RL

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

RL

Post by stef » Mon Dec 05, 2005 10:06 am

ik heb een vraag over de RL (removable link)

ik ga een robot bouwen maar ik moet er ook een link in hebben.
ik heb wel tekeningen hoe ik hem moet aansluiten maar ik snap een ding nog niet helemaal.

als je twee accu's hebt en je hebt twee motoren en je wilt een accu en een moter gebruiken en het zelfde voor die andere accu en moter.

moet je dan een link hebben met vier pollen of kan je ze op een mannier aan eklaar knopen dat het wel kan met een stekker van 2 pollen



stef

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Dec 05, 2005 12:07 pm

Als je de accu's apart wilt houden heb je inderdaad 2 aparte verbindingen nodig, 1 brug voor accu 1 en motor 1, en 1 brug voor accu 2 en motor 2.

Het kan ook met 1 link, maar dan moeten we eerst goed kijken hoe alles aangesloten is voor we dat kunnen doen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Mon Dec 05, 2005 3:47 pm

leo-rcc wrote:Als je de accu's apart wilt houden heb je inderdaad 2 aparte verbindingen nodig, 1 brug voor accu 1 en motor 1, en 1 brug voor accu 2 en motor 2.

Het kan ook met 1 link, maar dan moeten we eerst goed kijken hoe alles aangesloten is voor we dat kunnen doen.

bedankt voor de info ik denk wel dat het me gaat lukken



stef

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Dec 05, 2005 10:19 pm

Zowel wanneer je de accu's in serie zet (waarmee je de spanningen zou optellen) als parallel (gelijke spanning) kun je met 1 RL uit. Je sluit dan (parallel) de min-polen van de accu's en de regelaars aan elkaar, en de plus-polen van de accu's aan elkaar. Dan tussen de plus van de accu's en de plus van de regelaars 1 RL.
Wanneer je elke motor een geheel eigen accu wilt geven, praat je over 2 gescheiden stroomkringen en dan heb je 2 RL's of 1 met 4 polen nodig.
Mijn ervaring: hoe minder RL's hoe beter. 1 accu met een bepaalde capaciteit is lichter dan 2 accu's met elk de halve capaciteit. Hoe minder draad en contactpunten hoe betrouwbaarder.
Kortom; hoe minder er in je robot zit, hoe minder er kapot kan en hoe betrouwbaarder het wordt.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Tue Dec 06, 2005 6:30 pm

euhm, maar als de accu;s niet gelijk geladen zijn kun je er problemen mee krijgen, je kunt echter wel de plussen via een rl doen en de minnen van de accu's gescheiden houden (2 aparte stroomkringen die wel aan elkaar liggen.)

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Tue Dec 06, 2005 6:50 pm

Alexander wrote:euhm, maar als de accu;s niet gelijk geladen zijn kun je er problemen mee krijgen, je kunt echter wel de plussen via een rl doen en de minnen van de accu's gescheiden houden (2 aparte stroomkringen die wel aan elkaar liggen.)

okeej ik denk dat dit wel een goede oplosing is


stef

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Tue Dec 06, 2005 8:55 pm

Kan, maar wanneer er 1 leeg is staat er altijd een motor stil. In geval van parallelle schakeling zullen beide motoren nog kunnen profiteren van de ene accu die nog energie heeft.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Tue Dec 06, 2005 9:11 pm

MJM wrote:Kan, maar wanneer er 1 leeg is staat er altijd een motor stil. In geval van parallelle schakeling zullen beide motoren nog kunnen profiteren van de ene accu die nog energie heeft.

okeej

dus als ik het goed begrijp moet ik het zo gaan aansluiten:

Image

of niet als het fout is zou je dan een goed schema op het forum kunnen zetten.



stef

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Dec 06, 2005 9:24 pm

Klopt helemaal.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
marc
Posts: 209
Joined: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by marc » Wed Dec 07, 2005 1:41 pm

Het is alleen gebruikelijker om + rood te doen en - zwart :wink:
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Dec 07, 2005 3:34 pm

Ach ik werk altijd met blauwgrijze en grijsblauwe draadjes. Dat houd het spannend. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

ledje

Post by stef » Fri Dec 09, 2005 8:01 pm

hier nog een vraag over de RL

hoe moet ik dan het ledje aansluiten op een accu of moet ik ook de twee rode aan elkaar knopen en daar aan een ledje plaken


stef

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Fri Dec 09, 2005 11:53 pm

euhm, een ledje + accu is frituur, je meot en lampje hebben dat voor het goede voltage is voor je accu;s (of je moet em slechts aan een of twee cellen aansluiten of zo iets..)

de min gewoon aan de minpool van de accu en de plus aan de pluskant, en dan vanaf de accu gezien achetr de rl, zodat je een stroomkring krijgt +accu-rl-lampje-accu-

let dus op, geen 3 volts ledje op 12, dan heb je een zwarte led en een stinkende werkplaats.. (leds stinken...)

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Sat Dec 10, 2005 1:27 am

bestand wel ledjes van 6-12-24v.enz of jij doet gewoon een werstand tussen, of 2 ledjes of 3........

gr.pepe

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Sat Dec 10, 2005 9:33 am

pepe wrote:bestand wel ledjes van 6-12-24v.enz of jij doet gewoon een werstand tussen, of 2 ledjes of 3........

gr.pepe
okee ik ga eens in de winkel kijken


stef

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests