8-10 mei 2008, WetenschapsEXPO, Brussel (B)

Het DRG promoteam komt naar je toe!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

8-10 mei 2008, WetenschapsEXPO, Brussel (B)

Bericht door MJM »

Vandaag heb ik de uitnodiging ontvangen. Daarbij wel het volgende verzoek:
Zo zouden we in 2008 graag meer de nadruk leggen op interactieve stands voor de jongeren. Daarom vroegen we ons af of het voor jullie mogelijk is om zo iets te voorzien. Bv in de richting van een workshop voor de jongeren, zodat ze actief kunnen werken met de robotten.
Hebben jullie ideeën voor activiteiten of de inrichting van de stand?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
Carlijn
Berichten: 1575
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:16 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carlijn »

Ik heb voor Boekelo wel eens lopen denken aan een antweight(+) workshop:
2 servo's voor aandrijving
1 servo voor wapen: - disk of bijl/flipper
1 ontvanger
1 accu
wat plaatjes 1 mm PC
1 zender
klittenband/duotec (evt andere vorm)

Kinderen zetten het in elkaar, vechten, en onderdelen kunnen uit elkaar gehaald worden.
Door alles met klittenband aan elkaar vast te zetten, heb je een redelijke kans op onderdelen die los komen en kan je het gemakkelijk uit elkaar halen voor de volgende keer.

Ik ben alleen bang met aantal kinderen/tijd per workshop het niet een handige opzet is. Ook zit je met de "begeleiding", hebben we voldoende mensen hiervoor?

Andere vorm die ik net zat te denken is misschien gemakkelijker; Ontwerp je eigen (antweight) robot: Stapel papier en potloden; iemand die uitleg geeft over "werktuigbouwkundig" tekenen/ontwerpen. Misschien kan je er dan nog iets aan hangen in de vorm van "beste ontwerp wordt aan het einde van de dag gemaakt om te kijken of het in het echt net zo goed als op papier werkt".
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Mischien een loten gebruiken om te kijken welke kinderen welk tijdstip mee mogen doen? Gewoon kinderen een papiertje in laten vullen, en in een grote doos doen. En daar om de paar uur enkele uit trekken.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
kalme nelis
Berichten: 1708
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 8:37 pm
Locatie: wormer
Contacteer:

Bericht door kalme nelis »

...Een serie autonome robotjes (El toro bijvoorbeeld) in de antarena en zo'n kermis grijparm erin monteren...

...Ze zelf laten bouwen is tijdrovend en kost ons veel extra materiaal. Zeker op het gebied van feathertjes kunnen de kosten oplopen. Makkelijker is een serie RC autootjes middels een sponser op de kop tikken en hun nieuwe kappen laten maken en daar simpele wapens op laten maken. Heb voor het goede doel nog wel 4 accuboormachinemoterjtes liggen en een ruitewisser motor...
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Bof, het is simpeler.

Organiseer een loterij. De winnaars mogen een rondje knokken met een robot. Denk even aan het Robotsen. Zelfs de demo arena houd zulke machines binnen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
Carlijn
Berichten: 1575
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:16 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carlijn »

Ik heb ook nooit aan een feather gedacht :wink:, maar aan antweights.
Kosten kan je ook nog redelijk houden hoor:
- 3 servo's a 5 euro _____________ 15,00 euro
- 1 ontvanger __________________ 12,50 euro
- 1 accu _______________________ 10,00? euro
- aan/uit-schakelaar _____________ 1 euro
- duotec _______________________ 0,50 euro
- 1 kirstal ______________________ 4 euro
- onderplaat ____________________ -

Zender en dat kristal leen je van een roboteer.

Deze spullen zijn per robot en herbruik je allemaal. Je plakt op de onderplaat, servo's, accu, ontvanger allemaal duotec. (duotec is sterker dan klittenband en kan altijd aan elkaar geklikt worden, dus geen zachte & harde kant).
Het is dan een soort van lego idee, druk alles op een gewenste plaats vast en sluit de kabels aan.
Je zou zelfs dmv de opzet stukje verschillende wapens "klaar kunnen leggen"

Dan krijg je nog het 1 mm PC (of HDPE) wat per robot gebruikt zal worden, een schaar en wat ducktape.

Dus dan kom je op een prijs uit ong 43 euro. Per robot, maar kan wel herbruikt worden tijdens volgende evenementen.
PC wil ik best doneren, 1 mm weeg toch niks. :P

Qua tijd denk ik dat dit redelijk snel moet kunnen gaan, ik zit te denken aan 15 min bouwen+vechten; maar ik vergis me daar wel vaker in :oops: .
Misschien 4 robots tegelijk; 1 man begeleiding bouwen 1-2 man begeleiding vechten.

Je zou er dan voor kunnen kiezen elk half uur een workshop te doen dmv loting ofzo.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Als het lang genoeg op voorhand geregeld wordt dan kan die loting zelfs al vóór het evenement zelf gebeuren... elke klas mag enkele deelnemertjes afvaardigen, die worden dan uitgeloot en in een tijdschema gepast. Die kinderen hebben namelijk nog andere activiteiten tijdens het evenement en we willen dat niet in het honderd doen lopen.
Dan zou via het JCW kunnen gebeuren, dan hebben wij daar geen werk meer aan. Zij geven ons het tijdschema en zij gaan die deelnemertjes bijeengraaien en naar ons brengen.

Wat de Franstaligen betreft: ik wil gerust weer voor vertaling zorgen, misschien een spiekkaart met de meest gangbare termen voor de Nederlandstalige roboteers.

We kunnen een soort schema maken voor de basis-bouw en tekeningen van wat mogelijk is (voor dat laatste kijk ik hoopvol naar een zeker Vandermeertje :wink: ) om op die manier een handje te helpen. Kinderen die liever niet bouwen kunnen aan het technisch tekenen gezet worden. Daar hebben we wèl meer ruimte en tafels en stoelen voor nodig !

Idee als prijs voor bestgebouwd botje: ik kan een mooie foto van bouwer en bouwsel maken en naar die school mailen, logo van DRG erop enzo.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
Jim
Berichten: 374
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 3:01 pm
Locatie: Anna Paulowna

Bericht door Jim »

Maar 43 € is best veel, dan moet er 4 van hebben. en dan kom je uit op 172 € lijkt mij best veel.

en ik ben zelf ook nog niet heel oud, en ik kan me goed herinneren, dat bouwen leuker lijkt dan tekenen... dus dan zal er nog wel ruzie zijn voor het bouwen van een robotje, ik zelf bouw ook liever dan dat ik teken.
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Die kosten zijn niet voor de kinderen hoor. Daar zal of de drg of de wetenschapsbeurs voor op moeten draaien.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Jongens, ik wil gerust 43 € sponsoren. Tegen die tijd heb ik dat geld wel bijeengeschraapt. Als enkele andere mensen dat ook doen... :mrgreen:

En wat ruzie om te bouwen betreft: vandaar een loterij. Dan kùnnen ze gewoon geen ruzie maken. Tenzij zo'n team zelf onderling gaat zitten knokken en dan is het gewoon van: "bouwen of buiten ! --- construire ou partir !" Als ik in schoolmeesteres-modus ben dan luisteren ze wel. Gnjak gnjak gnjak... *wrijft zich in de handen*

Eigenlijk, als ik er zo over nadenk, steek ik elk jaar opnieuw weer geld in dat gebeuren. Niet veel, maar ik klaag er niet over, het is gewoon de hobby. Edoch, als je het eens gaat optellen dan kun je schrikken. En dan heb ik nog niet gehad over wat mensen zoals Kees, Marien en Leo al in de vereniging hebben gestoken. Dan spreken we over bedragen met meerdere nullekes.

We doen allemaal wat we kunnen.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Grootste probleem is dat frans taligheid v.d. kinders. Babs is zo'n beetje de enige die met ze kan comuniceren. Tenzij ook die van Hard er bij kan zijn die dagen. evt. kan op de loterij aankondiging vermeld worden dat enige kennis v.d. nederlandse taal een pre is voor de afgezanten...
50eu ophoesten om een ant te sponsoren lukt me ook nog wel.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Friet
Berichten: 183
Lid geworden op: do aug 07, 2003 5:34 pm
Locatie: Belgium, beer country

Bericht door Friet »

Inderdaad, enkele speelgoedautootjes slopen, er een licht houten kapje overbouwen...en we zijn vetrokken...

en het leuke is, als wij dat wat voorbereiden, zou je perfekt die dingen in elkaar kunnen laten zetten door die kinderen...we slopen vooraf de auto zoveel mogeljk, en maken een soort schema voor hen dat zij kunnen volgen..

Ondertussen wat uitleg geven over wat er allemaal komt bij kijken als je meer wil doen (en een feather of heavy als voorbeeld gebruiken, liefst met wapen, dan is dat lekker spannend)

Het antweight ding is leuk, maar volgens mij al te complex voor hen (opgelet: hoeveel tijd zou je hebben per groep? 1 a 2 u? inclusief toch een gevecht zeker?)

en dit jaar wil ik best een paar dagen verlof nemen om hen te begeleiden...en ja frans is geen probleem....

MVG

Frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

Ik denk dat we aan Robot Games moeten denken. Een eenvoudige vorm is een hindernisbaan voor voertuigjes. Wanneer we 2, 4 of meer (identieke) rijdende units hebben, kunnen de kids om de beurt een wedstrijdje rijden.
Een baan heeft verschillende hindernissen. Misschien laten we de kinderen vooraf kiezen uit verschillende werktuigen waarvan ze er 1 of 2 mogen monteren. De zenders binden we allemaal op een tafel.

Voor begeleiding van de verschillende talen kunnen we wellicht Expo-begeleiders krijgen?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

Brussels EXPO, paleis 1 (Heizel)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Registratie voor dit evenement is ook ge-opend op http://www.robotgames.nl of http://www.robotgames.be .
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.