Starter

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

arnedesnoo
Posts: 9
Joined: Thu Feb 07, 2013 11:41 pm
Location: Spijkenisse

Re: Starter

Post by arnedesnoo » Tue Feb 12, 2013 5:51 pm

Ondanks het van onderwerp veranderd is ben ik toch wel een stuk verder gekomen. ik ben o.a benieuwd wat jeroen vindt van de: Turnigy 9X 9Ch
en of hij deze mij aanraad als beginner

En met de motortjes en snelheids regelaar.
ben ik ook wel een stukkie verder gekomen

Ik ben alleen aan het denken om ipv raptor een feather te maken wat raden jullie mij aan?
en wat voor motortjes raden jullie mij aan?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Starter

Post by maddox » Tue Feb 12, 2013 9:24 pm

Die Turnegy lijkt me een bruikbare zender, maar wel zware overkill kwa aantal kanalen; zelden heeft een robot meer dan 4 kanalen nodig. En dan nog hangt het er van af welke ontvanger je er bij koopt dat die op een gemakkelijke manier doet wat we willen. Natuurlijk, als je later andere dingen wil gaan besturen, zoals werkschepen met een volledig functionele kraan, dan is het een ander verhaal.

Feathers/raptors. Als het gaat over aantal events, , is een feather meer te gebruiken, als je naar de UK wil gaan.
Ander voordeel van een feather dat het net iets minder priegelwerk is.

Kwa aandrijvingen voor Feathers
De basis voor een feather aandrijving is de goedkope accuboormachine. Hier heb je een snelle uitleg hoe het te doen.

Als je iets meer geld uitgeeft, kan je al die stappen overslaan, en een kant en klare aandrijving kopen in de UK.
Als meer power wil, dan hebben we de MSR 12-54 of MSR12-72aandrijvingen, gebaseerd op de nu peperduur aan't worden Graupner speed 900 motor.

Op dit moment zijn er verschillende roboteers bezig met het testen van aandrijvingen gebaseerd op een Brushless motor. En het lijkt erop dat er een leuke toekomst inzit.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Starter

Post by Jeroen » Tue Feb 12, 2013 9:38 pm

Feather zou ik direct deze aanwillen raden: http://www.gimsonrobotics.co.uk/GR02-12 ... motor.html

Wat betreft de Turnigy 9X 9Ch, hij is wat complex als beginners zender. En echte ervaringen kan ik je pas vertellen na 15-16 maart.
What goes up must come down...

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Starter

Post by inventor » Tue Feb 12, 2013 9:39 pm

Met de Turnigy 2.4GHz zenders zal niks mis zijn voor binnen de robotwars, maar vergis je niet in de prijzen. Ervaring leert dat bij grotere pakketten die vanuit Hongkong verzonden worden er met regelmaat inklaringskosten betaald moeten worden. Op een pakket als deze kan dat zo €25 zijn. (deel administratiekosten PostNL, deel omzetbelasting) Als ik jou was zou ik ook eens een oog op de te-koop categorie van het Modelbouwforum houden, hier komen met enige regelmaat leuk geprijsde Spektrum zenders voorbij. (http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5B ... ektronica/)

Een featherweight zal in de onderdelen duurder zijn dan een raptor, alles wordt wat 'groter'. Wel zijn er binnen Nederland meer (actieve) featherweights wat de competitie uitdagender maakt. Voor zowel een raptor als featherweight zijn er Hobbyking brushless snelheidsregelaars te koop die te modificeren zijn zodat ze normale gelijkstroom motoren kunnen aansturen. De website die maddox al doorgaf, http://www.botbitz.com/, verkoopt deze regelaars omgebouwd en wel. Gelukkig is de aanpassing openbaar gemaakt waardoor iedereen met wat elektronica kennis (en middelen) het zelf kan doen. (ik ben e.v.t. bereid hiermee te helpen)

Ik heb zelf geen ervaring met de Gimson motoren, maar begrijp dat het leuke dingen zijn. (zeker voor die prijs) Een normale accuboormachine is een alternatief, maar kost ook snel €30 per stuk. Natuurlijk kan je ook gebruik maken van modelbouw motoren en hier zelf een reductie voor bouwen, de MSR 12-54 of MSR12-72 zijn hier twee voorbeelden van.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Starter

Post by Jeroen » Tue Feb 12, 2013 11:32 pm

De turnigy is vaak op vororaad in het duitse warehouse. Dan heb je geen invoerkosten. Maar een tweedehands spectrum is zeker een goed alternatief, zeker in combie met die gele ontvangers.
What goes up must come down...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests