kettingzaag problemen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
dennis1
Posts: 3
Joined: Tue Sep 16, 2003 10:51 pm

kettingzaag problemen

Post by dennis1 » Tue Sep 16, 2003 10:58 pm

hallo allemaal,

ik wou ook beginnen met het bouwen van een robot maar dan 1 met schijf aangedreven met een kettingzaag motor bijv. maar nou had ik 1 vraag moet de schijf met het starten van de motor stilstaan aangezien er op de kettingzaagmotor een asje zit die direct anngedreven word en hierdoor de schijf ook
wie heeft het antwoord

met groet dennis

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Tue Sep 16, 2003 11:06 pm

als je een benzine motor neemt moet je altijd een koppeling hebben. de meeste ketiingzagen hebben er al een ingebouwd. de ketting staat normaalgesproken stil en pas als je gas geeft hoort hij te gaan draaien, maar bij stationair niet. dus als je dat kan gebruiken is het 't makkelikste. anders moet je zelf een koppling maken, of uit iets anders slopen.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Tue Sep 16, 2003 11:14 pm

En nu in het nederlands en begrijpbaar:

Ik wilde ook beginnen met het bouwen van een robot.
Maar dan een met schijf die is aangedreven door bijvoorbeeld een kettingzaag motor.

Maar nou had ik 1 vraag:
"moet de schijf met het starten van de motor stilstaan? "
Want er zit op de kettingzaagmotor een asje die direct aangedreven word.
En daardoor de schijf ook .

Wie heeft het antwoord .

Nu begrijp ik de vraag.

Nou dennis1.

Je schijf MOET stilstaan waneer jij dat wil.
Dus kan jij je motor op afstand laten starten en de schijf gaat dan draaien dan is er geen probleem.

Je wapen mag nooit beginnen te draaien met het opstarten van je robot!

Maar waarschijnlijk is dat niet de bedoeling.
Er zijn wat meer factoren: Er moet een slip koppeling tussen de motor en de schijf zitten dat staat in de regels van Robotwars. ( als ik me niet vergis)
En ik denk dat er ook een vertraging op moet?
Je schijf mag maar 1500 toeren draaien ;)

De oplossing is simpel : een centrifugaal-koppeling ( uh sorry voor de spelfouten)
Deze zit in een brommer .
Maar ook in een kettingzaag, want als een ketting zaag motor stationair draait dan draait de ketting (meestal ) niet.

Als ik me niet vergis Werkt deze koppeling tevens als slip koppeling.
Dusse ? Maar goed er zijn mensen die er meer vanaf weten.
Mario jouw beurt :

dennis1
Posts: 3
Joined: Tue Sep 16, 2003 10:51 pm

Post by dennis1 » Wed Sep 17, 2003 6:29 am

1500 toeren maximaal dit jaar???????

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Wed Sep 17, 2003 9:59 am

Nee, komend jaar. Dus tegen de tijd dat je robot af is en de volgende wars komt.......

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Wed Sep 17, 2003 10:23 pm

de 1500tpm is voor de RW regels van 2004. Ook moet je schijf in 30sec. stil komen te staan als je klaar bent met de wedstrijd. Enkele deelnemers hebben er wel een paar minuten voor nodig momenteel. Het is de bedoeling de schijf te remmen zonder je robot tegen een ander object aan te rijden (andere robot of de wand bv).
het is aanteraden om naast de slipkoppeling van de kettingzaag benzienemotor nog een 2e koppeling te hebben. overhet algemeen moet je motor nl bij het starten choken en warm lopen alvoorens hij lekker stationair draait. Dit resulteerdt over het algemeen in een toerental waaronder je slipkoppeling al inschakeld. Dus zou je disc gaan draaien. En dat mag dus niet.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Wed Sep 17, 2003 10:41 pm

Mischien komen hier de remmen uit oude rolstoelen van pas?!

Die kun je electrisch bedienen, en meestal zijn ze als 1 unit te demonteren. Heb je een 24 V (36V moet geen probleem zijn trouwens) rem die automatisch grijpt als je er geen spanning op zet, lijkt me idieaal
Euhm...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests