onderden voor lage druk systeem

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Jun 17, 2007 7:14 pm

@Pepe, idd, jij bent begonnen met fp. Met een prachtige robot, dat zeker. Maar houd in je achterhoofd dat jij al een volwassenen bent. Met hoe dan ook de benodigde kennis.

@Killer, niet persoonlijk bedoeld maar om te beginnen zou ik het op lagedruk houden (10bar).
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Benjamin
Posts: 294
Joined: Thu May 24, 2007 8:15 pm

Post by Benjamin » Sun Jun 17, 2007 9:46 pm

dat wil ik ook inventor
gewoon een systeempje op 10 bar met 200kg kracht ong. en ik wil er niet teveel aan uitgeven om mee te beginnen. 100 euro ofzo.
ik wil niet meteen moeilijk gaan doen met co2 enzo(in mijn ogen)
want mischien vind ik dit wel helemaal niet leuk dit soort types robots nu wel :) , en ik bouw eerst een robot om tegen een vriend te battele met niet al te veel lastige regels. en dan kan ik bijv. het systeem houden voor een feather. En NEE pepe ik vind het geen weggegooid geld want ik zelf leer er veel van en ik vind het leuk :wink: :D

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Jun 17, 2007 10:18 pm

De spullen die je nodig hebt voor lage druk co2 zijn EXACT dezelfde spullen als die je nodig hebt voor lage druk lucht. Ze zijn namelijk allebei 10 bar, dus moet je kleppen en cilinders en slangen hebben die voor die druk bedoeld zijn. Welk gas daar door stroomt maakt geen verschil.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Benjamin
Posts: 294
Joined: Thu May 24, 2007 8:15 pm

Post by Benjamin » Mon Jun 18, 2007 6:50 am

ja...... :?:

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Jun 18, 2007 7:40 am

Let op, LAGEDRUK CO2. Hier heb je dus een co2 tank die aan een reduceerventiel zit (aan het reduceerventiel zit ook een overdrukventiel).

Het grote voordeel is dat 1kg co2 512liter lucht is. Waardoor je met een "kleine" co2-tank toch veel flips kan maken. Ook is het bij co2 zo dat de druk (10bar) die er bij het reduceerventiel uit komt ook lang het zelfde is. Pas als de tank echt bijna leeg is valt deze weg. Ook handig wat betekend dat je meer "krachtige" flips kan hebben.

Een nadeel is dat je wat extra onderdelen nodig hebt (een hogedruk overdrukventiel (10 euro) en een reduceerventiel (redelijk goedkoop 2ehands tekoop, zoals bij Pepe)). Ook heb je een gekeurde co2-tank nodig. Wat ik eerder als een wat groter nadeel zie is dat je het thuis niet zomaar kan vullen. Je hebt een "grote" co2-fles nodig om je tank te kunnen vullen. Niet iedereen heeft zo'n ding in zijn achtertuin. En om de 5min testrijden naar een bedrijf gaan om de tank te laten vullen is in mijn ogen ook geen optie.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Jun 18, 2007 8:58 am

OK even mijn 5 cent vermits ik ondertussen ervaring heb met beide systemen en zelfs met gemengde systemen:

Qua prijs en onderdelen is er niet veel verschil tussen een CO2 lagedruk systeem en een lucht lagedruk systeem.

Kleppen, cylinder, aansluitingen en leidingen zijn exact hetzelfde.

A) voor een Co2 lagedruk moet je nog een (redelijke dure) CO2 hogedruk fles en een drukreduceer ventiel hebben.

B) voor een lucht systeem moet je nog een compressor en een (redelijk dure) druk regel klep hebben.

Dus voor de prijs maakt het weinig verschil uit, voor het dagelijks gebruik is lucht nu eenmaal makkelijker te verkrijgen dan CO2 :wink:

Maar probeer toch eerst een schema uit te tekenen waarop alle onderdelen staan. Eenmaal je dit hebt, post je het hier maar neer en dan zullen we kijken welke onderdelen je best gebruikt en wie ze eventueel kan verkopen... dat zal de beste manier zijn om geen nutteloze aankopen te doen.

Benjamin
Posts: 294
Joined: Thu May 24, 2007 8:15 pm

Post by Benjamin » Mon Jun 18, 2007 12:27 pm

ok
maar dnek je ook niet dat het om te beginnen wat makkelijker is om met lucht te beginnen dat denk ik dan tenminste.

hier een schematje volgens mij moet het zo :oops:
zo niet zou iemand het kunnen verbeteren dan? :oops:
Image

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Jun 18, 2007 12:55 pm

Image

Het enige je moet doen om de CO2 fles en het reduceerventiel te vervangen is het monteren van een compressor.

Je zou het systeem kunnen uitbreiden met een drukgestuurde schakelaar die de compressor uitschakeld wanneer de druk hoog genoeg is.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Jun 18, 2007 1:52 pm

Image

Dit is het dan met de compressor in plaats van de co2.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Benjamin
Posts: 294
Joined: Thu May 24, 2007 8:15 pm

Post by Benjamin » Mon Jun 18, 2007 2:15 pm

ok
wat doet het lagedruk overdruk ventiel?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Jun 18, 2007 2:16 pm

Als de druk te hoog word laat het er wat gas uit zodat de druk weer lager word.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Jun 18, 2007 3:35 pm

killer17 wrote:ok
wat doet het lagedruk overdruk ventiel?
Eigenlijk voorkomt dit ventiel dat je opslagtank of een ander onderdeel gaat ontploffen door te hoge druk.
Als je een kompressor gewoon konstant laat bij vullen dan gaat vroeg of laat één van je onderdelen het begeven.... dus moet je een drukklep hebben die de druk op je opslag vat controleert om zo op tijd de kompressor stil te leggen wanneer de druk te hoog oploopt. Het grote nadeel van lucht is dat het verkrijgen van een beetje fatsoenlijke druk via een kompressor tamelijk lang duurt. Maar wanneer je één keer je cylinder gebruikt zal de druk in je systeem tamelijk vlug weg zijn. Desalniettemin is er reeël gevaar dat je toch vroeg of laat aan een kritische overdruk komt ... vandaar die overdruk klep. En dat is volgens mij ook meteen het duurste onderdeel in een lage druk luchtsysteem. (Ik heb er nog ééntje liggen maar die doe ik momenteel niet weg.)

Benjamin
Posts: 294
Joined: Thu May 24, 2007 8:15 pm

Post by Benjamin » Wed Jun 27, 2007 4:52 pm

heeft er iemand een goed werkende lage druk cilinder met een zuiger met 63mm diameter en ongeveer als slag 150mm?

gr. Benjamin

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Wed Jun 27, 2007 7:02 pm

63mm is niet een maat die je "standaard" zou vinden vrees ik. Dat zal dan 60mm worden. Voor een feather is het trouwens een aardig formaat.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Jun 27, 2007 8:17 pm

Dennis, 63 is wel een standaard maat....


12 16 25 32 40 50 63 80 100
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests