Eerste probeersel.

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
RobG
Posts: 11
Joined: Sun Dec 26, 2010 2:18 pm
Location: Bergen op Zoom

Eerste probeersel.

Post by RobG » Tue Dec 28, 2010 7:42 pm

Zoals in het voorstel topic al aangekondigd zal ik hier een verslag maken van mijn eerste (probeer) robot.
Ga me voorlopig nog niet op gewicht en extra veiligheidsmaatregelen focussen, eerst de basis.

Ben vandaag al een beetje met de aansturing bezig geweest.
Gebruik de 120graden swashplate aansturing van de DX6i om te sturen met 2 aparte omgebouwde servos, aangesloten op de aileron en pitch (aux1).
Dit kunnen natuurlijk ook motoraansturingen zijn.
Het wapen heb ik onder de f(l)ightmode knop gezet dmv de gyro aansturing.

Ik krijg hier geen video's ge-embed dus bij deze een link:
http://www.youtube.com/watch?v=BimmT7D2DFo

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Eerste probeersel.

Post by leo-rcc » Wed Dec 29, 2010 11:18 am

Dat stuurt en slaat alvast. Nu de rest van de robot. :)

Vanwaar de 120 graden swashplate mixing eigenlijk?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
RobG
Posts: 11
Joined: Sun Dec 26, 2010 2:18 pm
Location: Bergen op Zoom

Re: Eerste probeersel.

Post by RobG » Wed Dec 29, 2010 6:31 pm

Ik weet van de helikopters dat die 120 instelling de throttle met aileron en pitch mixt.
En dat komt (toevallig) zo uit dat hij ook voor sturen te gebruiken is.

Ben al een beetje met de Mix functie van de dx6i aan het spelen geweest maar daar kwam ik niet echt ver mee.

Heb voor de robot al een grove schets gemaakt van wat het ongeveer moet worden.
Bedoeling is om hem van plaatstaal te maken, chassis 3mm en body 1mm.

Image

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Eerste probeersel.

Post by maddox » Wed Dec 29, 2010 10:03 pm

3mm staal? Eneuh, je beseft toch dat een ant- de enige klasse die met Servo's uit de voeten kan, maar 150 gram mag wegen en moet passen in een kubus van 100X100X100 mm.

Je schets hier een deftige raptor. Die 6 kg weegt. De raptoren die we kennen met de lichtste aandrijving gebruiken goedkope accu-schroevendraaier motoren en reducties. Stel speed 380 als echt minimum. Team RCC heeft speed 700's en 600 gebruikt in Nebelwerfer, en we overwegen nog een stapje kleiner te gaan. Maar uitgezonderd de echt heel grote en dure modelbouwservo's of "zeil-lierservos" zie ik hier geen heil in.

Ook kwa flipper. In de ants is een snelle servo bruikbaar, maar in de raptoren , voor zover er flippers zijn, zijn het pneumatische, met als top of the bill, de Duitse Conflict, wat een 70 bar (55bar werkdruk) "Full pressure CO2" systeem gebruikt met 300-400 kg aan kracht op de zuiger.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
RobG
Posts: 11
Joined: Sun Dec 26, 2010 2:18 pm
Location: Bergen op Zoom

Re: Eerste probeersel.

Post by RobG » Wed Dec 29, 2010 10:54 pm

Dit is nogmaals een uitprobeersel, nog niet gebaseerd op bepaalde klasses, nog niet gemaakt te vechten, en aandrijving/wapenaansturing staat ook nog niet vast.
Ik maak hem expres groter dan geschikt voor servo aandrijving zodat hier in te updaten is.
Het idee van de servo's is de besturing en instellingen op de zender een beetje doorkrijgen.
Als het functioneert met servo's kunnen er altijd motoraansturingen in die zwaarder zijn.

De wapen servo ( 12kilo.cm ) komt bij het showmodel in de flipper, puur om de flipper omhoog te duwen en evt. een leeg blikje om te gooien.
Heb een leuk pneumatiek assortiment tot mijn beschikking van kleppen tot cilinders dus daar is ook altijd nog iets mee te doen.

Ik bouw hem dus op de groei en misschien is hij over 2 jaar wel het batterijvakje van de heavyweight. ;)
Het gaat mij vooral om het bouwen en de techniek doorkrijgen, vind het niet leuk om alle kennis van internet te halen en letterlijk te kopiëren, vind graag zelf het wiel (opnieuw) uit.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Eerste probeersel.

Post by maddox » Wed Dec 29, 2010 11:54 pm

Hehe, ik heb mijn specialiteit ook niet blatant gecopieerd... maar een paar ideen van anderen samengevoegd, en ik heb het gedacht dat ondertussen mijn samenvoegsel het meest gecopieerd wapensysteem is geworden in de UK.

Langs de andere kant, het aandrijfsysteem van Project One, en Poject Two; Hex'em heeft maar 1 broertje.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Eerste probeersel.

Post by flex » Wed Dec 29, 2010 11:59 pm

Je kan ook de V-tail /kruismixer functie van de vliegtuigen proberen...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
RobG
Posts: 11
Joined: Sun Dec 26, 2010 2:18 pm
Location: Bergen op Zoom

Re: Eerste probeersel.

Post by RobG » Tue Apr 19, 2011 8:56 pm

Vandaag het prototype van de aandrijving gemaakt, het word aangedreven door een 3215 KV brushlessmotor die 7x vertraagd is.
Heb een schetsje gemaakt van mijn idee en later uit staal gemaakt, nu is het testen en evt verbeteren.
De lagers waren op z'n zachts gezegd niet super dus dat is icm alles van staal niet de meest geruisloze aandrijving.

Video:

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Re: Eerste probeersel.

Post by Babeth » Tue Apr 19, 2011 9:17 pm

Rob, "geruisloos" is echt wel het minste van jouw zorgen ! Wij dragen vaak oordoppen op evenementen voor een heel goede reden... :mrgreen: Wat van belang is is een werkende machine. Lawaai is daar maar bijzaak van.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Eerste probeersel.

Post by inventor » Wed Apr 20, 2011 10:30 am

Hallo Rob,

goed om te zien dat je nog lekker aan het knutselen ben! Maar ik zou beginnen aan een revisie 2 van de gearbox :lol: Ik neem aan dat je op 3S of een 12V accu gaat werken, waardoor dit motortje al snel 40000rpm doet. Ook al is dit zeven keer vertraagd, hou je nog 5700 toeren over op het wiel. Dit is wel heel erg veel! Zelfs al zet je er een 5cm diameter wiel op, zal je nog theoretisch 50km/h kunnen halen!
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
RobG
Posts: 11
Joined: Sun Dec 26, 2010 2:18 pm
Location: Bergen op Zoom

Re: Eerste probeersel.

Post by RobG » Wed Apr 20, 2011 9:14 pm

Daar heb ik hem inderdaad op berekent, met 5 cm wiel, met het idee dat met al het gewicht nog een km of 30 overblijft.
Deze draait nu op 7.2/7.4 volt per wiel.
Ik heb bij conrad gekeken en vond dit als grootste overbrengings verschil.
Ik weet niet of er winkels zijn met meer robot gerelateerde spullen zijn of heb ik gewoon niet goed gezocht ?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] and 41 guests