy's.
Zie mijn edit, ik heb nog een stuk van een robot van hem hier staan ;)

Maar komop zeg, dit is alles behalve verstandig testen.
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Ons profielwerkstuk

Post by maddox » Wed Mar 02, 2011 8:59 pm

Ik zie het probleem niet. Prodigy Evo is ook zo getest. In de bankschroef, op de werkbank, in de woonkamer.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Jeroen » Wed Mar 02, 2011 11:12 pm

laten we dan voortaan de arena ook maar thuis bij demo's...
What goes up must come down...

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Babeth » Thu Mar 03, 2011 8:00 am

Die arena is om het publiek te beschermen Jeroen. Wist je dat niet ? 8)
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Bas
Posts: 6
Joined: Mon Sep 27, 2010 4:31 pm

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Bas » Thu Mar 03, 2011 3:55 pm

thanks ik snap nu wel redelijk wat te doen. het gaat dus ook niet zozeer om de scherpe van die punten meer om de kracht die erachter zit.
en jeroen wees gerust onze robot past niet eens in onze bankschroef.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Ons profielwerkstuk

Post by inventor » Thu Mar 03, 2011 5:39 pm

Inderdaad! Twee 'hamers' die rond slingeren doen veel meer schade dan bijvoorbeeld een cirkelzaag.

Voor een extreem effectief wapen binnen de Robotwars wil je een zo groot mogelijke diameter, het gewicht zo ver mogelijk naar buiten en zo min mogelijk tanden. Hoe groter de diameter hoe sneller de punt draait bij dezelfde toeren. Hoe verder het gewicht naar buiten zit, hoe meer energie het opslaat. Hoe minder tanden hoe meer je het 'hamer' effect hebt.

Als je bijvoorbeeld heel bros materiaal hebt, zoals plexiglas, als je hier een beetje op slaat dan breekt het. Als je een zaag hebt met fijne vertanding, is er niks aan de hand, maar als hij te grof is, dan breekt het :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Bas
Posts: 6
Joined: Mon Sep 27, 2010 4:31 pm

Re: Ons profielwerkstuk

Post by Bas » Sat Mar 05, 2011 1:37 pm

oke, het is me vrij duidelijk. aan wat voor diameter moeten we dan denken. tot aan de 14cm is er geen probleem als het meer is moeten we creatief gaan doen aangezien de v-snaar die we tot onze beschikking hebben dan te kort is.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests