de beste hoek voor je pantser
Moderator: Moderators
de beste hoek voor je pantser
zo als de titel luid: wat is de best hoek voor je pantser?
daar word een hoop over gepraat...
ik geloof dat een gekromd pantser (denk halfpipe voor skateboard) het beste werkt, dus onderaan net neit paralel met de vloer en dan naar boven toe steeds stijler..
tenzei je een wig bouwt om specifiek onder tegenstanders door te kunnen rijden, dan is gewoon lekker vlak het beste...
en volgens mij, tussen de 45 en vertikaal heeft wenig zin.. ja, iets, dan hebben ze net iets meer moeite om er een wig onder te rammen, maar je kan beter 45 graden of vlakker hebben...
ik geloof dat een gekromd pantser (denk halfpipe voor skateboard) het beste werkt, dus onderaan net neit paralel met de vloer en dan naar boven toe steeds stijler..
tenzei je een wig bouwt om specifiek onder tegenstanders door te kunnen rijden, dan is gewoon lekker vlak het beste...
en volgens mij, tussen de 45 en vertikaal heeft wenig zin.. ja, iets, dan hebben ze net iets meer moeite om er een wig onder te rammen, maar je kan beter 45 graden of vlakker hebben...
[sig?]
- leo-rcc
- Site Admin
- Posts: 5882
- Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
- Location: Hoogvliet-Rotterdam
- Contact:
in het geval van sloped armour is hoe vlakker de hoek hoe beter.
Het effect is dat schijven naar boven afketsen en je effectief je pantser dikker maakt. alleen als je robot een bepaald hoogte moet hebben zou je met een 10 graden pantser teveel materiaal nodig hebben en het effect teniet word gedaan (te zwaar dan).
Daar komt de 45 graden vandaan, gewoon de balans tussen materiaal en effectieve hoek. maar 30 graden ketst beter af dan 45 graden, als je er het gewicht voor hebt.
Het effect is dat schijven naar boven afketsen en je effectief je pantser dikker maakt. alleen als je robot een bepaald hoogte moet hebben zou je met een 10 graden pantser teveel materiaal nodig hebben en het effect teniet word gedaan (te zwaar dan).
Daar komt de 45 graden vandaan, gewoon de balans tussen materiaal en effectieve hoek. maar 30 graden ketst beter af dan 45 graden, als je er het gewicht voor hebt.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
- Cavecrusher
- Posts: 1497
- Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
- Location: Tilburg
http://en.wikipedia.org/wiki/Sloped_armour
Schuin pantser is voor de aanval "schijnbaar" dikker indien de hoek goed is.
"Probleem" in robots is intern volume. Indien men de 45° hoek als ideaal zou beschouwen dan kom je uit op een 8 zijdige piramide.
Niet bepaald de beste vorm voor intern volumme, wat je wel nodig hebt om alles in te krijgen.
Ga je voor nog scherpere hoeken, kom je uit op een zeer platte kegel, maar daar kan al helemaal niks in. En die lijkt me weer zeer kwetsbaar voor Terrorhurtz en de nieuwe Thor.
*************************************************************
Pantsertechniek in Robot Wars is een kunst op zichzelf.
Mijn bevindingen zijn dat geen enkel pantser ondoordringbaar is. Zelfs het geroemde hardox blijkt kapot te krijgen. Een goeie crusher of stevige spinner krijgt er effectief deuken en gaten in.
Nu kan je dikker/sterker pantser gebruiken, maar da's weer gewicht en een prijskaartje waar je niet blij mee word.
Het goedkoopste pantser is lucht, helaas moet je er genoeg van gebruiken om het te laten werken.
Of je blijft weglopen.....
Of je gebruikt een grote robot. Jonno's ripper is hierop gebaseerd, evenals Tornado's "Razer kooi."
En ons aller geliefde Pyramid of Chaos.... (Dutch Series 1)
Lucht pantseren daarentegenover is weer vrij dom. (komt uit het bouwen deel van het forum)
Schuin pantser is voor de aanval "schijnbaar" dikker indien de hoek goed is.
"Probleem" in robots is intern volume. Indien men de 45° hoek als ideaal zou beschouwen dan kom je uit op een 8 zijdige piramide.
Niet bepaald de beste vorm voor intern volumme, wat je wel nodig hebt om alles in te krijgen.
Ga je voor nog scherpere hoeken, kom je uit op een zeer platte kegel, maar daar kan al helemaal niks in. En die lijkt me weer zeer kwetsbaar voor Terrorhurtz en de nieuwe Thor.
*************************************************************
Pantsertechniek in Robot Wars is een kunst op zichzelf.
Mijn bevindingen zijn dat geen enkel pantser ondoordringbaar is. Zelfs het geroemde hardox blijkt kapot te krijgen. Een goeie crusher of stevige spinner krijgt er effectief deuken en gaten in.
Nu kan je dikker/sterker pantser gebruiken, maar da's weer gewicht en een prijskaartje waar je niet blij mee word.
Het goedkoopste pantser is lucht, helaas moet je er genoeg van gebruiken om het te laten werken.
Of je blijft weglopen.....
Of je gebruikt een grote robot. Jonno's ripper is hierop gebaseerd, evenals Tornado's "Razer kooi."
En ons aller geliefde Pyramid of Chaos.... (Dutch Series 1)
Lucht pantseren daarentegenover is weer vrij dom. (komt uit het bouwen deel van het forum)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
M'n Flextreme 1 aquarium was vrij effectief lucht panser En ik gebruikte een positieve hoek op m'n panser om zo moeilijker omflip baar te zijn. Echter niet tegen flippers uit gekomen De rvs rand rond de bovenkant werke zeer goed tegen de spinners van toen. en het 8mm PC goed tegen bijlen. ook omdat de rand van de robot voorkwam dat de bijl de bovenkant goed kon raken. de arm raakt de rand dan nl te vroeg.
Een 'mooie' oplossing was die van tornado.. die stalen pijp constructie, uit serie 6 meen ik, om een bepaald (type) robot op afstand te houden.
Denk zelf dat die negatieve hoek ook nu nog effectief is. horizontale spinenrs zijn er amper meer. een flipper kan langs de kant afglijden, bijlen rammen met de arm op de rand en de bijlkop zelf komt niet ver. Mogenlijk dat de arm er op buigt/afbreekt... Als je dit panser combineerdt met een laag zwaartepunt is hij erg moeilijk flipbaar wegens de grote hoek die je moet gaan maken. tot meer dan 90graden!
Een 'mooie' oplossing was die van tornado.. die stalen pijp constructie, uit serie 6 meen ik, om een bepaald (type) robot op afstand te houden.
Denk zelf dat die negatieve hoek ook nu nog effectief is. horizontale spinenrs zijn er amper meer. een flipper kan langs de kant afglijden, bijlen rammen met de arm op de rand en de bijlkop zelf komt niet ver. Mogenlijk dat de arm er op buigt/afbreekt... Als je dit panser combineerdt met een laag zwaartepunt is hij erg moeilijk flipbaar wegens de grote hoek die je moet gaan maken. tot meer dan 90graden!
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
DRG Arena marshall & Judge
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 38 guests