220 motor ombouwen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Dec 11, 2005 6:27 pm

oke..

(heb meteen al wat ervaring, heb net een 75 watt motor uit elkaar gehaald, en weet meteen waar je op moet letten. het exemplaar hier (was ook bestemd voor ombouw, als een proefmodel zeg maar) is dus zonder perma magneten, maar met ook een electromagneet als stator en een electromagneet als rotor (zoals bij de meeste startmotoren ook het geval is..) hier heb ik dus nix aan...

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Sun Dec 11, 2005 7:48 pm

Ik weet niet hoor, maar als je hier hoort hoe men een accuboormachine ombouwt - 2 boormachines om 1 goede transmissie te maken - zouden er heeeel veel ongebruikte motoren rond moeten slingeren. Als je nou gewoon zo'n motor achter een slijpschijf zet ? In een gestripte 230V versie vervang je de 230 motor dan dus door een 12V versie.
Je zit dat alleen wel met een relatief slappe motor op een slijpschijf..hmmm
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Dec 11, 2005 7:56 pm

nee, dat is nou juist, ik wil lagers ankers en permamagneten van een 220 motor gebruiken, en die opnieuw winden met hetzelfde wattage aan 12 volt magneten.. (evt de spoelen van de 220 recycelen) ik ben er van overtuigd dat het op zn minst te proberen is, en als het echt niet wil kan ik altijd nog een rolstoelmotor er op schroeven..

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Sun Dec 11, 2005 8:16 pm

Dat lijkt mij een experiment wat nog best wel eens zou kunnen slagen ! Je moet denk ik alleen wel nieuw koperdraad kopen van de goede dikte.. Dat zou nog wel eens duur kunnen worden ?
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Dec 11, 2005 8:23 pm

Betaalbare 220 apparatuur gebruik seriegewonden motoren(de €20 slijptollen/boormachines). Die hebben 2 ankermagneten en meestal 7 polen als windingen rond de rotor.
De 2 piepkleine koolborstels daargelaten , deze motoren hebben een zeer grote interne weerstand doordat ze een handelbaar vermogen op 220V moeten hebben. De sterkste jongens in de grote haakse slijptollen hebben een max vermogen rond de 10 tot 12 A. Vertaal dit naar 24 of zelfs 36V ,en je hebt misschien 30 W totaal vermogen over.

Dan kan je beter een startmotor gebruiken. Goedkoop op de schroothoop en bergen meer vermogen.

Ikzelf ken geen betaalbare handapparaten met de borstelloze assynchrone kortsluitanker motoren.

Trouwens, wisselstroom motoren op 220 hebben zelden of nooit permanentmagneten.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Dec 11, 2005 8:29 pm

ja, dat is het enige nadeel, de goede draad vinden.. ik hoop de standaarddraad te kunnen recycelen, en of draad van andere bronnen te krijgen (zoals de 220 motor die ik net heb gesloopt en niet meer in elkaar krijg :oops: want een kortere draad van dezelfde dikte (minder weerstand) zou bij een lager voltage hetzelfde wattage moeten opleveren.. toch?

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Sun Dec 11, 2005 8:38 pm

Ja inderdaad...of meer dan 1 draad.
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Dec 11, 2005 8:57 pm

Je zou de originele "lange" draad van de wikkelingen kunnen halveren in lengte, en dan de 2 draden parallel gebruiken.
Maar die dunne draad is niet bestand tegen de amperes die je erdoor wil duwen.

Ik vind het veel werk voor een beperkt resultaat.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Wed Dec 14, 2005 3:37 pm

probleempje..

ik heb mn slijptol binnen,
maar..
zowel de rotor als de stator zijn spoelen, en dat is toch net wat moeilijker om om te bouwen.. (heb ik liever een permamagneet motor..)

en tijdens mijn poging om het apparaat open te maken, heb ik een schroef dolgedraaid, en nu kan de hele boel niet uit elkaar.
ik kan de schroef er wel afslijpen, en een nieuw boutje vinden zal zo'n probleem waarschijnlijk niet worden, maar hoe krijg ik de rest van de scroef er uit als ik de kop er af slijp? of heeft iemand anders nog idee-en?
(het is een kruiskop schroef, en toen ik er aan draaide, draaide ik in en keer het hele kruisje rond, (bij de rest van de schroeven was er nix aan de hand, maar deze was gelijk stuk.) is dit een soort beveiliging om te voorkomen dat ik em open maak? :evil: of heb ik het gewoon verkeerd gedaan?

help! plz..
:( :( :(

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Dec 14, 2005 3:46 pm

Zo'n goedkoop apparaat is gemaakt uit spullen van de goedkoopste toeleverancier.
De boutjes, schroefjes en dergelijke zijn dan niet van hoogstaande kwaliteit. De combinatie van gamma boutjes, en waarschijnlijk toch eentje met een druppeltje borglijm is niet bevorderlijk voor de demontage capaciteit van zo'n machine.

Ik stel voor, de kop afboren of afslijpen, en de armzalige restanten proberen te verwijderen met een tang.

Maar je motor heeft 2 koolborstels nietwaar? Zet er voor de grap eens 24V gelijkstroom op.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Wed Dec 14, 2005 4:00 pm

had ff geen 24 volt beschikbaar, maar aan mn trafo draaide ie langzaam rond ja..

ik ga denk ik de schroef proberen uit te boren met een boortje van iets kleinere diameter, zodat ik de scroefdraad van het apparaat niet beschadig..

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Dec 14, 2005 4:08 pm

Ik begin een patroon te ontdekken van spullen wel uit elkaar kunnen halen maar niet meer in elkaar te kunnen zetten. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Wed Dec 14, 2005 4:51 pm

euhm, nee het is meer spullen niet uit lekaar krijgen..

(en die andere motor, die is zo verroest aan de binnenkant (is al heel oud) dat ie niet meer soepel in elkaar past..)

die accuboormachines die ik uit elkaar heb gehaald, die kreeg in eerste instantie ok niet goed open, er was bet wel wat geweld voor nodig om de loctite los te krijgen..

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Dec 14, 2005 7:47 pm

Alexander, als je nu het bewijs hebt dat een goedkope 220 motor niet meer is dan een heel onnuttig gewikkelde gelijkstroom- serie motor, ga je nu door met het herbouwen?

Kwestie. Een seriemotor is zowat de minst efficiente motor die je kan gebruiken, met maar 1 potentieel voordeel. Zeer krachtig voor zijn gewicht. Als het herwikkelen lukt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Wed Dec 14, 2005 8:59 pm

natuurlijk, het werkt, dus het kan (of het efficient is bekijk ik wel als het een beetje beter werkt,) en anders ga ik gewoon een permamotor of andere 12 volt motor zoeken, daar weet ik tenminste zeker van dat het goed werkt..

ik bedoel, je kunt me nu toch niet meer van mn plan afkrijgen, en als het achteraf niet blijkt te werken, dan koop ik het gezochte onderdeel toch wel, dus het wapen komt er zoizo..

edit, laat maar zitten, ik heb nu eindelijk het apparaat open, en daar word ik niet blij van :(
er zitten wel spoelen in, maar die zitten helemaal ingegoten in lijm, die krijg ik daar natuurlijk zo 123 niet weer uit.
ik ga toch maar voor die losse 12 volt permamotor, maar bedankt voor het negatieve advies.
(laat het topic maar hier, voor mensen om te zien dat je een 220 motor meestal niet kan ombouwen, en als toonbeeld vna mijn eigenwijsheid ;))

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests