30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Het DRG promoteam komt naar je toe!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door MJM »

Volgende week vind de jaarlijks robotrace bij CCFZ in Bergen op Zoom weer plaats.
Hier wordt geracet op een 8-vormig circuit, en op een slingerende lijnvolg-baan. Ik doe mee met een oude racewagen.
Je kunt je de ochtend van de race, ter plekke, aanmelden. Ze vinden het erg leuk om ook andere soorten robots aanwezig te hebben.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door MJM »

Vandaag heb ik voor het eerste meegedaan aan de jaarlijkse Robotrace CCFZ. Het lijnvolgen heb ik aan me voorbij laten gaan maar voor de race heb ik de afgelopen maanden mijn best gedaan. Het circuit is een achtvorm met brug gevormd door lichte kunststof boarding die mij het meest aan onze lamellen (voor het raam) doen denken.
Ik heb de race de afgelopen jaren een paar keer gezien en de meest gebruikte methode van aandrijving waren gehackte servo's of kleine motoren met zelfgemaakte snelheidsregelaars (H-bruggen?). 1 uitzondering: iemand die een 1:10 RC wagen had uitgevoerd met processor en sensoren. Op dat idee heb ik voortgeborduurd:
- Een racewagen, schaal 1:24, waarmee ik vroeger fanatiek geraced heb (het circuit is erg krap, dus kleiner is beter).
- Minus de ontvanger/regelaar-unit.
- Plus Conrad snelheidsregelaar, 3 infraroodsensoren en een Arduino Uno processor (€26).
Na wat denk- programmeer- en testwerk ben ik volgoede moed naar Bergen op Zoom gegaan. De bedoeling was: 1 tegen 1, een rondje zo snel mogelijk rijden. De verliezers gingen naar herkansing, de winnaars gingen verder. De loting voor mijn eerste race was tegen een leuke robot die heel nauwkeurig rondreed. Mijn wagen tikte de wand een keer of 4 aan, daarover had de wedstrijdleiding nog wat twijfels. Maar ik was duidelijk de snelste en kon dus door naar de volgende ronde. De meeste, van de 15, robots deden 1 tot 2 minuten over een rondje. De 2010 kampioen deed er 43 seconden over. Mijn wagen deed het in 10 seconden... In de volgende rondes ging het zelfs nog sneller, en niemand had problemen met het af en toe aantikken van de boarding dus het resultaat is: mijn 2e hoofprijs ooit. :-)
En daarbij: voor mijn gevoel had ik alles zo simpel mogelijk gehouden, maar ik kreeg ook de 1e prijs voor technische beoordeling EN 2e prijs publieksbeoordeling.

Het is leuk eens zo'n succesvolle dag mee te maken.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
kos
Berichten: 1913
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:32 pm

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door kos »

Gefeliciteerd Marien!
Heb je ook foto's of filmpjes van de robot die je gemaakt hebt?
Technically speaking, Whiskey is a solution.
Gebruikersavatar
Carlijn
Berichten: 1575
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:16 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door Carlijn »

Gefeliciteerd!
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door MJM »

Dank u. Ik heb een paar foto's en geen film, maar dat komt binnenkort wel via anderen online.
SNC01097.jpg
SNC01097.jpg (46.9 KiB) 9146 keer bekeken
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door MJM »

SNC01099.jpg
SNC01099.jpg (29.29 KiB) 9146 keer bekeken
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door leo-rcc »

Gefeliciteert Marien. Vanwaar de aanrakingen met de wand? Dat is in ieder geval een punt van onderzoek en verbetering.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door MJM »

Ik heb het programma simpel gehouden. En het signaal van de sensoren heeft een akelig hyperbolische verhouding met de afstand. En ik ben nog niet klaar met experimenteren welke kant de sensoren precies moeten kijken. En de baan is best wel krap voor een snelle wagen.

Maar ook nummer 2 en nog langzamere tegenstanders raakten de muur, hoor. En zij verplaatsten die muur zelfs, ik niet. Anyways, misschien verbeter ik hem nog wat. Of bouw ik er nog één met korter, dus wendbaarder, chassis.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door Jeroen »

Nice hoor zo voor de eerste keer binnenkomen :D Volgende model met speed 900's ?
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door MJM »

Een filmpje / impressie van de race. Mijn robot komt vanaf 5:59 voorbij....
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door flex »

Je vliegt idd over de baan heen... :)
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door WJ »

lol, KISS doet zijn werk weer !
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door MJM »

Jeroen schreef:Volgende model met speed 900's ?
Die zijn een beetje groot voor dit wagentje. Maar tijdens deze race stond de snelheidsbegrenzer op 35%, hij kan dus nog iets sneller.

KISS heb ik ook toegepast op het programma. Met ongeveer 6 regels is die lekker overzichtelijk. Daardoor (en de draaicirkel) botste hij wel af en toe, maar niet voldoende voor diskwalificatie. :-)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door stef »

arduino rules!!
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 30 oktober 2011 - Robotrace Bergen op Zoom

Bericht door Bugs »

Ik zag wat bekende robotjes van Aloys, leuk om te zien :)
Zo erg lijkt het botsen niet, maar het helpt misschien als je de sensortjes wat verder voor het draaipunt van het autotjes plaatst.