zender ontvanger problemen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
(D)evil
Posts: 14
Joined: Mon Oct 03, 2005 10:08 am
Location: Goes (zeeland)

zender ontvanger problemen

Post by (D)evil » Thu Dec 15, 2005 11:53 am

beste mensen,

jaja eindelijk ben ik weer online, na een paar maanden dit omdat ik een computer verbod had. maar goed het doet er ff niet toe.

even om simpel te beginnen, ik + een maat van mij zijn bezig om een kleine robot te bouwen.
maar we lopen constant vast met dingen waar we niets van af weten. het gaat dan vooral om het technische gedeelte.

om dit even kort te houden, hier mijn vraag:

kan iemand mij een beetje uitleggen hoe het zit met de :

-ontvanger
-zender
-servo's

want ik heb begrepen dat we een 40mhz controller nodig hebben toch?
en hoeveel servo's kunnen daar op? ( ik ben onderzoek gaan doen en kwam erbij dat er 5 servo's op een 2 kanaals controller kunnen)

op dit moment zijn de tekeningen een eind rond en we zijn nu materialen aan het regelen zoals lexan enz.

het idee is om met controller 3 servo's te gaan besturen, deze servo's hoeven alleen maar aan en uit te gaan, de besturing word gedaan door 2 accuboormachines waar wielen op vast zijn gemonteerd ( dus voor elke accuboormachine 1 servo zodat hij aan en uit kan) ( als de een uit is en de ander aan hopen we dat de bot draait , ik weet dat het een heel vaag plan is maar we willen het gewoon gaan proberen) dan hebben we nog 1 accuboor + servo die ook aan en uit moet kunnen voor de disk die bovenop onze kaas komt.

oke ik snap dat dit allemaal heel erg vaag is maar ik zou nu ff niet zo snel weten hoe ik het anders moet uitleggen.

ik hoop dat iemand mij begrijpt en dat iemand ons wilt helpen

mvg Dave

p.s. geef aub commentaar op alles wat ik verkeerd doe want ik heb me in een afgrond gestort waar ik niets vanaf wist, ik kan egt wel tegen goed commentaar want van commentaar kan je tenslotte een hoop leren.
keep the soul alive!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Thu Dec 15, 2005 1:55 pm

Ten eerste, welkom terug en leuk dat je nogsteeds met robots bezig bent.

Over die zender, laten we maar beginnen bij het begin. Je hebt verschillende zenders. Zoals 27mhz, 35mhz en 40mhz. 35mhz is toegewezen tot vliegtuigen. 27mhz is word meestal gebruikt door de goedkope "bartsmit" speelgoedautotjes. Het verstandigst is om een 40mhz zender te gebruiken.

Nu heb je binnen de klassen 40mhz zenders ook een hoop. Het aantal servo's dat je er mee kan bedienen is afhankelijk wat je er mee wilt doen. Elke zender heeft namenlijk een bepaald aantal kanalen, dit kan varieeren van 2 tot 12 of zelfs meer. Dit zijn verschillende acties die je tegelijk uit kan voeren. Als je bijvoorbeeld een 4 kanaals zender en ontvanger hebt dan kan je 4 verschillende servo's allemaal apart bedienen. Het hoeven natuurlijk geen servo's te zijn maar het kan ook een speedo of rc-relais zijn.

Je kan ook twee servo's op 1 kanaal zetten. Maar deze voeren dan dezelfde actie tegelijkertijd uit. Dit is soms handig maar voor de besturing van de robot heb je er niet veel aan.

Als je je robot wilt besturen met servo's kan je de motoren dus aleen aan of uit schakelen. Hiervoor zou je dan 2 microswitches en 2-4 relais, afhankelijk van type per motor hebben. Hiermee kan je een zogenaamde H-brug mee maken. Een groot nadeel van relaisbesturing is dat het of aan of uit is. Hierdoor is je robot nog al lastig te besturen als hij hard rijd. En aangezien accuboormachines ongever 500+ rpm hebben ga je toch een redelijke snelheid halen.

Maar je kan gewoon met relais beginnen en later die vervangen door speedcontrollers. Dat is geen probleem.

Ook moet je goed op de veiligheid van je systeem letten. Als je een disc op je robot wilt hebben zou ik ook met het testen een failsafe aan schaffen. Ook zou ik een removable link al vanaf het begin gebruiken.

Welke gewichtklasse ben je van plan te bouwen. Dat is wel interesant om te weten. Ik heb ook nog wel wat lexan voor je. Plaatjes van 3mm dik van ongeveer 30*30cm. Mocht je intresse hebben mail me dan even.

mvg Dennis Martens
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Dec 15, 2005 2:53 pm

Was je van plan om de drukknoppen van de accuboren in te drukken met een servo?

Op zich kan dat wel, maar dan kan je alleen maar vooruit rijden, en linksaf en rechtsaf uiteraard, maar je robot heeft dan geen achteruit. En dat is toch wel handig om te hebben. Sta je namelijk in de hoek gedrukt word het een enorm probleem om daar dan uit te komen.

Ja kan dan beter zoals Inventor al aangaf 2 servos 4 microswitches (kleine schakelaartjes) aansturen, die op hun beurt weer relais inschakelen.

1 servo staat met zijn punt tussen 2 microswitches in, stuur je met de stick vooruit dan drukt die 1 switch in. Die schakelt dan de relais in om de motor vooruit te laten draaien. haal je de stick terug stop die verbinding, ga je nog verder terug raakt deze de andere switch, en die stuurt dan het relais in om de andere kant op te draaien. Zo kan je motor 2 kanten op draaien.

Doe ditzelfde ook voor de andere kant en je kan vooruit, achteruit, linksom en rechtsom. Als je wielen in het midden staan kan je zelfs om je as draaien.

Normaal gesproken maak ik er ff een tekeningetje bij maar ik heb dit netwerk zo goed beschermt dat ik zelf nu ook niks kan uploaden. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Dec 15, 2005 3:13 pm

Image

Stel je even voor dat hier een schakelaar bij zit die relais A en relais D inschakelen. Er loopt dan een stroom door de motor heen waardoor deze een kant op draait. Schakel je die dan weer uit, en schakel je dan relais B en relais C in dan loopt de stroom de andere kant van de motor door en draait de motor de andere kant op.

Dit is voor 1 motor, je hebt dan 1 servo, 2 switches, 4 enkelvoudige of 2 ompoolrelais nodig.

Ditzelfde dan nog een keer voor de andere motor.

Met speedcontrollers zit dit eigenlijk allemaal geïntegreerd en heb je dit allemaal niet nodig. Maar het principe is hetzelfde. Het grote voordeel van speedcontrollers is wel dat je meer controle over je robot hebt omdat je de draaisnelheid van je motor kan regelen. Met relais is het of stil, of vol gas.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
(D)evil
Posts: 14
Joined: Mon Oct 03, 2005 10:08 am
Location: Goes (zeeland)

Post by (D)evil » Thu Dec 15, 2005 7:01 pm

oke thx voor de snelle reacties!

als eerste ff een vraag beantwoorden: welk type zijn we van plan te gaan maken?
- we zitten te denken aan een feather, of misschien iets zwaarder of iets lichter maar zo rond de 12 kg

maar het idee snap ik van de servo's met relais om een H-brug te vormen zodat je ook achteruit kan. maar zijn die relais duur?

ook snap ik nu dat ik dan een 4 kanaals controller nodig heb want ik wil alle servo's apart kunnen besturen anders kan ik me bot niet recht laten gaan of naar links laten gaan of de disk niet aan en uit zetten.
(IEMAND ENIG ID WAAR IK EEN BEETJE GOEDKOPE 4 KANAALS CONTROLLER KAN VINDEN? IK SPEUR HET NET AF EN HET GOEDKOOPSTE IS 120 EURO!)

de lexan plaat die je nog had liggen heb ik misschien wel iets aan voor de achterkant dit meot ik op sgool ff nachecke.

oke hier mijn volgende vragen:

- stel dat ik een 4 kanaal controller te pakken krijg, dan heb ik nog iets van een ontvanger nodig toch die naar de servo gaat? of ontvangt de servo zelf? ( sorry ik heb hier absoluut geen verstand van :oops: )

- werken alle servo's op elke controller? hoe zit het dan als je gaat battlen heb je dan niet het probleem dat je elkaars robot gaat besturen?

- nu even een ander onderwerp het voorwiel. ik zit te denken om van voren een rubberen bal te plaatsen die vrij kan bewegen, dit om de bot zo snel mogelijk te laten draaien (laat maar zeggen netzoals bij een muis) is dit mogelijk? want ons ontwerp is net als een stuk kaas met 2 wielen van achter die aan of uit kunnen en op die manier kunnen draaien.

- nu over het pantser, ik had het idee om het pantser te maken van:
-3 a 4 mm dik lexan (onderste laag)
- een dun laagje kurk( dikte weet ik nog niet, dit is de middelste laag, waarom kurk? om schokken op te vangen, iemand enig id of dit werkt?)
- 1 mm aliminium eroverheen ( bovenste laag om alles af te werken)

( ik zit er nu aan te denken om het zo te maken : lexan + kurk+ lexan + aliminium, dit omdat wanneer het aliminium eraf word geslagen de kurk bloot ligt en ik weet niet of dit kwaad kan.)

oke maar ik ga maar weer eens stoppen, hopelijk hoor ik weer snel van jullie :!: :!:

mvg Dave
keep the soul alive!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Thu Dec 15, 2005 9:10 pm

Relais zijn niet zo duur. Reken op 2,50-5,00 p/s. En dan heb je de goede. Je moet wel kijken of je enkele of dubbele neemt. Die van 2,50-5,00 euro zijn dubbele. Dit betekend dat je per motor maar 2 relais nodig hebt. Incl de microswitches licht dit waarschijnlijk zo rond de 20 euro totaal voor 2 motoren. Maar dit vraag ik nog wel even voor je na.

Een 4 kanaals 40mhz zender zijn redelijk duur. De ene die jij waarschijnlijk gevonden heb is volgensmij de Graupner X412. Dat is een 6 kanaals zender. Hij word standaard geleverd met een ontvanger, servo, batterijhouder, aanuitschakelaar en een kristalset (herstel me als ik heb terkeerd heb, ik heb zelf anmenlik niet die zender). Hier zou je nog twee servo's nodig voor de rest van je robot. Dezen heb je al vanaf 5 euro per stuk.

Ook heb je een leuke "aanbieding" bij Quartel modelbouw. Namenlijk de Jamara zender. Deze lijkt zeer erg op de Graupner X412 maar word zonder servo geleverd. Deze is wel maar 60 euro. Plus 15 euro aan servo's.

Je voorkomt dat je andermans robot bestuurd omdat elke zender en ontvanger set een ander kristal heeft. Het soort kristal is het kanaal. Als het kanaal anders is dan de tegenstander dan heb je geen probleem. Is hij het zelfde moet je de kristallen verwisselen met een ander setje. Je hebt een kristalset vanaf 15 euro. (twee kristallen)

Het lijkt me sterk als school lexan heeft liggen. Over het algemeen is plexiglas. Makkelijk achter te komen, als het breekt als je er op slaat is het plexiglas, of je moet wel heel hard staan. Mocht je echt lexan nodig hebben kan ik het bij RU58 goedkoop of zelfs gratis voor je regelen, mist het niet om te grote stukken gaat. Dan komt het namenlijk uit d afvalbak.

Als 3e wiel bedoel jij een balpot. Zo'n muiswiel. Dit is goed te gebruiken maar wat moeilijker aan te komen. Natuurlijk kan je ook gewoon een zwenkwiel gebruiken zoals die ook onder bv een bureaustoel zit. Dan wel van metaal natuurlijk. Deze zijn in bijna elke bouwmarkt wel tekoop. Wat een makkelijkere oplossing is de omniwielen te gebruiken die je volgensmij bij Carlijn kon halen. Dit zijn kleine wielen die je gewoon op een vaste as zet. Maar deze wielen kunnen ook zijwaards rollen. het voordeel is dat ze lekker compact zijn, net als de balpotten. Natuurlijk kan je ook gewoon een bolkopschroef pakken zoals ik dat al meerdere keren gedaan heb.

Het idee van je panser uit meerdere lagen maken is een goed idee. Ik denk dat een laagje kurk zeker effect heeft. 3mm pc, kurk en 3mm pc is meer dan sterk genoeg voor de voorlopige gevechten. Dat aluminium is dan niet nodig.

Over de klasse zou ik met raptors of feathers beginnen. Zwaarder zou ik absoluut niet gaan, zeker niet met de kennis die je nu hebt. (geen belediging) Gewoon klein beginnen zodat je de basiskennis goed onder de knie krijgt en dan groter beginnen. Maar alsnog, dat is mijn persoonlijke mening.

mvg Dennis Martens
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Dec 15, 2005 9:16 pm

Ik geef mijn zegen over de uitleg die Inventor geeft.
Alleen over het gelaagde pantser ben ik minder overtuigd.
Gewoon een enkele plaat lexaan, of whatever voor hetzelfde gewicht.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Dec 15, 2005 10:48 pm

Voor de Jamara Compa-X4:

http://www.quartel.nl artikel JA061048

Let wel op, deze hebben als zo vele zenders dat de ene stick wel centreert en de andere stick niet (dat is iets ivm vliegtuigen of helicopters naar ik heb begrepen). Dat is om te bouwen, dan komen er extra veertjes om de stick weer naar het middenpunt te brengen. Af en toe willen de sticks ook niet vanzelf naar de 0 stand gaan en moet je ze zelf even een handje helpen.

Voor de rest is het een prima zender. En er zit standaard al een heerlijk kleine ontvanger bij. Net geen pico ontvanger, maar toch een behoorlijk klein ding.

Gelaagd pantser kan zeker een voordeel opleveren. De hardheid van de ene laag gecombineerd met de absorberende eigenschappen van de andere laag kan een enorm voordeel opleveren.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests