de beste hoek voor je pantser

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

de beste hoek voor je pantser

Post by stef » Sat Jan 20, 2007 7:44 pm

zo als de titel luid: wat is de best hoek voor je pantser?

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Jan 20, 2007 7:54 pm

Verklaar, welke hoek. Vanaf de grond tot de bovenkant van je robot? de hoeken van de robot zelf. En licht natuurlijk ook aan wat voor robot he :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Sat Jan 20, 2007 7:55 pm

wat bedoelt jij?

de hoek om te proberen onder een andere robot te komen?

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sat Jan 20, 2007 7:56 pm

daar word een hoop over gepraat...

ik geloof dat een gekromd pantser (denk halfpipe voor skateboard) het beste werkt, dus onderaan net neit paralel met de vloer en dan naar boven toe steeds stijler..

tenzei je een wig bouwt om specifiek onder tegenstanders door te kunnen rijden, dan is gewoon lekker vlak het beste...

en volgens mij, tussen de 45 en vertikaal heeft wenig zin.. ja, iets, dan hebben ze net iets meer moeite om er een wig onder te rammen, maar je kan beter 45 graden of vlakker hebben...
[sig?]

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sat Jan 20, 2007 7:57 pm

sloped armour, gewoon, wat is beter dan een vierkante doos, een afgeschuinde doos, maar onder welke hoek is het beste?
[sig?]

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Sat Jan 20, 2007 8:06 pm

ik bedoel voor spinners.
ik dacht zelf ook aan 45 graden.

dat als je een 4 kante bodemplaat hebt de zijkanten met 45graden naar binnen gaan.

en als wapen een bijl waarvoor je de zijkanten niet nodig hebt om je robot te schepen ofzo.

stef

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sat Jan 20, 2007 9:47 pm

Zorg dat je robot niet op een kant kan blijven staan, dat je altijd op je wielen terecht kan komen en dat je robot optimaal werkt. Maak je over de 10-tallen verschillende tegenstanders geen zorgen.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Jan 20, 2007 9:48 pm

in het geval van sloped armour is hoe vlakker de hoek hoe beter.

Het effect is dat schijven naar boven afketsen en je effectief je pantser dikker maakt. alleen als je robot een bepaald hoogte moet hebben zou je met een 10 graden pantser teveel materiaal nodig hebben en het effect teniet word gedaan (te zwaar dan).

Daar komt de 45 graden vandaan, gewoon de balans tussen materiaal en effectieve hoek. maar 30 graden ketst beter af dan 45 graden, als je er het gewicht voor hebt.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sat Jan 20, 2007 10:06 pm

en je kunt ook nog een gebogen slope gebruiken dus, volgens mij werkt dat best goed :)
je kunt er bots niet direct mee wiggen, maar wel mee opscheppen en duwen, en spinners hebben verminderde effectiviteit door de zeer horizontale hoek onderdaan :)

denk dat dat toch het beste recept is...
[sig?]

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sat Jan 20, 2007 11:55 pm

Gebogen slopes naar binnen werken averechts. Want je hebt altijd een ideale hoek voor de spinner om tegen aan te klappen.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Sun Jan 21, 2007 2:17 am

BonX heeft 25 graden aan de voorkant en 40 graden aan de zijkanten en achterkant, heeft het tot nu toe overleefd

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Jan 21, 2007 5:56 am

http://en.wikipedia.org/wiki/Sloped_armour

Schuin pantser is voor de aanval "schijnbaar" dikker indien de hoek goed is.
"Probleem" in robots is intern volume. Indien men de 45° hoek als ideaal zou beschouwen dan kom je uit op een 8 zijdige piramide.
Niet bepaald de beste vorm voor intern volumme, wat je wel nodig hebt om alles in te krijgen.

Ga je voor nog scherpere hoeken, kom je uit op een zeer platte kegel, maar daar kan al helemaal niks in. En die lijkt me weer zeer kwetsbaar voor Terrorhurtz en de nieuwe Thor.

*************************************************************
Pantsertechniek in Robot Wars is een kunst op zichzelf.
Mijn bevindingen zijn dat geen enkel pantser ondoordringbaar is. Zelfs het geroemde hardox blijkt kapot te krijgen. Een goeie crusher of stevige spinner krijgt er effectief deuken en gaten in.
Nu kan je dikker/sterker pantser gebruiken, maar da's weer gewicht en een prijskaartje waar je niet blij mee word.

Het goedkoopste pantser is lucht, helaas moet je er genoeg van gebruiken om het te laten werken.
Of je blijft weglopen.....
Of je gebruikt een grote robot. Jonno's ripper is hierop gebaseerd, evenals Tornado's "Razer kooi."
En ons aller geliefde Pyramid of Chaos.... (Dutch Series 1)
Lucht pantseren daarentegenover is weer vrij dom. (komt uit het bouwen deel van het forum)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Mon Jan 22, 2007 5:25 pm

M'n Flextreme 1 aquarium was vrij effectief lucht panser :) En ik gebruikte een positieve hoek op m'n panser om zo moeilijker omflip baar te zijn. Echter niet tegen flippers uit gekomen :( De rvs rand rond de bovenkant werke zeer goed tegen de spinners van toen. en het 8mm PC goed tegen bijlen. ook omdat de rand van de robot voorkwam dat de bijl de bovenkant goed kon raken. de arm raakt de rand dan nl te vroeg.

Een 'mooie' oplossing was die van tornado.. die stalen pijp constructie, uit serie 6 meen ik, om een bepaald (type) robot op afstand te houden.

Denk zelf dat die negatieve hoek ook nu nog effectief is. horizontale spinenrs zijn er amper meer. een flipper kan langs de kant afglijden, bijlen rammen met de arm op de rand en de bijlkop zelf komt niet ver. Mogenlijk dat de arm er op buigt/afbreekt... Als je dit panser combineerdt met een laag zwaartepunt is hij erg moeilijk flipbaar wegens de grote hoek die je moet gaan maken. tot meer dan 90graden!
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Mon Jan 22, 2007 5:42 pm

flex wrote: horizontale spinenrs zijn er amper meer.
In Engeland hadden we afgelopen jaar: Scorpion, Twister, nog twee horispinners waarvan ik de naam even niet meer weet, en Cork Screw (die welliswaar niet deelnam) tegen één vertikale spinner; PulverizeR.
Hoe dan?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests