boor gezocht

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
pepe
Berichten: 682
Lid geworden op: ma okt 20, 2003 8:48 pm
Locatie: Apeldoorn

boor gezocht

Bericht door pepe »

Beste mensen weet iemand een adres waar ik kan een paar boren kopen om Hardox door te boren.

En de naam, mod. van de boor s.v.p

bedankt!
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Voor Hardox zit je te denken aan kwaliteitsmerk cobalt of TiN boren.

Het zijn dan staalboren, maar van merken zoals Sandvik en dergelijk. Kos kent deze materie beter.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
pepe
Berichten: 682
Lid geworden op: ma okt 20, 2003 8:48 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door pepe »

Eingelijk ik heb cobalt boren maar doen het niet goed, ik heb ook hier een andere boor met de gele punt en deze gaat wel door, maar helaas weet ik niet wat voor boor is
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Zo'n goudkleurige boor is meestal een TiN beklede boor. De goeie kwaliteit van deze boren is prijzig, maar komt door de meeste dingen wel door.
Alleen, je koopt ze niet bij de Gamma, die goeie kwaliteit.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

De truc met het boren in hardox ligt grotendeels in het toerental waarmee je boort. Hardox 400 is goed door te komen met gamma boortjes (de iets duurdere dan) op het juiste toerental. Eerst voorboren met 3 mm scheelt ook een hoop.

450 staal, nou dat wordt een heeeel ander verhaal. Ik heb daarvoor inmiddels een kobalt boortje aangeschaft, dat zelfs nog goedkoper was dan de duurdere uit de doe het zelf zaak. Ik heb m echter nog niet gebruikt dus het verschil in kwaliteit heb ik nog niet kunnen zien.
Hoe dan?
kos
Berichten: 1913
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:32 pm

Bericht door kos »

Je wilt een cobalt boor hebben met 8% cobalt in plaats van 5% die de meeste cobalt boren hebben. Daarnaast zoals hier al vermeld, kun je het beste voorboren met 3 of 4mm en dan opboren. Ik gebruik bij voorkeur een accuschroefmachine vanwege het lage toerental.

Met TiN boren heb ik nooit gewerkt in hardox of rvs.

Het ligt er ook een beetje aan hoe je de punt slijpt. Normaal moet een boor een tophoek hebben van 118 graden, maar ik slijp ze ook wel eens op 90graden voor hardox. Gewoon wat proberen wat het makkelijkste gaat. En dar er stukken uit de boor breken, zodra je door dep laat heen bent, kan ik ook niet voorkomen. Ik heb mij erbij neergelegd dat ik ze elk gat moet slijpen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.