boor gezocht

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
pepe
Posts: 681
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

boor gezocht

Post by pepe » Mon Apr 09, 2007 7:58 pm

Beste mensen weet iemand een adres waar ik kan een paar boren kopen om Hardox door te boren.

En de naam, mod. van de boor s.v.p

bedankt!

User avatar
maddox
Posts: 3516
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Apr 09, 2007 8:34 pm

Voor Hardox zit je te denken aan kwaliteitsmerk cobalt of TiN boren.

Het zijn dan staalboren, maar van merken zoals Sandvik en dergelijk. Kos kent deze materie beter.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
pepe
Posts: 681
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Tue Apr 10, 2007 4:56 pm

Eingelijk ik heb cobalt boren maar doen het niet goed, ik heb ook hier een andere boor met de gele punt en deze gaat wel door, maar helaas weet ik niet wat voor boor is

User avatar
maddox
Posts: 3516
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Apr 10, 2007 5:36 pm

Zo'n goudkleurige boor is meestal een TiN beklede boor. De goeie kwaliteit van deze boren is prijzig, maar komt door de meeste dingen wel door.
Alleen, je koopt ze niet bij de Gamma, die goeie kwaliteit.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1511
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Tue Apr 10, 2007 9:20 pm

De truc met het boren in hardox ligt grotendeels in het toerental waarmee je boort. Hardox 400 is goed door te komen met gamma boortjes (de iets duurdere dan) op het juiste toerental. Eerst voorboren met 3 mm scheelt ook een hoop.

450 staal, nou dat wordt een heeeel ander verhaal. Ik heb daarvoor inmiddels een kobalt boortje aangeschaft, dat zelfs nog goedkoper was dan de duurdere uit de doe het zelf zaak. Ik heb m echter nog niet gebruikt dus het verschil in kwaliteit heb ik nog niet kunnen zien.
Hoe dan?

kos
Posts: 1907
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Tue Apr 10, 2007 9:47 pm

Je wilt een cobalt boor hebben met 8% cobalt in plaats van 5% die de meeste cobalt boren hebben. Daarnaast zoals hier al vermeld, kun je het beste voorboren met 3 of 4mm en dan opboren. Ik gebruik bij voorkeur een accuschroefmachine vanwege het lage toerental.

Met TiN boren heb ik nooit gewerkt in hardox of rvs.

Het ligt er ook een beetje aan hoe je de punt slijpt. Normaal moet een boor een tophoek hebben van 118 graden, maar ik slijp ze ook wel eens op 90graden voor hardox. Gewoon wat proberen wat het makkelijkste gaat. En dar er stukken uit de boor breken, zodra je door dep laat heen bent, kan ik ook niet voorkomen. Ik heb mij erbij neergelegd dat ik ze elk gat moet slijpen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests