Afstandsbesturing en PDA en Bluetooth

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
The_White_Eagle
Posts: 1
Joined: Mon Oct 24, 2005 10:10 am

Afstandsbesturing en PDA en Bluetooth

Post by The_White_Eagle » Mon Oct 24, 2005 12:44 pm

wij zijn van België en wij willen een robot maken die werkt op Bluetooth of WIFI en wij willen het bedienen via de PDA

mag dit volgens het reglement en waar vinden wij het reglement?

groetjes

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Oct 24, 2005 12:55 pm

Nee dat mag niet van de regelementen.
Je mag alleen de standaard 40 Mhz zenders en ontvangers gebruiken die ook in de model-racerij gebruikt wordt.
Hier vind je de regels: http://www.dutchrobotgames.nl/cgi-bin/p ... bin/bouwen

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Oct 24, 2005 3:21 pm

Welkom op het forum !

Van waar in België zijn jullie ?

Buiten het feit dat het reglementair verboden is, stel ik mij de vraag hoe je het dan wel met je PDA zou gaan besturen ? Via het touchscreen, genre gameboy DS ? of via de paar meestal onhandige toetsen waarmee zo'n PDA uitgerust is ?
In beide gevallen kan ik je verzekeren dat het niet echt handig zal zijn... maar misschien is dat weeral een vooroordeel van een oude RC gebruiker, dat door de praktijk moet tegengesproken worden... :wink:

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Mon Oct 24, 2005 4:10 pm

antweight mogen dat wel

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Mon Oct 24, 2005 6:18 pm

Opzich zijn er al een hoop robots die communiceren via een bluetooth of wireless netwerk. Vaak zijn dit overigens autonome robots die bijvoorbeeld video of grote foto's moeten versturen en dus veel data moeten kunnen versturen.
Op zich lijkt het me niet zo'n punt, je zet een PDA in je robot en gebruikt de usb uitgang (parralel is fijner...maar er zijn niet veel pda's die dat hebben denk ik) en dan vervolgens een omschakel kastje voor. Volgens mij moet je dan in principe wel een gewoon servo signaal moeten kunnen nabootsen, zoals het uit een standaard ontvanger komt.
Je moet wel flink kunnen programmeren..en een PDA in een battlebot lijkt me ook een duur grapje. bovendien is het dus tegen de regels .. maar die kunnen we altijd wel veranderen ;)
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Oct 24, 2005 6:23 pm

In de US heb je het ISAAC systeem, wat een joystick als robot sturing gebruikt. Maar ik had al eens gevraagd of dat mocht bij Robotwars maar dat was niet het geval.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Tue Oct 25, 2005 10:57 am

Nantheos wrote: bovendien is het dus tegen de regels .. maar die kunnen we altijd wel veranderen ;)
Bij voorbaat sorry om zo hard op je te meppen, maar dit is niet zo simpel als het lijkt en de manier waarop je het schrijft stuit me eerlijk gezegd nogal tegen de borst. Dit zou namelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden door de andere verenigingen.

De reglementen die we gebruiken zijn gebaseerd op die van het TV-programma, en zijn dus al dik 9 jaar oud. Die zijn niet zomaar in elkaar geknutseld maar moesten rekening houden met de wetgeving terzake. Internationale afspraken hebben kleine veranderingen aangebracht maar daar bleef het bij. Wat jij zomaar "knipogend" schrijft kan je niet waarmaken en zo creëer je valse verwachtingen bij beginners.

Om een voorbeeld te geven: een verandering voor de gewichtsregels in verband met gasflessen is al 2 jaar in bespreking, en het overkoepelende orgaan FRA heeft het nog altijd niet kunnen doorvoeren omdat bij mijn weten de discussie nog altijd gaande is.

De regels rond de zenders zijn te belangrijk en veel ingrijpender om maar eventjes te veranderen. Er is wel een evolutie, mensen praten er nu eenmaal graag over, maar in het competitieverband wilt men het liever houden bij KISS, de huidige regels voldoen prima.
Denk daarbij ook aan de wetgeving in de verschillende landen... zendkanalen die in België perfect bruikbaar zijn mogen bijvoorbeeld niet in Nederland of Engeland. Engelse CO2-flessen mogen in België niet verkocht worden en vice versa. Kun jij zomaar de wet veranderen ? Wil jij op je (niet-vliegende !!!) robot een 35 Mhz zender zetten omdat je die gemakkelijker te gebruiken vindt ?

Dus "de regels kunnen we altijd wel veranderen"... vergeet het. Wij hebben gewoon die vrijheid niet als we internationaal bezig willen zijn.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Wed Oct 26, 2005 8:02 pm

Ondertussen heb ik nog altijd geen antwoord gehad op mijn twee vragen :wink:

1) Van waar in België zijn jullie ?

2) Buiten het feit dat het reglementair dus niet kan blijf ik mij afvragen wat het eigenlijke idee nu was ?

Zoals ik het begrepen had wilden jullie de PDA als zender gaan gebruiken, terwijl de rest er hier vanuitgaat dat je de PDA als ontvanger wou gaan gebruiken.

Maar waarom geen PDA gaan uitbouwen met een 40 mhz module ? Dit is inderdaad wel erg ver gezocht, maar het opent wel een complete nieuw perspectief op het concept van RC besturing.
En in de UK hebben ze toch ook het systeem waarbij ze een 40mhz zender ombouwen tot een 400 (ofzoiets) MHZ frequentie en dan in de ontvanger terug naar 40 mhz omzetten waardoor ze veeeeeeeel minder storing en een heel korte ontvangerantenne hebben.....

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Sun Oct 30, 2005 11:59 pm

Babeth wrote:
Nantheos wrote: bovendien is het dus tegen de regels .. maar die kunnen we altijd wel veranderen ;)
Bij voorbaat (...) internationaal bezig willen zijn.
Het spijt me, ik bedoelde het enigzins anders, nu ik mijn post teruglees komt hij inderdaad wat raar over.
Ik doelde eigenlijk op het feit dat de robots alsmaar ingewikkelder worden en meer technologie gaan bevatten. Op een gegeven moment zullen we dan misschien niet meer genoeg hebben aan de 40Mhz band waar we nu op zitten en zullen we dus bijvoorbeeld overschakelen naar 2.4 Ghz.
Natuurlijk kunnen we de regels niet zomaar veranderen omdat dat eventjes beter uitkomt...dat zou vooral veel verwarring zaaien.
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests