Regelement groep.

Voor overleg binnen en tussen DRG commissies

Moderator: Moderators

Mischa

Post by Mischa » Sat Nov 06, 2004 8:32 pm

Voor de 'onofficiele wedstrijden' vind ik alle regels ondergeschikt aan het spektakel. Het gaat er hierbij vooral om het publiek zoveel mogelijk te bieden.

Ik denk; 'ik meld het effe'
Hoe dan?

g-lap

Post by g-lap » Tue Nov 09, 2004 9:02 pm

Ben ik het helemaal mee eens Mischa.
Alleen moet je wel degelijk een stevig stel regels hebben al was het maar om bij de onvermijdelijke discusies iets in handen te hebben waarnaar de wedstrijdleiding een beslissing kan nemen waar iedereen zich moet bij neerleggen.
Maar tijdens een niet officiële competitie wedstrijd dient er eerder naar de geest dan naar de letter van de reglementen gekeken worden.
Alleen de veiligheids regels moeten altijd heel erg strik nageleeft worden, de rest hangt veel meer van de omstandigheden dan van de reglementen af.

tartarus2004

Post by tartarus2004 » Fri Feb 18, 2005 9:01 am

ik neem aan dat de commissie ook de vragen van Ruud Boeklagen heeft gelezen?

Het is imho wel belangrijk dat dergelijke regels zeer gemakkelijk bereikbaar moeten zijn. En uiteraard bij voorkeur via onze eigen site.
Als iemand gaat bouwen zou dit het eerste moeten zijn wat hij/zij tegenkomt.
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

tartarus2004

Post by tartarus2004 » Fri Feb 18, 2005 1:56 pm

met dank aan NaN
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Thu Jun 02, 2005 5:46 pm

Wedstrijd regelement Dutchrobotgames

Wedstrijd

Een wedstrijd word gehouden over de tijdsduur van maximaal 4 minuten. Een wedstrijd word vroegtijdig gestaakt als 1 of meerdere van de robots, afhankelijk van wedstrijd type, niet meer bestuurbaar mobiel is, of de omstandigheden niet meer als veilig kunnen worden bestempeld.

De wedstrijd gaat van start als de robots op de door de officials aangestelde plaats staan, en de deelnemers op de voor hun gemarkeerde plaats staan. Na een duidelijk startsignaal gaan de 4 minuten in.

Als de robots zonder schuld van de roboteers of elektronische/mechanische defecten aan 1 of meerdere robots klem komen te zitten, zal de wedstrijd gepauzeerd worden om de robots uit elkaar te halen, waarna de wedstrijd hervat zal worden als alle betrokken partijen het daar mee eens zijn. Is dat niet het geval, dan zal er meteen worden overgegaan naar de jurering.

De roboteers kunnen zelf de wedstrijd ten alle tijde staken door een van te voren gemaakte afspraak van overgave. Dit kan zijn met behulp van een licht en/of geluidssignaal, afhankelijk van het wedstrijd type en de mogelijkheid daartoe in de arena.

Het is daarna niet meer toegestaan zelf actief deel te nemen in het gevecht met andere deelnemers indien het hier een wedstrijdtype betreft met meer dan 2 robots. Ook de andere deelnemers mogen geen additionele schade meer aan de robot die opgegeven heeft berokkenen. Gebeurt dit toch, kan uitsluiting van de competitie het gevolg zijn.

Is er een schade die urgent is (bvb brand of een explosie) zal de wedstrijd gepauzeerd worden en de robot in kwestie zo snel mogelijk veilig gemaakt en verwijderd worden uit de arena. Daarna zal de wedstrijd met de overgebleven robots worden hervat als alle betrokken partijen het daar mee eens zijn. Is dat niet het geval, dan zal er meteen worden overgegaan naar de jurering.

Als de 4 minuten om zijn, zal er wederom een duidelijk signaal zijn om dit aan te geven en dienen de roboteers onmiddellijk hun robots stil te zetten waar ze op dat moment zijn. Daarna zal de beslissing worden genomen door de jury. Als de Jury niet meteen met een oordeel kan komen kan worden besloten de robots eerst uit de arena te halen, waar de jury de schade beter kan bekijken.

Jurering van het gevecht

De wedstrijdleiding heeft altijd de beslissende stem. Na het gevecht kan er protest worden ingediend, waarna er actie op kan worden ondernomen op een later tijdstip.

Voor het gevecht dient er door de juryleden te worden bekeken waar er al schade op de robot is, zodat deze niet mee geteld word in de jurering van het huidige gevecht. Krassen en lakschade tellen niet mee als schade en worden als cosmetische schade aangeduid. Alleen structurele schade word meegeteld. In het gevecht telt vooral de agressie en de algemene indruk van de besturing van de robot mee, en natuurlijk ook de toegebrachte schade. Een robot die overmatig veel vlucht kan puntenaftrek krijgen.
Het niet aanvallen van stationaire FBS robots levert geen aftrek van punten. Overdadig FBS gebruik zonder actief achter de tegenstander(s) aan te gaan kan lijden tot punten aftrek.

Mobiliteit/bestuurbaarheid

Als een robot niet in staat is om op een gecontroleerde manier door de arena te bewegen word deze onbestuurbaar verklaard. Dit kan gecontroleerd worden door de roboteer te vragen een 8 figuur te rijden in de arena. Als beide robots onbestuurbaar worden verklaart dan word de overwinning toegekend aan de robot die het langst mobiel was.

Tactiek

Robots kunnen winnen door hun tegenstanders uit te schakelen door schade, de tegenstanders in de put de werken, of uit de arena te gooien, of te inmobiliseren.

Inmobiliseren

Als de robot niet binnen 30 sec. in staat is verder te rijden is deze voor de rest van het gevecht uitgeschakeld. Dit geld ook voor het uit de pit komen. Verder rijden/vechten na uitval kan leiden tot diskwalificatie voor de rest van het event en mogelijk ook voor een aantal toekomstige events wegens onsportief gedrag.
Uitval van de robot dient duidelijk te worden gemaakt door de jury c.q. wedstrijdleiding aan het team. Het is toegestaan om te proberen te voorkomen dat een robot weer mobiel wordt.

Overkill

De tegenstander verder slopen na dat deze is uit gevallen is niet toe gestaan en kan leiden tot diskwalificatie voor de rest van het event en mogelijk ook voor een aantal toekomstige events wegens onsportief gedrag. Bij diskwalificatie van de winnaar gaat de verliezende robot verder indien deze dat kan. Gaat dit niet wint de tegenstander in de volgende ronde automatisch die wedstrijd (‘Byrun’), afhankelijk van wedstrijd type. Uitval van de robot kan worden aangegeven door de jury, wedstrijdleiding , en het team zelf (‘handdoek in de ring’/overgave).
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

kos

Post by kos » Thu Jun 02, 2005 9:30 pm

leo-rcc wrote: Het is daarna niet meer toegestaan zelf actief deel te nemen in het gevecht met andere deelnemers....
Flauw
Technically speaking, Whiskey is a solution.

g-lap

Post by g-lap » Fri Jun 03, 2005 7:48 am

Het is toegestaan om te proberen te voorkomen dat een robot weer mobiel wordt.
wat moet ik mij hierbij voorstellen vermits dit volgens de uitleg na het uitvallen van die robot is ? En hij dus zowiezo niet meer mag mee doen aan het gevecht ?

Voor de rest vind ik het een prima reglement.

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Fri Jun 03, 2005 7:52 am

Nee, je moet het zien als je mag proberen de tegenstander in de pit te houden voor de 30 sec om zijn. je hoeft dus niet in een hoekje af te wachten tot TAN er weer uit gekropen komt bijvoorbeeld. Ook als een robot bok staat tegen de wand mag je hem er van af helpen, maar je mag ook als tactiek kiezen om hem verder schrap te zetten.

Zijn de 30 sec om dan moet je die tegenstander als een arena hazard zien en er om heen rijden. De robot die immobiel is verklaard mag ook niet meer rijden.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

niels

Post by niels » Mon Jun 20, 2005 7:11 pm

Is het toegestaan om robots te slopen terwijl ze b.v. vast staan tegen de muur? In dat geval zijn er nog geen 30 sec. verstreken, en mag het dus tenzij het team dat vast staat opgeeft ?

Niels

P.S. enig idee wanneer deze regels in het engels beschikbaar komen ? Sommige engelsen beginnen ongeduldig te worden...

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Mon Jun 20, 2005 7:13 pm

Oh, de engelse regels zijn er al.

Ik zal ze zometeen even posten op het FRA forum.

<edit>
Inmiddels geregeld. Wat een kl*te forum is dat toch om te posten.
</edit>

Wat betreft slopen, zolang de overkill regels niet overtreden worden moet een robot maar kunnen hebben wat het naar zich toegslingerd krijgt. Breekt er brand uit of is er een overgave dan is het een ander verhaal uiteraard.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

WJ

Post by WJ » Tue Jun 21, 2005 10:13 am

ik vind de "immobiel houden" regels een beetje confilcteren met de "clamp" regels.

stel tan pakt een robot vast. Die kan dan niet meer bewegen, en is dus immobiel. Dan kan tan em vasthouden om 30 secs vol te houden.

kos

Post by kos » Tue Jun 21, 2005 10:32 am

Ja hoe lang mag ik een robot vasthouden, gezien dit mijn primaire wapen is?
Technically speaking, Whiskey is a solution.

Cavecrusher

Post by Cavecrusher » Tue Jun 21, 2005 11:33 am

leo-rcc wrote:Het niet aanvallen van stationaire FBS robots levert geen aftrek van punten. Overdadig FBS gebruik zonder actief achter de tegenstander(s) aan te gaan kan lijden tot punten aftrek.
ok, Bonx wordt bij deze bijlloos, en krijgt wat extra mm Hardox

g-lap

Post by g-lap » Tue Jun 21, 2005 12:20 pm

ik vind de "immobiel houden" regels een beetje confilcteren met de "clamp" regels
Ik veronderstel dat je met "clamp" regels de vroegere engelse regels bedoelt ?
Volgens mij bestaat er bij deze regels niet iets zoals "clamp" en zelfs als TAN een ander robot vastgrijpt dan nog gaat ofwel Tan er zelf mee rondrijden (meestal richting put 8) ) of gaat de andere robot proberen om uit zijn greep te geraken en dus is hij op dat moment wel nog mobiel ondanks dat hij vastgehouden wordt.....
Tenzij je bv een andere robot ergens tegen de kant klemzet er er zelf voor gaat staan, maar dan sta je zelf natuurlijk ook heel die tijd stil.... :?

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Tue Jun 21, 2005 8:02 pm

Wekenlang staan de regels online en hoor je er niemand over, dan ineens schiet iedereen wakker en begint men te klagen.

De regels zoals we ze hebben opgesteld zijn in de spirit van fair play en gemaakt en ook een beetje met het oog op spektakel voor het publiek.

WJ, laten we eerlijk zijn. Als jij gravity in de arena hebt en je tegenstander staat bok, ga jij 30 sec af staan wachten? welnee, je flipt dat kadaver de arena uit.

CC, jij heb wel vaker met bonx gereden, hoe vaak sta je nou werkelijk zo te spinnen? Dat doe je alleen als er een gerede kans is dat je iets raakt.

Kos, als jij 30 seconden iemand vastgeklampt hebt ben je het zelf ook beu. als je bezig bent een robot in de pit te duwen en het duurt eens een keer 35 sec lijkt het me stug dat de tegenstander moord en brand gaat schreeuwen. En gebeurt dat wel kan er protest aangetekend worden en dan gaat de beslissing naar de jury.

Desalniettemin: Als er gerede reden aangevoerd kan worden voor een wijziging willen we het best bespreken en eventueel veranderen. Maar ik moet wel zeggen dat ik dat dan liever 2 weken geleden hoorde dan nu net de engelse regels gepost zijn.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

Post Reply