RC signaal uit ontvanger aanpassen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

bonhomme
Posts: 5
Joined: Thu Oct 20, 2005 11:54 am

RC signaal uit ontvanger aanpassen

Post by bonhomme » Thu Oct 20, 2005 12:02 pm

Hallo, heb een modelbouw jetboot met brushless regelaar. Nu zou ik willen dat men regelaar (op kanaal 2 van de ontvanger) de motor van 0-100% stuurt, als ik men stick van de zender van de middenpositie naar boven beweeg, MAAR ook als ik de stick naar onder beweeg! Dus de motor moet telkens naar dezelfde richting draaien. Bestaat er iets (printje?) om tussen de ontvanger en de regelaar te plaatsen zodanig dat het signaal dat de regelaar binnenkrijgt: 1.5ms-2ms is als de stick naar voren OF naar achteren beweegt???
Dank Marc

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Oct 20, 2005 4:05 pm

Hoi Bonhomme,

Het hangt er van af welke zender je gebruikt. De nieuwere computerzenders zijn waarschijnlijk programmeerbaar om dit te doen.

Ook , welke snelheidsregelaar gebruik je? Er zijn modellen die alleen vooruit kunnen, al geef je de stick vol achteruit, dan gebeurt er gewoon niks. Andere zijn op zichzelf instelbaar.

En het is waarschijnlijk redelijk simpel aan te passen op een oudere zender, waar de sticks direct een potmeter bedienen. Dan is het gewoon een kwestie van de juiste weerstand ertussen te zetten.

De eerste bedenkingen van een simpele ziel die niet zoveel van de hele materie begrijpt. Geef mij maar een stuk staal of aluminium om mee te werken.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

bonhomme
Posts: 5
Joined: Thu Oct 20, 2005 11:54 am

Post by bonhomme » Thu Oct 20, 2005 5:47 pm

De zender ombouwen is geen optie. Waarom: op het kanaal waar dit printje zou moeten opkomen, komt ook nog een servo die WEL links en rechts moet reageren op de stick. Dus ik moet wel degelijk achter de uitgang van men ontvanger gaan prutsen. Nog dit: heb al eens een regelaar (robbe 535) omgebouwd (mosfets anders bedraad) zodat de motor altijd in dezelfde richting draait, of ik de stick nu voor- of achterwaarts beweeg. Probleem nu is; het is een brushless regelaar.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Sun Oct 23, 2005 11:39 am

Kan je misschien even het idee achter deze "rare" opstelling geven, want ik zie er eigenlijk helemaal het nut niet van in om je stick uitslag naar beide zijden het zelfde te laten doen bij je model ???
Maar misschien ligt dat aan mijn modelbouwmisvorming... :wink:

bonhomme
Posts: 5
Joined: Thu Oct 20, 2005 11:54 am

Post by bonhomme » Mon Oct 24, 2005 4:01 pm

Bedoeling is om de motorregelaar op dit "printje" aan te sluiten.Het is een jetboot (waterstuwing, dus de motor moet altijd in dezelfde richting draaien). Om achteruit te varen, komt er een "keerklep" achter de wateruitlaat naar beneden. Deze keerklep zou ik willen sturen door dezelfde zenderstick als waar de motor op zit. Dus: stick vooruit= motorregelaar laat motor bv naar rechts draaien en de servo voor de keerklep gaat naar boven, stick in het midden= motor stopt en servo keerklep in middenpositie, stick achteruit= motor draait OOK naar rechts EN de keerklepservo gaat naar ONDER. Meestal wordt dit gedaan door een apart kanaal voor de keerklep te gebruiken: maar als ik achteruit wil varen, of een noodremming wil doen, moet ik de stick van het gas naar voren bewegen (anders geeft de jet geen stuwkracht) EN tegelijkertijd het extra kanaal voor de keerklep te laten zakken bedienen. Niet echt handig dus. Zou veel beter zijn als dit met dezelfde stick kan.
Groeten Marc

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Oct 24, 2005 5:58 pm

Snap wat je bedoelt maar zo moeilijk is het toch niet om twee sticks tegelijk te bedienen. En anders moet je naar een programeerbaar printje kijken denk ik.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Oct 24, 2005 6:26 pm

Volgens mij is dit prima te realiseren met een van bugs zijn rc switchen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Oct 24, 2005 6:58 pm

Zoals ik al zei, een programeerbaar printje.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Oct 24, 2005 7:55 pm

Of een gelijkrichter tussen regelaar en motor.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Oct 24, 2005 8:26 pm

Het is een brushless regelaar, dus dat zal niet gaan.
Trouwens, wat je wil kan inderdaad met een microtje vrij eenvouding. Ik denk alleen niet dat ik daar de tijd voor heb.

bonhomme
Posts: 5
Joined: Thu Oct 20, 2005 11:54 am

Post by bonhomme » Tue Oct 25, 2005 5:02 pm

Heb hier wel een printje van Kehrer jet modelbouw liggen om het tussen de ontvanger en de servo te plaatsen, deze keert het servosignaal om, heb deze eens open gemaakt en er zit 1 smd weerstandje (of condensatortje) in en een 8pins pic: 12F629. Als men het signaal 1ms-1.5ms-2ms hiermee kan omdraaien, zou het toch ook mogelijk moeten zijn om deze pic anders te programmeren? Heb er niet genoeg verstand van, en geen pic programmer. Iemand die dit voor mij wil en kan doen?
Dank Marc

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Wed Oct 26, 2005 10:02 am

Die zou ideaal zijn. Ik werk met atmel, dus ik heb ook niet zoveel ervaring met picjes. Er is echter voldoende informatie over te vinden op het internet. Ik weet eigenlijk niet zo snel iemand die met picjes werk, behalve Wouter van Ooijen (www.voti.nl) maar die gaat er vast harde pieken voor vragen.

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Wed Oct 26, 2005 11:16 am

Even een vraagje omdat het SMD is, kan je er een beetje makkelijk bij komen? Ik weet zo niet wat dit model van PIC vind van het programmeren tewijl het in een cirquit zit.

Ik zal hier eens even een vraag los laten of men jouw kan helpen met het omprogrammeren.
Euhm...

jkoehorst
Posts: 30
Joined: Mon Jan 05, 2004 12:39 pm
Location: 6,7846; 52,2512

Post by jkoehorst » Wed Oct 26, 2005 12:24 pm

bonhomme wrote:Heb hier wel een printje van Kehrer jet modelbouw liggen om het tussen de ontvanger en de servo te plaatsen, deze keert het servosignaal om, heb deze eens open gemaakt en er zit 1 smd weerstandje (of condensatortje) in en een 8pins pic: 12F629. Als men het signaal 1ms-1.5ms-2ms hiermee kan omdraaien, zou het toch ook mogelijk moeten zijn om deze pic anders te programmeren? Heb er niet genoeg verstand van, en geen pic programmer. Iemand die dit voor mij wil en kan doen?
Dank Marc
Als je die PIC makkelijk los kunt halen van de print kun je hem ook wel zelf programmeren (zoals werner (Kasap) al zei).

Ik heb hier nog een programmeerprintje liggen voor een PIC (JDM programmer), weet niet of die kleine er ook in past maar van mij mag je hem hebben. Ik doe er toch niets meer mee omdat ik over ben gestapt naar Atmel.
Programmeren deed ik in JAL, soort van C met een paar library's voor de gebruikelijke functies (die taal is btw gemaakt door Wouter van Ooijen).

bonhomme
Posts: 5
Joined: Thu Oct 20, 2005 11:54 am

Post by bonhomme » Wed Oct 26, 2005 4:38 pm

Weet niet of het nodig hem los te halen, zit enkel maar een weerstandje of condensator bij op de print, dus zit hij niet echt in een circuit. Maar is wel SMD uitvoering, waarschijnlijk moeilijk om aan de juiste pinnetjes te geraken. Het is echter geen probleem voor mij om een gewone PIC (geen SMD) te gebruiken , heb plaats genoeg in men boot. Probleem: heb er geen verstand van. Moet je het progamma dat er in zit (in mijn printje) uitlezen en veranderen, of is het mogelijk om een andere PIC (grotere uitvoering) te programmeren om het signaal te geven dat ik wil?
Als dit zou gaan, maak ik zelf wel een printje met een 8pins IC voetje en een mannelijke en vrouwelijke servostekker aan.
Als er iemand zo een pic kan en wil programmeren (lieftst 4stuks , heb namelijk meerdere bootjes (jet)) , laat je maar iets weten. (Kunnen wel iets afspreken ivm de prijs).
Dank Marc

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests