RC smart 100A ESC

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

RC smart 100A ESC

Post by leo-rcc » Thu May 25, 2006 5:11 pm

Inventor, Rooney en ik hebben nu deze speedo's in ons bezit. Vandaag hebben we er alvast 1 aangesloten op een speed 600 en nog 1 waarvan ik niet meer weet welk type.

Het goede nieuws: Geen rook. ook niet toen we de motoren blokkeerden en we wat meer amperes gingen trekken. Het vooruit/achteruit switchen gaat ook heel goed, de respons van de speedo's zijn gewoon geweldig goed.

Het minder goede nieuws: We hadden een vreemde storing toen we een stall test wilden doen door de motor in een bankschroef te zetten. zodra we met de as van de motor tegen de bankschroef aantikten ging de motor voor een seconde of zo draaien. Zetten we de zender uit failsafete hij wel netjes en gebeurde er niks als we tegen de bankschroef aantikten. We hebben de antenne van de ontvanger verlegd en toen leek het ook opgelost, maar wat het nu geweest is, geen idee.

Maar goed, zoals gezegd, het probleem was wg na dat de antenne verlegd was, misschien was het een combinatie van factoren. Who knows.

Er is al wat vraag naar deze speedo's geweest, en ik wil ook best wel weer een 10 tal bestellen. Maar aan de hand van bovenstaande storing, willen we eerst de speedo's in een echte robot testen, voor we overgaan tot het aankopen van nog meer speedo's.

Bevallen ze echter goed, dan willen we een lijstje opstellen wie er allemaal deze speedo's zouden willen.


Image
Image

Even de specs:

Single motor speed controller
5 tot 10 cellen (6V - 12V)
100A vooruit, 60A achteruit (continue rating, niet piek) maar ik zou 100A niet willen testen eigenlijk, met feathers en raptors is dat ook niet van toepassing. met de motoren die we het meest gebruiken (speed 900, 540, 700 series) zitten we iig safe.
BEC ingebouwd.
82 gram per stuk, incl behuizing en kabel.

De kosten als ik ze per 10 bestel komen neer op 22 euro per speed controller, dat is inclusief verzendkosten uit hong kong. Ik verdien er geen cent aan, het enige wat ik wil is een lijst vol krijgen van 10 stuks minimaal zodat ik de kosten laag kan houden. Dit is natuurlijk als de komende tests positief zijn, anders gaan we er sowieso niet mee door. Maar zo op het eerste gezicht lijken ons dit geweldige alternatieven voor electronizes. kleiner, lichter, makkelijker weg te steken in robots.

Heb je interesse, laat het me weten. O en vraag me niet wat een tube seconde lijm op mijn buro doet. :)
Last edited by leo-rcc on Thu May 25, 2006 7:43 pm, edited 1 time in total.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Thu May 25, 2006 6:45 pm

Je kan nog typen, dus ik gok dat je vingers niet aan elkaar geplakt zitten.
Misschien is het wel wat voor deBiel. Zouden ze ook 2 standaard elcheapo boormachine motoren in parallel trekken? Anders wil ik er wel 3

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu May 25, 2006 7:26 pm

Hoeveel trekken je boormachines ongeveer?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Thu May 25, 2006 7:34 pm

ikek wil er wel 2, ook als ze *niet* geschikt blijken vooor bots (ze zijn namelijk voor een ander projectje)
[sig?]

User avatar
marc
Posts: 209
Joined: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by marc » Thu May 25, 2006 8:37 pm

Inderdaad wel mooie maat ja.
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Thu May 25, 2006 9:04 pm

Nou, ik ben eigenlijk ook wel geinteresseerd. Ben nog even in dubio over hoeveel ik er wil. Maar zeker 2. Als alles goed werkt natuurlijk, maar ja dat had je allemaal al wel gemeld.

User avatar
Rooney
Posts: 610
Joined: Mon Feb 14, 2005 7:01 pm
Location: Groningen
Contact:

Post by Rooney » Thu May 25, 2006 10:01 pm

daar heb ik wel interesse in. ik moet morgen weer feather bouwen met deze speedo's met boormachine testen :) zal jullie weten het werkt het wel goed of storing :)
Call 0909-SCHAAP for an appointment. I am one hell of a member.

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Fri May 26, 2006 1:34 am

ik wil er ook wel 2, mits ze goed werken.
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

dk
Posts: 26
Joined: Mon Sep 05, 2005 11:26 am

Post by dk » Fri May 26, 2006 6:15 am

Hello Leo,
if it is possible, I take two of the speedos.

Dirk
(bat_boy)
GRA
GRA

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Fri May 26, 2006 7:43 am

Hi Dirk,

As stated in Dutch above, I will order some more of these if we find them satisfactory. We encountered what I believe is a minor interference problem, but to be sure we want to build them in a robot and test them that way before we buy more of them.

If the tests are ok however, I will order more, and will have 2 of them for you.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

dk
Posts: 26
Joined: Mon Sep 05, 2005 11:26 am

Post by dk » Fri May 26, 2006 10:25 am

Hi Leo,

ok thats fine, thank you. What kind of tx-rx you use? ppm or pcm.?
GRA

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Fri May 26, 2006 10:29 am

The test yesterday was a PPM jamara compa X4, the cheap tx-rx set from Quartel.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Fri May 26, 2006 11:52 am

Vandaag test 2 gedaan.

Opstelling:
12V cyclon aan de speedo
speed 700 graupner aan de speedo
graupner ontvanger werd gevoed door de bec van de speedo
een extra servo aan de ontvanger

Tests:
1: Het schakelen van vooruid naar achteruid en hoe goed de motor regelbaar is.
2: Storing door metaal tegen metaal of plek van antenne.
3. Failsafe

Resultaten:
1: De motor schakelt zeer snel. Er komen zodoende ook leuke vonkjes uit de motor als je van voor naar achteruid schakelt. Er zit geen vertraging in zoals je dat met "relaisspeedo's" hebt (electronises). Aleen volgas is op de zender ongeveer 50% van de uitslag (achteruid dus ook). Dit is op de speedo niet in te stellen.
2: Als de antenne gewoon een beetje over de bekabeling heen hebt heb je storing van hier tot Hongkong :wink: Niet echt verbazingwekkend aangezien je dat bij alles wel ongeveer hebt. Nu moet je dus ook zeker niet de motor ergens tegenaan tikken want dan gaan zowel de servo als motor draaien. Maar als je de antenne gewoon uit de buurt houd van je bekabeling kan je tikken wat je wil maar er komt geen beweging in de motor.
3: Op de speedo die ik net getest heb zit duidelijk GEEN failsafe. Als je motor niet draait (servo ook niet) en je zet de zender uit gaan beide als een gek bewegen. Als je de motor laat draaien en dan de zender uitzet is het een paar keer volgas vooruid, volgas achteruid en dan blijft hij na 5sec op ongeveer 25% naar achteren draaien waarna de servo ook stil is.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

dk
Posts: 26
Joined: Mon Sep 05, 2005 11:26 am

Post by dk » Fri May 26, 2006 12:12 pm

The speedo does not have a brake, is that correct? Without brake you get a nice collector fire, if you turn from forward on backwards. That is not a surprise.

dk
GRA

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Fri May 26, 2006 12:18 pm

Doet mijn er ook maar 2, a.u.b.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests