RC relais

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

RC relais

Post by Jeroen » Tue Nov 11, 2014 10:16 pm

Even een peiling voor interesse:
Versie 1 van mijn rc relais blijkt goed te werken, ik heb er een printplaatje voor laten maken, wat niet helemaal perfect is.
Daarom ga ik een versie 2 maken.

Het board heeft drie relais, het is één kanaals aansturing en gevoed vanuit de ontvanger ( BEC nodig dus).
Het programma wat erin zit is in te stellen. Er zullen standaard ca 10 opties inzitten.

Het Gravity programma :
Stick naar boven : relais 1 en 2 bekrachtigt voor 500 ms, vervolgens een pauze van 250 ms, en dan 3 seconde relais 3 open. (FLIP)
Stick naar beneden : relais 1 bekrachtigt voor 300 ms , vervolgens een pauze van 250 ms en dan 3 seconde relais 3 open. (SCREMEC)

Het TMHWK programma:
Stick naar boven : relais 1 bekrachtigt voor 500 ms, vervolgens een pauze van 250 ms en dan 2 seconde relais 2 open ( sla )
Stick naar beneden : relais 2 bekrachtigt voor de duur dat de stick laag is.
Relais 3 schakelt in zodra de lipo spanning te laag wordt ( om een zoemer of led aan te sturen bv)

Standaard programma 1 :
Stick naar boven : relais 1 aan zolang de stick niet naar de neutrale positie gestuurd wordt
Stick naar beneden: relais 2 aan zolang de stick niet naar de neutrale positie gestuurd wordt

etc...

De print heeft 1 ingang- en 3 uitgangsvoedingen. Je hebt dus geen wisselcontacten tot je beschikking maar hangt direct je klep aan de relais, wat lastige bekabeling kan schelen.
De relais zijn dubbel geschakeld, dus er hangen geen massa's aan elkaar in rust.

Let wel op dat er situaties zijn te bedenken dat je losse wisselcontacten nodig hebt, in dat geval is de print niet voor jou geschikt.
Per relais kun je 60 Watt schakelen, wat geen mega vermogen is maar voldoende voor een burkert of een andere gemiddelde klep op 36 volt.

Er zit standaard een 20cm kabel aan voor naar je ontvanger. De aansluitingen voor de voeding en de drie uitgangen gaan door middel van ec3 connectoren die op de print zitten ( de contra's worden bijgeleverd).

Afmetingen : 50 * 40 * 15 ( l x b x h) ( *niet definitief kan kleiner worden )
Er zit geen behuizing om, wel 4 gaten op de hoeken voor schroef bevestiging.

Prijs per stuk : € 20,- excl. verzending.
Verwachte levertijd eerste 10 stuks : Uiterlijk week 2 van 2015

Het bord is niet goedkoop, dat komt voornamelijk door het toepassen van relais. Echter ben ik van mening dat dit de beste manier is. Ook is hij niet heel compact.
Ik maak er geen winst op, zeker niet als ik de uren tel :D en zal de wensen wat betreft custom programma's erin zetten, mits goed omschreven.
What goes up must come down...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: RC relais

Post by iceman » Tue Nov 11, 2014 10:26 pm

interesse ... !
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Re: RC relais

Post by kos » Tue Nov 11, 2014 10:36 pm

3 stuks graag:)
Technically speaking, Whiskey is a solution.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: RC relais

Post by flex » Tue Nov 11, 2014 11:18 pm

Praat ff voor m'n beurt... maar een programma optie tbv K.O. : up: 1 relais bekrachtigd (pomp motor). down: 2 relais bekrachtigd (pomp & stuur klep). Van down-> neutraal eerst de pomp relais afschakelen en het klep relais een seconde later of tot het up signaal binnenkomt. Dit voorkomt het onbedoelt 'loslaten' van de tegenstander...
Maar het lijkt me dat RCC er dan ook wel 1 kan gebruiken. Al is 2ampere mogelijk wat licht voor K.O.'s solenoids...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: RC relais

Post by leo-rcc » Wed Nov 12, 2014 10:31 am

flex wrote:Praat ff voor m'n beurt... maar een programma optie tbv K.O. : up: 1 relais bekrachtigd (pomp motor). down: 2 relais bekrachtigd (pomp & stuur klep). Van down-> neutraal eerst de pomp relais afschakelen en het klep relais een seconde later of tot het up signaal binnenkomt. Dit voorkomt het onbedoelt 'loslaten' van de tegenstander...
Maar het lijkt me dat RCC er dan ook wel 1 kan gebruiken. Al is 2ampere mogelijk wat licht voor K.O.'s solenoids...
Wat hij zegt. :) Maar dan wel een stuk of 2, ik wil wel graag een reserve.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: RC relais

Post by Jeroen » Sat Nov 22, 2014 3:29 pm

Ik heb ondertussen een naam bedacht die bij het product past : Smart Battle Switch 2 (SBS2 ) Ondertussen ben ik bezig met vernieuwde code en een handleiding naast de code.
Gezien de code heb ik advies nodig: Ik zit te denken aan een opstart timer van 2 seconde vertraging, dit om 2 redenen : na het oplinken van je robot zal er dus sowieso 2 seconde niets gebeuren.
Na het opstarten van de SBS moet je de program knop inhouden ( 5) seconde om het programma te wisselen, de 2 seconde vertraging maakt dit iets handiger.
Aan de andere kant, na het oplinken moet je je co2 nog aanzetten, dus die 2 seconde heeft dan weinig nut.
Meningen ?
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: RC relais

Post by maddox » Sat Nov 22, 2014 4:07 pm

In Kan Opener is er geen CO2. En bij spinners is die 2 seconden ook geen slechte zaak.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: RC relais

Post by leo-rcc » Sat Nov 22, 2014 4:32 pm

Als ik duidelijk kan horen/zien dat de 2 sec om zijn dan vind ik het prima. Ik wil liever de kleppen actief en in ruststand en dan pas het gas aanzetten. Die 2 sec dat je aan het opgassen bent en het blijkt in de flip stand te staan gaat meer brokken geven dan dat de klep al in flip stand staat en je ziet dat de flipper omhoog komt bij het opgassen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: RC relais

Post by Jeroen » Sun Nov 23, 2014 3:16 pm

Nou prototype print zojuist besteld, ben benieuwd hoe snel ik de printjes heb, gelukkig is het tegenwoordig spot goedkoop om een serie van 10 te laten maken.
What goes up must come down...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: RC relais

Post by Jeroen » Mon Nov 24, 2014 8:31 am

Is er trouwens nog veel vraag naar 1/2 kanaals pulser relay met ingebouwde voltage booster ? (nu we toch zitten te wachten op printjes ) Zoja, wat zouden de specs hiervan moeten zijn?
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: RC relais

Post by maddox » Mon Nov 24, 2014 10:36 am

Er zijn er niet zoveel die een voltage booster gebruiken.
De meeste UK roboteers gaan voor 6S packs. En de Duitsers gebruiken een kleine accu om het voltage te boosten.

Bugs heeft een link gegeven naar een commercieel verkrijgbare voltagebooster. Beetje groot, maar wel goedkoop. Die heeft zijn sporen al verdiend in Hannibalito 4/Defector, en is dezelfde taak aan't doen in Hannibalito 3.2 en Utopia.

Pulsen. Als je solid state uitgangstrappen gebruikt, is het gewoon een kwestie van programmatie. En dan is de vraag, hoe stel je de tijd in. Potmeter? USB aansluiting voor de computer? Bluetooth verbindingen en een app?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: RC relais

Post by Jeroen » Mon Nov 24, 2014 12:47 pm

maddox wrote:Er zijn er niet zoveel die een voltage booster gebruiken.
De meeste UK roboteers gaan voor 6S packs. En de Duitsers gebruiken een kleine accu om het voltage te boosten.

Bugs heeft een link gegeven naar een commercieel verkrijgbare voltagebooster. Beetje groot, maar wel goedkoop. Die heeft zijn sporen al verdiend in Hannibalito 4/Defector, en is dezelfde taak aan't doen in Hannibalito 3.2 en Utopia.

Pulsen. Als je solid state uitgangstrappen gebruikt, is het gewoon een kwestie van programmatie. En dan is de vraag, hoe stel je de tijd in. Potmeter? USB aansluiting voor de computer? Bluetooth verbindingen en een app?
Het nadeel van die commercieel booster is dat deze continu stroom aan het verbruiken is. Het idee wat ik in mijn hoofd heb is dat deze dat enkel doet als hij de klep aanstuurt, en ook nog eens misbruik maakt van de inductie eigenschappen van spoel van de klep. Voordelen: Laag stroom verbruik, minimale warmte afgifte en minimale inbouw formaat. HxBxD = 15*20*30 mm. ( 1 kanaal uitvoering ) Instellen van de pulslengte met een programeer knop in stappen van 100ms met een max van 1 seconde. Maar als er weinig vraag naar zal zijn is het voor mij niet de moeite om het uit te zoeken.
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: RC relais

Post by maddox » Mon Nov 24, 2014 12:59 pm

Onbelast is het verbruik van die commerciele booster niet meetbaar met mijn meetapparaten. Ergo, ik ga er niet wakker van liggen. Als die paar milliampere belangrijk is , is de accu te klein gekozen.
En als indirecte warmtebron om de CO2 warm te houden zal het ook geen succes zijn.

Maar als je de booster , pulser en 2 kanaals relais binnen de 50*50*30 kan houden en er een 3A BEC op kan frotten, dan is dat een wonder apparaat.
Als de pulser dan nog eens gemakkelijk aangepast kan worden in timing, dan moeten we eens denken aan een nieuw vergiet voor je.

Maar ik vermoed niet dat het potten gaat breken kwa verkoopcijfers.

Het boodschappenlijstje voor Team RCC is al opgesteld hierboven.
Praat ff voor m'n beurt... maar een programma optie tbv K.O. : up: 1 relais bekrachtigd (pomp motor). down: 2 relais bekrachtigd (pomp & stuur klep). Van down-> neutraal eerst de pomp relais afschakelen en het klep relais een seconde later of tot het up signaal binnenkomt. Dit voorkomt het onbedoelt 'loslaten' van de tegenstander...
Maar het lijkt me dat RCC er dan ook wel 1 kan gebruiken. Al is 2ampere mogelijk wat licht voor K.O.'s solenoids...
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: RC relais

Post by Jeroen » Wed Nov 26, 2014 9:46 pm

Tijdens het programmeren van de verschillende functies heb ik een handleiding bij gehouden. Deze is Hier te vinden : https://dl.dropboxusercontent.com/u/861 ... h%20V2.pdf
Graag hoor ik wat voor specifieke programma's er gewenst zijn hier, en eventuele opmerkingen op de handleiding. Ik ben niet gewoon om in het Engels te schrijven, wat waarschijnlijk wel terug te zien is. Maargoed, Feedback gewenst dus! `
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: RC relais

Post by flex » Thu Nov 27, 2014 5:27 pm

2.1 LED will stayS on? Gum die S even weg...
3.4 than closes after that Zet een punt achter closes en dan natuurlijk een hoofdletter bij after. Zowel voor hit als ook srimec.

En ik mis het hydro/KanOpener programma.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests