Ontvanger probleem

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Ontvanger probleem

Post by pepe » Sun Apr 02, 2006 3:13 pm

Hoi

Ik heb net een graupner x 412 afstandbediening gekocht, ik ben aan het testen en ik kom uit met het volgende probleem.

Ontvanger heeft eigen voeding en niks is gemonteerd gewon op een tafel in de garage testen

Als ik eerst de zender aan doe en daarna de ontvanger aan doe alles werkt perfect, Als ik de zender eerst uit doe en daarna de ontvanger, daar kom het probleem, de ontvanger blijf gekke impulsen na de servo sturen, jij zie de servo draaien naar recht naar links enz.enz


Als ik de ontvanger aan doe eerste dan de zender, begin weer gekken impulsen te sturen, tot ik de zender aan doe, daarna is alles okay .Ik moet verplicht eerst de zender aan doen en daarna de ontvanger en eerst de ontvanger uit doen en daarna de zenderIk moet die probleem optelossen want in de arena jij doe eerst de zender uit en daarna de ontvanger en het is heel gevaarlijk als de ontvanger blijft impulsen sturen, dan begin de robot gekke dingen doen.

Iemand enige idee ?

Is misschien de ontvanger defect?
Of de antenne krijgt veel storing als de zender uit is?

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sun Apr 02, 2006 3:34 pm

wat voor ontvanger heb je? een r700?

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Apr 02, 2006 3:45 pm

Zit er uberhaupt wel een failsafe aan/in?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Sun Apr 02, 2006 4:23 pm

Ja, een R 700 (6 kannalen).

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Sun Apr 02, 2006 4:27 pm

Ik heb weer getest met een TEAM DELTA R/C INTERFACES -RCE200 R/C Solid State D-Switch , hier de interface heeft failsafe ingebouw,maar doe het zelfde.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Apr 02, 2006 9:19 pm

Dat is wel vreemd.

Het fenomeen jij beschrijft klinkt als wat er standaard met een servo gebeurt als er geen zender signaal is zonder failsafe. De servo's gaan dan heen en weer omdat de ontvanger allemaal foute signalen doorgeeft.

Maar dat dat ook gebeurt met een interface waar een failsafe in zit is niet normaal.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Sun Apr 02, 2006 9:53 pm

Dit probleem heb ik ook, zelfs met failsafes blijft de servo niet op zijn plek. Heb al geprobeert dingen te ontstoren maar dat heeft niet geholpen.
Dus heb geen raad voor je pepe kan alleen zeggen dat ik het ook heb, als je oplossing hebt gevonden....let me know :)

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Mon Apr 03, 2006 3:43 pm

Ik ga die proberen

Wat ook mogelijk is om een schakelaar tussen de ontvanger batterij te zetten die je via de zender uit kan zetten.

Mag dat?

gr. pepe

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Apr 03, 2006 4:42 pm

volgens mij is dat een remote kill, dna moet je een 4e kanala vrij houden, en via de zender de ontvanger uit doen, maar dan heb je nog een probleem, namelijk de gewone failsafe werkt nog steeds niet. (sevo's blijven rare signalen ontvangen)
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Apr 03, 2006 5:10 pm

Eerst en vooral, eerst de zender aan , en de zender als laatste uit. Niks abnormaals, in alle RC middens is dat normaal, zeker daar waar failsafes niet verplicht zijn.

Zolang de link in de robot zit, staat de zender aan.

Een ontvanger is heel gevoelig, en luisterd naar alle signalen die op zijn ontvangbereik zitten. Is er een signaal op de juiste frequentie, al is het maar een piepje, dan gaat je zender dat willen omzetten in een servosignaal. Wat de failsafes doen is kijken dat het servosignaal dat uit de ontvanger komt wel kan.


Het probleem zit hem in de failsafes, die blijkbaar niet goed doen wat gewenst is.


Nu, de aan/af op je ontvanger.

Eerst en vooral, als je de stroom van je ontvanger afstandsbediend afzet dan kan je die nooit meer afstandbediend opzetten.
Nu is dat geen grote ramp, tenzij je per ongeluk tijdens een gevecht dit doet....

Een alternatief, waarmee je ook met 1 failsafe alles failsafed is hetgeen we in Project One deden.

De removable link stond in serie met een dik relais (Allbright SW80B 24V) Dat relais werd gestuurd van de ontvanger met een Futaba FS1 failsafe en een bijhorend relais.
De ontvanger had een apart accupackje zodanig de ontvanger nooit afstond.Tenzij de knop omgezet werd. Maar de hele robot wel veilig afgezet kon worden op afstand.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Apr 03, 2006 5:59 pm

Dat "remotekill" systeem had ik ook in whitedevil en foetsie, robot wel uit maar ontvanger niet.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Apr 03, 2006 7:34 pm

Allemaal leuk en aardig, maar het gebeurt volgens Pepe ook bij een switch waar een failsafe op zit. Met Mario's scenario (wat ik ook gebruikt heb trouwens en bij mij ook prima werktte) zou die dus het remote kill relais in en uit gooien, wat ook niet opschiet dus, en zeker zo gevaarlijk kan zijn.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Mon Apr 03, 2006 7:46 pm

Asl ik de ontvanger een betje verder weg van metalen doe heb ik minder storing(bij voorbeld als ik in tuin ben)

Zou misschien een andere ontvanger de probleem op lossen?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Apr 03, 2006 8:28 pm

Als je antenne metaal raakt heb je gezever. Simpel.

Als je ontvanger/antenne in de buurt hangt van hoog vermogens kabels, heb je gezeur.

Heb je spoelen zonder ontstoring, krijg je problemen.

Tot nu toe, met de normale, betaalbare zender/ontvanger combinaties is het volgende goed gebleken. Maar het is geen recept voor perfectie... er zijn uitzonderingen.

De ontvanger in een metalen doosje, maar dan wel geisoleerd opgehangen daarin( in een blokje foam geduwd dus) , de antenne gaat door een gat, maar raakt nooit het metaal.

Alle servokabels die naar buiten gaan, lopen door een ontstoormagneet. Of de ringvormige, of de handige openklikbare blokjes.

Alle spoelen in je robot, solenoides dus zijn ontstoort met een diode, al dan niet met een weerstandje erbij.

Hetzelfde geld voor de motoren, maar deze worden ontstoord volgens de geijkte regels per speedo. Een 4QD wil andere onstoring dan een Vantec...

Alle hoog vermogenskabels zijn getorst, zodanig de magneetvelden daarmee opgewekt elkaar tegenwerken.

Alle stuursignaalkabels die voorbij een vermogenskabel moeten doen dit onder hoek van 90°. Nooit parallel laten lopen
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Tue Apr 04, 2006 8:12 pm

Ik heb al het probleen gevonden!

De ontvanger(R700) is gewoon te gevoelig, ik heb met een andere ontvanger getest en toen ging alles helemaal prima.



Gr. Pepe

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests