Perm motoren.

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Perm motoren.

Post by Jeroen » Thu Sep 04, 2003 10:46 pm

Perm motoren.

Mensen ik wil alle meningen horen over perm motoren.
Ik zit er namelijk over te denken om ze te gebruiken,
de reden: ruitme en geld. Veel vermogen voor ietsminder plaats als bosch en voor rond de 200 euro de stuk.
Tevens moet hij aan te sturen zijn met de grote mythas(kees) speedo
Nu wil ik jullie mening + alternatieve

Het gaat om deze :
Image

Voltage 24 V
Inertia of masses 0,0021 kgm² Wat betekend dit?
Current 78 A
Inductivity 0,0026 mH
Power 1,6 KW
Resistance 9,0 mOhm
Speed 6500 min-1
Protection IP 20
Operational mode S 1 Temporary service
S2-10 min 115 A
Torque 2,4 Nm
Weight 2,8 Kg


Image

Website :http://www.perm-motor.de/
Nou al jullie voor en tegens over deze motor.

Börge
Moderator
Posts: 668
Joined: Thu Jul 31, 2003 3:05 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Börge » Thu Sep 04, 2003 11:03 pm

De inertia of mass is het traagheidsmoment van het draaiende deel van de motor. Hiermee zijn bepaalde eigenschappen van de motor te berekenen zoals de opstartsnelheid van de motor. Maar voor een robot zal wel niemand zo ver door gaan rekenen.

Er zijn al enkele robots die deze motoren gebruiken, Black Hole (op de spinner tijdens het WK) en Black Hole 2 hebben ze gebruikt. Er zijn ook robots in aanbouw die ze hebben. Zoals ik het begrepen heb is vooral het huis de zwakke plek dit is van gietijzer (zoals ik begrepen had in ieder geval). Maar ja echt bewezen hebben zich deze motoren niet, potentieel gezien is het wel een goede motor.

Hij zal wel aan te sturen zijn met een Kees, maar die moet dan in ieder geval naar 150A getuned worden, anders haal je er niet genoeg koppel uit.

Als alternatief is er eigenlijk alleen de LM130 maar die is natuurlijk een slag duurder.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Sep 05, 2003 7:08 am

Een gietijzeren behuizing is even "sterk" als een gietalu behuizing.
Maar heeft een beter magnetisch effect op de motor(de magneetvelden blijven mooi binnen), dus kan ik me wel voorstellen dat de Etec's -Briggs&stratton Lynch copy(voor alle duidelijkheid LEM=Lynch electromotor company) van de LEM200 of meer onderdelen heeft,of anders net dat iets minder goed is.

Dus deze Perm is op dit vlak niet beter of slechter dan de veel te grote(tenzij als wapenmotor)11 kg zware Etec, en voor zijn prijs de betere koop ten opzichte van de peperdure LEM130.

Waar we wel naar moeten kijken, en dat heeft zeker te maken met de massatraagheid van de rotor ,is dat de rotor goed geborgt zit ten opzichte van de as. Bij de meeste electromotoren die ik ken is die verbinding niet meer dan een geribte of gekartelde as die met een forse pers in de rotor geperst zit.Er zijn verhalen dat deze geperste verbinding kan falen indien de motor harde stop/start actie te verduren krijgt.

Ik ga ervan uit dat deze verhalen geen broodje aap zijn, dus moeten we of die motor tegen zichzelf beschermen, door bijvoorbeeld Vriemen in plaats van kettingen,tandriemen of directe tandwielen te gebruiken.
Of een zware en dure slipkoppeling op de as te plaatsen.
Electronisch is dit ook op te lossen, door de "op- en aframp" te verlengen, wat een langzamer reagerende robot tot gevolg heeft.Nietwaar Werner en Quasar?

Natuurlijk zou het beter zijn dat deze persverbinding sterk genoeg zou zijn,of gemaakt kan worden, we verbouwen de Bosches ook om bruikbaarder te wezen.
Wat betreft de behuizing, simpel op te lossen, gebruik gewoon alle mogelijke verbindingen die je erop kan vinden, en in het beste geval verzin je er nog bij.

Wat betreft de vermogens en koppelkurve. Ik wil niet vervelend doen, maar als je effe kijkt, dan komt deze motor qua koppel niet in de buurt van een Bosch,zelfs niet met de benodigde reductie om hetzelfde eindtoerental te bereiken.Het enorme voordeel is wel de veel hogere efficientie(10% beter dan een bosch)en veel hoger toerenbereik.

Ik weet het nog niet, ik ben een beetje twijfelachtig.
Wil iemand de 4 tabellen van aandrijfmotoren eens naast elkaar zetten.
Bosches 36V Magmotor S28-400 LEM130 en Perm 080 op 24V.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Börge
Moderator
Posts: 668
Joined: Thu Jul 31, 2003 3:05 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Börge » Fri Sep 05, 2003 12:45 pm

Dat het koppel van de Perm op die datasheet niet tot aan dat van de Bosch komt ligt aan de datasheet. Het maximale koppel is bij 120A bij lange na nog niet bereikt, gewoon een slechte datasheet dus.

Maar dan ter vergelijking even de andere motoren:

LEM 130 ( http://www.lemcoltd.com/pdf/lmc130_101.pdf ook maar weinig informatie trouwens, een duidelijke datasheet lijkt mij zou wel helpen bij de verkoop van motoren maar ja )
stall torque: ?
1,5kW
3kg
toerental: ?
nominale stroom: ?
stall stroom: ?

Mag Motor S28-400
26,3Nm
3,3kW
3,2kg
4900rpm
51A nominaal
390A stall (theorie)


Mag Motor S28-150
13,9Nm
2,2kW
1,7kg
6000rpm
37A nominaal
285A stall (theorie)

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Sep 05, 2003 3:57 pm

De koppelcurve van de Perm gaat heel vlak, en als ik een extrapolatie maakt dan heb ik ongeveer 6 Nm op 150 A.Tenzij er iets heel raars gebeurd ,en dat het echt een piek gaat maken, nadat ie onder een bepaald toerental zou komen,maar de mechanisch opgewekte kracht(pure PK's dus) gaat te steil omhoog om een veel hoger amperage te verantwoorden.
Deze motor heeft dezelfde uitgaande as als een Bosch(dus zo op een KOSbox te schroeven).Maar hier hebben we al gezien dat er machines(Ripper) zijn die de uitgaande as gewoon de kop afwringen op 36V

Ook als we de Mag's als vergelijking gebruiken kom ik aan een stall current van 596 A. Stel dat de weerstand iets hoger is, en dus de stall een stuk lager ligt, dan zitten we op een geschatte waarde van 400A.

Met andere woorden, geschat piekvermogen dan 9600W, met een efficientie van 60%, maw 3840W in warmte...Als de curves zo vlak blijven.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Fri Sep 05, 2003 4:45 pm

ik ben er iig ook al achter, als je nog boschs hebt liggen, gebruik ze dan lekker...

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Fri Sep 05, 2003 5:02 pm

Laten we het over stall current maar niet hebben bij deze motor, als die 9 mohm klopt dan is dat zo'n 2600A bij 24V....

Verder is het koppel zeker wel vergelijkbaar met die van een bosch, de 2.4 Nm is bij het nominale vermogen, bij de bosch is dit iets van 2 Nm bij 750W.

Volgens mij als je naar vermogen kijkt kan die dat best allemaal wel leveren en zal het wel goed zitten, de motor heeft weinig weerstand en is efficient dus dat komt wel goed. Of 'ie ook mechanisch alles aankan heb ik geen flauw benul van, dat is m'n pakkie an niet.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Sep 05, 2003 5:38 pm

Bosch 750's nominale vermogen is genomen op 40 A, 24V, dan krijg je 2 Nm.

De perm doet het op 78A, oftewel bijna het dubbele amperes, voor het dubbele toerental en dan 2.4 Nm, klinkt logisch, met die 0.4 Nm die te verantwoorden valt in de 2A en de efficiëntie.
Oftewel, ik betaal geen 55 eu meer(zonder transport)voor een omvangrijke kwetsbare motor.Die je moet beschermen tegen zichzelf en de omgeving....
Die vanzelf affakkeld als je het volle vermogen erdoor jakkerd(een dubbel falen van currentlimiting en gearbox, en alles wat met je aandrijving te maken heeft is eraan). Ook de veel hogere reductie die benodigd is maakt de kilo gewichtswinst eigenlijk een Bridget-lege doos-.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests