grijp systeem

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
boris
Posts: 130
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:40 pm
Location: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contact:

Post by boris » Mon Sep 08, 2003 6:05 pm

linaks ??? er is hier een beginner dus iets minder advanced termen kan ook wel graag :lol:
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Mon Sep 08, 2003 6:07 pm

Zoek het maar op
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Mon Sep 08, 2003 6:58 pm

Ik help je een klein beetje voor minder vragen meneer de topic opener.

linak = liniaire accurator

nu het woordenboek nog.

Henning

snijdie
Posts: 75
Joined: Tue Aug 26, 2003 1:18 pm

Post by snijdie » Mon Sep 08, 2003 7:18 pm

Lijkt me sterk dat linak in het woordenboek staat. Het is afkorting en iets heel specifieks.
*zoekt*
linament is nog hetgene wat er het best bij in de buurt komt :).

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Mon Sep 08, 2003 7:22 pm

internet :wink:
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Mon Sep 08, 2003 7:24 pm

typ linak in en je komt op www.linak.com en je ziet wat het is.

Henning

mr orange
Posts: 24
Joined: Wed Sep 03, 2003 9:41 pm
Location: Zwolle
Contact:

Post by mr orange » Mon Sep 08, 2003 8:35 pm

Boris, ikk kijk net voor het eerst naar jou plaatje en daar valt mij iets op. Het gaat om het U-vormig onderdeel tussen de cylinder en de klauwen. De poten van de U (die naar de klauwen toegaan) moeten wel kunnen scharnieren anders druk je ze kapot. Het kan zijn dat het op je tekening niet goed te zien is maar het lijkt 1 vast onderdeel te zijn.

User avatar
boris
Posts: 130
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:40 pm
Location: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contact:

Post by boris » Mon Sep 08, 2003 8:38 pm

verbetering tkr's plaatje (staat er onder heel belangerijk :wink: als je beetje nadenkt bergijp je zo dat het moetscharnieren
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Mon Sep 08, 2003 8:46 pm

Het is mijn afbeelding.

Boris heeft een tijdje geleden gevraagd of ik een klauw systeem wist voor horizontale klauwen.
In paint of iets dergelijks kan ik niet goed tekenen, dus heb ik heel snel een schets gemaakt in 3D Max.
Als je er een beetje naar kijkt zie je al dat het niet meer dan 5 minuten heeft geduurt.

maar als je kijkt naar de klauwen en naar de scharnier punten dan zie je de tubes zitten waarmee ik kogellagers aanduid.
Zolang je de bevestigingspunt voor de helft van de klauwen houdt, zullen ze altijd dicht gaan.
Pas als ze verder dan de helft gaan zullen ze vast blijven staan en het gevolg zal zijn dat de klauwen kapot worden getrokken als je sterk genoege cilinder hebt.

Als je een echte serieuse afbeelding wilt dan kan ik ook een filmpje maken in 3D Max waarbij je het hele systeem in werking ziet.
Ik denk niet dat dit nodig is, toch?

In ieder geval heb ik het nu wat te druk met school dus kan je wachten,
maar ik hoop dat alles nu duidelijk is.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

defecto
Posts: 467
Joined: Mon Jul 28, 2003 1:35 pm

Post by defecto » Mon Sep 08, 2003 8:50 pm

Ik denk dat hij de 'rechtopstaande delen van de U bedoelt', of leg jij dit ook uit in je verhaaltje?

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Mon Sep 08, 2003 8:57 pm

Dat heb ik net uitgelegd.

Al kijk je goed naar de "assen" (enigste vertikale onderdelen hier)
dan zie je er een extra "tube" omheen zitten.

Ik heb geen idee hoe ik dat anders zou moeten aanduiden.
Heeft iemand een beter idee?
Dan zal ik dat voor in de toekomst onthouden.

In ieder geval:
Alles wat hier op de tekening zichtbaar is wat rond moet draaien is gekogelagerd, naaldlager of wat je wilt.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

defecto
Posts: 467
Joined: Mon Jul 28, 2003 1:35 pm

Post by defecto » Mon Sep 08, 2003 9:02 pm

Ja, dat snap ik, maar je moet er ook aan denken dat de U op zichzelf ook moet kunnen bewegen. De assen staat namelijk niet altijd in een rechte lijn met de _ van de U... dus |_| >> waar het nog wit is moet ook kunnen draaien..

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Mon Sep 08, 2003 9:22 pm

... Ik snap nu even niet wat je bedoelt.

Bedoel je dat de 2 armen | van de |_| ook moeten kunnen draaien?
Dus met andere woorden iets lijkend op:

||..........||
||..........||
||..........||
O_____O
.....| |
.....| |

De O's zijn de draaipunten.

Dat probleem zie ik nu ook pas voor het eerst.
Dit systeem is namelijk bedacht voor mijn 2 hydraulische cilinders.
De 2 cilinders zijn identiek, betekenend dat elke klauw 1 cilinder krijgt.
Daarmee heb ik ook geen probleem met bochten die hij moet maken,
aangezien dat de cilinders boven en onder zijn gekogelagerd.
Dan moet je wel hele rare manoevres gaan maken dat dit vastloopt.

Om het probleem met 1 cilinder op te lossen zou je opzich het originele systeem kunnen nabouwen met 1 cilinder in plaats van 2 cilinders als volgt:

Je neemt 1 cilinder.
Op die cilinder bouw je een monteerstuk van de even brede lengte als de monteerpunten van de klauwen.
Met andere woorden, de middelpunt van de kogellager op 1 klauw tot aan de middelpunt van de kogellager op de andere klauw.
Dat monteerstuk moet O-(koker)profiel zijn.
Op elke uiteinde zet je een stalen balk met aan beide kanten een
kogelager met een binnendiameter van de monteerstuk: O====O
In principe heb je nu met die 2 balken mijn 2 cilinders nagebouwt alleen in plaats van die 2 cilinders te bewegen,
beweegt de "as" waarop mijn 2 cilinders normaal gesproken steun vinden.

Iemand die het niet begrijpt?
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

defecto
Posts: 467
Joined: Mon Jul 28, 2003 1:35 pm

Post by defecto » Mon Sep 08, 2003 9:29 pm

Begrijp het wel een beetje.. Maar omdat je één cilinder gebruikt moeten die 'verlengstukken' ook bewegen ja... Want als je (gezien de stand van de cilinder op het plaatje) de cilinder naar voren beweegt, bewegen de scharnierpunten op de klauwen naar buiten toe... Dus zou je nog een verticaal draaipunt op de 'witte' plekken moeten hebben >> |_|... Dit komt als het goed is op jouw verhaaltje neer, toch? Of snap ik het dus niet?

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Mon Sep 08, 2003 9:32 pm

Je moet mijn hele eerste systeem nu eigenlijk vergeten.
Het systeem wat ik nu heb uitgelegd dat werkt zonder problemen omdat dit het systeem is waarvoor hij ontworpen is.

Met dat |_| systeem moeten de 2 | balken een ( beweging maken omdat hij "om" de as van de klauw moet draaien.
Als het je zwaar tegen zit zelfs een C beweging, maar daar moet je niet vanuit gaan.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests