lasexperts gevraagd! gietijzer lassen, hoe goed te doen?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
WJ
Posts: 1945
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

lasexperts gevraagd! gietijzer lassen, hoe goed te doen?

Post by WJ » Thu Nov 09, 2006 9:37 am

Voor een projectje met mijn auto moet ik een stukje aan mijn gietijzeren "spindle" (waar de voorwielen aan vast zitten zeg maar) vastlassen. Hoe doe ik dit zo goed mogelijk? Ik heb een gewoon Co2 las apparaat.

User avatar
maddox
Posts: 3495
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Nov 09, 2006 12:44 pm

Niet. Gietijzer is moeilijk te lassen, en ikzelf heb het maar op 2 manieren voor elkaar gekregen.

1) de geijkte manier is met gietijzer electroden, en dus de ouderwetse baguettenpost. De te lassen stukken worden dan eerst voorverwarmd tot op de temperatuur die de fabrikant van de electroden voorschrijft.

2) de Mario methode. Eigenlijk hetzelfde ,maar dan met een TIG post. Heb ik uitgevonden toen ik heel dun gietijzer moest lassen- een waaier van een pomp- Neme weerom de gietijzer electroden, maar klop de bekleding eraf. Verwarm de te lassen stukken tot 10% warmer dan de fabrikant van de elektroden voorschrijft. Las de hele handel. Laat de stukken op temperatuur voor een uur, en laat dan rustig afkoelen.

Let wel, deze lassen zullen nooit de orginele sterkte halen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Thu Nov 09, 2006 1:06 pm

Weet je zeker dat het giet IJZER is en niet giet ALUMINIUM ? Dat is namelijk eigenlijk helemaal niet te lassen..
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

kos
Posts: 1907
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Thu Nov 09, 2006 1:18 pm

Ik vermoed dat het smeedstaal is, wat iets gunstiger zou zijn om te lassen. Want het ophangen van de voorwielen aan een bros stuk gietijzer lijkt mij niet verstandig.

De beste methode is zoals mario beschreef het lassen met een elektrode en het voorverwarmen van het onderdeel. Dat TIG lassen werkt ook. Maar het blijft een zwakke las en een verzwakking van het onderdeel.

Je hebt hoe dan ook elektroden of lasdraad nodig met een hoog chroom/nikkel gehalte om een taaie las te krijgen. Laasdraad van die kwaliteit is behoorlijk duur (500-600 euro voor 16kg rol).

Ik heb nog wel een paar speciale elektroden liggen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
WJ
Posts: 1945
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Thu Nov 09, 2006 2:43 pm

smeedstaal...
dat klinkt inderdaad aannemelijker.
dan worden het toch boutjes en moertjes, ondersteund met wat laswerk denk ik...

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Thu Nov 09, 2006 6:01 pm

Ik heb ooit gietijzer TIG gelast met RVS elektroden.
Dit gaat prima, maar over de sterkte zullen we het maar niet hebben.
It is just a machine!!!

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Thu Nov 09, 2006 6:17 pm

ducktape zal niet goed zijn zeker ? :P

* btw ik kan wel ff bellen naar iemand die een expert is in lassen, die zou je bijna aan de vloer lassen als je niet uit kijkt :wink: *

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Thu Nov 09, 2006 7:36 pm

En Mario is zkr geen Expert ??

User avatar
WJ
Posts: 1945
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Thu Nov 09, 2006 8:33 pm

ik las normaal alles aan alles, maar het is vrij belangrijk dat die wielen aan mijn auto blijven hangen enzo...

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Thu Nov 09, 2006 8:55 pm

Zo bedoelde ik het niet henning

User avatar
Mischa
Posts: 1509
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Thu Nov 23, 2006 10:27 pm

WJ wrote:ik las normaal alles aan alles, maar het is vrij belangrijk dat die wielen aan mijn auto blijven hangen enzo...
Zeg, we hebben al een poosje niks meer van WJ gehoord... Gaat t wel goed met m? :shock:
Hoe dan?

User avatar
WJ
Posts: 1945
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Nov 27, 2006 2:32 pm

voorbereidingen voor de finale van de benelux driftseries 9 december in Venray, druk druk druk :)

User avatar
Mischa
Posts: 1509
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Mon Nov 27, 2006 5:45 pm

Ah, dus de wielen zitten er nog op :D
Hoe dan?

User avatar
WJ
Posts: 1945
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Nov 27, 2006 10:19 pm

nee, dat niet, maar ik rijd er ook nog niet mee.
9 december is ie wel weer klaar ;)

User avatar
WJ
Posts: 1945
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Jan 22, 2007 11:22 am

vanavond ga ik het maar eens proberen...
afzagen, op een andere hoek er weer op lassen/vastpikken, dan de contactlijnen insnijden om een dieper smeltbad te kunnen maken. daarna een plaatje 5 mm staal in de net gelast hoek vast lassen.
vantevoren uiteraard het materiaal flink verhit...

Wat denken de lasexperts, kans op succes ?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests