Panser

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Panser

Post by Jeroen » Thu Sep 04, 2003 11:44 pm

Ok ff een topicje over panser. En de nieuwe soorten die er zijn.
Hardox word ineens razen populair. In serie 7 zal een beetje duidelijk worden waarom.
Meer ukers gaan het op meer plaatsten gebruiken.

Tan is bv gemaakt van hardox 400
Oa omdat dit in kleine plaaten van 3 mm verkrijgbaar is.
Hardox gaat tot 600 maar 400 en 450 zijn verkrijgbaar in 3 mm

Leuk spul, Maar er is meer:

Image
Dit word gebruik als panser staal. :twisted: voor oa tanks .
Kan aleen niet door iedereen gelast worden.
Toch ene leuk alternatvief?

Verder is er nog wellox maar helaas is dat er pas vanaf 6 mm
En toollox. Dat begint bij 30 mm

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Sep 05, 2003 7:22 am

Jeroen, effe wachten met die hardox enzo.

Er zijn voor en nadelen aan verbonden hoor.

1) de verwerking is niet moeilijk, maar er zitten voetangels aan.Heeft voornamelijk te maken met de lasbaarheid,en de temperatuursbeheersing.Hardox verliest al zijn goeie eigenschappen als het te lang boven een bepaalde temperatuur komt,en veranderd in gewoon zacht staal van goeie kwaliteit dan.
Beste methode om het te snijden is watersnijden, wegens geen temperatuur(weinig), dan lasersnijden, gevolgd door plasmasnijden,en snijbranden op de laatste plaats.Een budgetoptie, slijptol.Leg de goeie kwaliteit snijschijfjes maar klaar.

2)Het lassen met een willekeurige lasdraad en electrode is ook niet het beste idee, wegens kapotspringende lasnaden dan.Soms kom je ermee weg, op andere momenten weer niet.

3) Gewicht, met 8 kg per dm³ weegt het net iets meer dan gewoon staal, en evenveel als RVS. Dus een plaat van 1m² 3mm dik weegt 24 kg.Dat geeft in polycarbonaat 20mm en in HDPE 26.6mm

4)Indien niet gelast, hoe ga je het vastmaken op het frame?Ik kan garanderen dat je dan niet op een boutje of 10 mag kijken.En geen M6'jes van bij de Gamma, maar echt goeie bouten van minstens de 8.8 kwaliteit.
De 3de wereldkampioenschappen bewijzen dit.

Kleine platen in 3mm?Daarom dat we een plaat van 6m*2.5m Bij Kos hebben binnengekregen, als kleinst leverbaar....

Kostprijs is wel te dragen, als je de kwaliteiten gaat vergelijken.En kleinere platen zijn duurder in verhouding(kan tot een factor 3 oplopen per leverancier.)

Nu dat Armox. leuk alternatief hoor. Maar er zijn er anderen, Dokol, XAR, Creusabro4000, oftewel ,de meeste staalfabrikanten met wat goeie staalsoorten in het gamma hebben wel iets in die zin.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Fri Sep 05, 2003 8:59 am

Misschien dat we een groepsinkoop kunnen doen van een plaat 3mm hardox of soortgelijk materiaal? Als ik mag kiezen tussen 3mm hardox en 20mm lexaan hoef ik niet lang na te denken.

Vastbouten is inderdaad niet echt een optie, als je bouten het niet begeven doet het frame daarachter het wel. Lassen is dus de enige optie denk ik, maar met wat oefening moet dat wel te lassen zijn in een acceptabele kwaliteit.

Niels
Hammerhead

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Fri Sep 05, 2003 2:25 pm

de fabrikant van hardox beweerd dat het perfect te lassen is?
En Nu ben ik geen pro lasser. Maar toch?
Rustig lassen dan maar?

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Fri Sep 05, 2003 2:31 pm

Mare mario? meer sterkere alternavieve te vinden dan hardox?
(let ook op prijs kwaliteit)

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Fri Sep 05, 2003 2:41 pm

zet voor de lol ook ff info over het lassen neer... type draad en gas....
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Fri Sep 05, 2003 2:57 pm

Ik moet zeggen dat hardox hier met een goed resultaat gelast is. De lassen zijn wel nog het zwakste punt, omdat ik niet de juiste electroden heb, maar ze zien er zeker goed uit.
Gebruikt materiaal daarvoor:
Ferm Concept 1500 op 55-60A ofzo.
2.25mm standaard electroden

De truck is om het rustig te lassen en maar 10 cm per keer, omdat het anders te warm wordt. Dan raakt het dus zijn goede eigenschappen kwijt.

Waar ik overigens zelf wel interesse in heb is platen dunner dan 3mm. Daarmee kun je nog leuke sandwitches maken tussen 20mm hdpe en bijv 2mm hardox/docol, of iets in die geest. HDPE is leuk voor de kleinere discs en bijlen, en het hardox kan de klappen opvangen van de monsters.

User avatar
blackbeast
Posts: 64
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:59 am
Contact:

Post by blackbeast » Fri Sep 05, 2003 5:36 pm

Docol zou beter lasbaar moeten zijn dan hardox, maar ook hier is de hitte een probleem.
Ik ben op mijn werk bezig met een project waarbij we docol toe gaan passen en heb er dus vrij veel info over. Als er mensen geinteresseerd zijn kan ik wel wat op de scanner gooien.
Docol is iig verkrijgbaar als dunne platen (0,5 - 1 - 1,5 mm). Gegevens als prijzen en leveranciers heb ik binnenkort.

Als ik wat kleine platen kan bemachtigen wil ik het toe gaan passen als pantser voor een featherweight.

Tom

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests