Zendertwijfels

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Zendertwijfels

Post by Nantheos » Sun Dec 11, 2005 9:19 pm

Ik heb gezocht in de search, maar ik kon niks vinden over de MC10, dus dan maar een nieuw topic.

Ik wil een zender kopen, voor een nog te bouwen Feather. Later wil ik er ook andere dingen mee gaan besturen. Ik wist zeker dat ik de Graupner X-412 ging kopen, maar ik ben aan het twijfelen gekomen. De Graupner MC-10 lijkt namelijk ook erg mooi. 30 euro duurder, maar met meer kanalen. Ga ik deze ooit nodig hebben ?
De man van de winkel zei ook iets over het niet nodig hebben van kristallen in de zender, omdat deze 'geprogrammeerd' konden worden, maar hier kan ik eigenlijk niks over terug vinden...
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Dec 11, 2005 10:25 pm

De MC 10 is een veel uitgebreidere zender. Klopt.

Maar ik ken geen enkele robot met meer dan 5 gebruikte kanalen. En dat was Project One.
2 voor de besturing, 2 voor de wapens, en 1 algemene op/af knop.

Ikzelf zweer nu bij de veel simpelere plug and play X412.
Mijn 8 kanaals Multiplex Commander 2020 computerzender ligt nu stof te verzamelen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Sun Dec 11, 2005 10:56 pm

Ok, dan wordt het een X-412 van Vespaget in Eindhoven :D

Dank u wel ;)
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sun Dec 11, 2005 11:13 pm

Let op: wel 40 MHz. Géén 35 MHz, dat is voor vliegtuigen.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Re: Zendertwijfels

Post by Babeth » Mon Dec 12, 2005 3:40 pm

Nantheos wrote:De man van de winkel zei ook iets over het niet nodig hebben van kristallen in de zender, omdat deze 'geprogrammeerd' konden worden, maar hier kan ik eigenlijk niks over terug vinden...
Klopt dat wel ? Was hij niet een grap aan het uithalen ? Ik kan wel zien hoe je een zender programmeert, maar een ontvanger ?

Met de kristallen kunnen we in ieder geval bij de tech-check mooi zien welk kanaal er gebruikt wordt, zowel in de robot als in de zender, zonder een scanner te moeten gebruiken.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Dec 12, 2005 4:51 pm

Sommige zenders hebben aparte hoogfrequent modules en sommige van die modules kan je kopen met twee knoppen zodat je het kanaal ( frequentie) zelf kan instellen/kiezen.
Misschien is dit bij zo een zender bij geleverd ? Maar meestal is het een behoorlijk dure maar wel erg handige optie. Als je alle kristallen apart zou kopen zal je wel duurder uitkomen maar met 3 paar kristallen heb je in de praktijk meer dan voldoende.
Er bestaan ook zogenaamde scanner ontvangers en die werken volgens het volgende principe: in de ontvanger zit een frequentie scanner die bij een bepaalde instelling (meestal plaatsen van een jumper op één van de kanaal stekkers) de sterkste frequentie gaat opzoeken en die dan als ontvangst frequentie gaat gebruiken. Na het weghalen van de jumper blijft de ontvanger deze frequentie gebruiken.
Ook hier dezelfde opmerking als bij de zender, erg handig maar ook behoorlijk duur...
Dus met deze twee opties tezamen heb je helemaal geen kristallen meer nodig met alle andere heb je ofwel zender of wel ontvanger kristallen nodig.
Momenteel zijn er ook erg hoogfrequentie zenders (2.6mhz) in omloop die altijd automatisch zelf een vrije frequentie gaan zoeken. Maar vermits dit geen 40mhz zenders zijn, zijn ze niet reglementair voor robotgebruik .....

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Mon Dec 12, 2005 6:52 pm

Leo Verspaget weet ondertussen wel wat van de robots en wat wel en niet mag. Natuurlijk wel slim om altijd ff te checken ;)
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Mon Dec 12, 2005 7:09 pm

Het wordt waarschijnlijk (redelijk zeker) een Graupner X-412 40Mhz van Verspaget in Eindhoven, en ik denk dat ik er vrolijk heen ga rijden om em op te halen.

Dank u allen voor uw advies...scheelt me een hoop geld ;)
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 33 guests