afstandbestuurbaar?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
(D)evil
Berichten: 14
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 10:08 am
Locatie: Goes (zeeland)

afstandbestuurbaar?

Bericht door (D)evil »

wat kan ik het beste gebruiken om mijn bot op afstandbestuurbaar te maken? 1 controller voor alles of verdelen? en hoe en wat?

mvg DAve
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Hoi, welkom op het forum!
Misschien is het handig om even te vertellen wat je van plan bent. Ik kan niet uit je vraag halen wat je nu precies bedoeld.
Gebruikersavatar
(D)evil
Berichten: 14
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 10:08 am
Locatie: Goes (zeeland)

Bericht door (D)evil »

oke ik moest dit vorige bericht snel type want ik zat op school :oops:

mijn bedoeling: het bouwen van een op afstandbestuurbare robot die ook nog iets extra's kan (bijv. iets slopen :twisted: )

wij (ik en een maat van mij) willen een bot bouwen die op afstandbestuurbaar is, 1 van ongeveer 12 kilo. en ook willen we dat het iets kan slopen. nu hebben we onderzoek gedaan naar van alles en nog wat, naar de materialen enz enz. maar er rest nog steeds 1 vraag:
:arrow:

hoe zit het binnen in? daarmee bedoel ik, hoe krijg je het voor elkaar om je robot op afstand te besturen.

we willen hem helemaal uit eigen onderdelen bouwen, dus moeten we ook weten hoe het precies zit met de techniek, hoe wat en waar alles aangesloten moet worden.

hopelijk ben ik nu wel duidelijk gnoeg geweest? :roll:

mvg Dave
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

(D)evil.
Alle DRG machines, die voldoen aan de FRA regels-internationale regels dus- werken met een commerciele zender/ontvanger uit de modelbouw. En deze zijn van de 40 MHz soort.

Bij mijn weten is er nog geen enkele machine bij ons voorzien van een zelfbouw ontvanger en/of zender.
Het is gewoon te duur om die zelf te bouwen.

Mare, lees gewoon de "bouwe," stukken op dit forum. Dan heb je al een hele hoop kennis extra.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

De ontvanger is standaard RC 40Mhz FM (PPM of PCM), en voor snelheidsregeleaars voor de aandrijving en het sturen van je robot kan je met de 12 Kg robots uit met snelheidsregelaars uit de RC wereld voor de grote modelen (zware boten, vrachtwagens) of met snelheidsregelaars die voor dit doel gemaakt zijn (bijvoorbeeld IBC).

Voor je wapen is het afhankelijk wat voor wapen het is wat je er voor moet gebruiken, maar meestal is dat gescheiden van je snelheidsregelaars voor je aandrijving. Zou namelijk iets gebeuren met je wapen, bestaat de kans dat je aandrijving in de val wan het wapen mee getrokken word. Met een scheiding is die kans minder.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. en zoals Maddox al zei: kijk in het Bouwen topic.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Komt overigens al snel neer op een 4 kanaals zender-ontvanger. evt een type dat uitbreidbaar is tot 8 of meer kanalen. Je gebruikt 2 kanalen voor de aandrijving+sturen (evt met een kruismixer) en per wapen 1 of meer kanalen, afhankelijk van het wapen.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Dus lijstje:
  • zender
    ontvanger
    snelheidsregelaar(s)
    voor aandrijving
    wapen
    batterijen
    failsafe
    ledje
    om aan te geven dat-ie werkt
    removable link ( een stekker die de energiebron verbindt met de rest van de robot en die ten allen tijde buiten de arena uit de robot moet blijven)
    de kabels en verbindingen om alles aan te sluiten (bv Anderson links)
Dan nog het frame van de robot, de wielen en het pantser. Alle apparaten die ik in het rood heb gezet kun je niet zelf maken (of tenminste niet gemakkelijk).
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
Gebruikersavatar
(D)evil
Berichten: 14
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 10:08 am
Locatie: Goes (zeeland)

Bericht door (D)evil »

oke super bedankt, maar ff voor de duidelijkheid :

-zender ontvanger (waar kan ik die het beste (goedkoop) vandaanhalen?)
-failsafe? :oops: :shock: :? (en dat is?)

- ik las bij bouwen --> featherlight , dat je 2 accuboren kon gebruiken?

en dan nog de laatste vraag die mij rest: hoe moet je het aanelkaarschakelen? :oops: zodat het ook werkt? (iemand een tekening ofzo?)

alvast super bedankt!!

mvg Dave
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

zender ontvanger (waar kan ik die het beste (goedkoop) vandaanhalen?)

Leo heeft dit al beantwoord. Maar de meestgebruikte zender is de Graupner X412, betrouwbaar, en prima bruikbaar voor onze machines.
Waar te halen, zowat elke modelbouwzaak. Maar let een beetje op. De X412 zit normaal rond de €130 voor een starters set. Zender, ontvanger, ontvanger accu houder en servo's in een piepschuim doos.
Er zijn RC zaken die deze kit ook verkopen voor veel meer.
-failsafe?
Je begrijpt dat een robot, zelfs een feather van 12 kg zeer gevaarlijk kan zijn voor een mens.
Stel je bent thuis aan het testen. Je zet je ontvanger aan. Maar bent je zender vergeten aan te zetten.
Dan gaat die ontvanger elk willekeurig signaal dat binnenkomt doorsturen naar je aan te sturen dingen. Je wil niet dat je machine plotseling dingen gaat doen die je niet wanneer je er mee bezig bent.
Een failsafe is dus een electronisch component dat het signaal van de ontvanger naar de te sturen zaken (- servo's, snelheidsregelaars, RC relais of wat dan ook) filtert, en alleen signalen die goed zijn doorlaat.
- Ik las bij bouwen --> featherlight , dat je 2 accuboren kon gebruiken?
Zeker wel, een accuboor heeft alles wat je nodig hebt om een aandrijving mee te bouwen. Accu's, laders motoren, reductiekasten en een manier om een wiel te monteren. We hebben al feathers gezien die niet veel meer waren dan een houten plaat met 2 accuboormachins op getaped of getiewrapped(colsonbandjes) en servos die de trekker en de schakelaar -voor en achteruit dus- bedienen. Een deksel erop en je bent begonnen
En dan nog de laatste vraag die mij rest: hoe moet je het aan elkaar schakelen? Zodat het ook werkt? (iemand een tekening ofzo?)

Creativiteit.
Of anders het boekje van Carlijn. Daar staat alles in waarmee je zo kan starten.
Cavecrusher heeft een goed werkend systeem waarmee je een accuboortrekker en schakelaar kan bedienen met 1 servo.
alvast super bedankt!!
Met plezier
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
(D)evil
Berichten: 14
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 10:08 am
Locatie: Goes (zeeland)

Bericht door (D)evil »

dus ik zou eventueel, heel eenvoudig, 2 accuboren kunnen gebruiken voor de voortstuwing en dan ook nog 1 voor het wapen :twisted: :lol:

servo's (dat zijn)(zijn ze duur om los te kopen?, of zitten ze in andere aparaten die ik kan slopen? :twisted: )??? :roll: :? (*voelt zich verschrikkelijk stom*)

wij hebben absoluut geen verstand ervan en we geven toe dat we grote n00bs zijn :wink: whahah, maar je moet toch ergens beginnen

dan is er nog een probleem, we hebben totaal maar 100 euro te besteden, of is het dan absolutt niet te doen?

mvg Dave
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

(D)evil
Dat je jezelf een nOOb noemt, tja. Maar iedereen hier is ooit moeten beginnen. En ikzelf ben van mening. iedere starter die de voetangels kan mijden die wij hebben gehad, brengt die persoon of dat team sneller op het juiste pad, en geeft een grotere bevrediging in de hobby. Alle nieuw bloed is hard nodig. Anders blijft het hetzelfde groepje, en da's niet ideaal.


100 eu. 2 goedkope accuboren(we hebben er al gezien voor €12) ,een 15de hands zender ontvanger set en een hoop gerecycleerde MDF plaat. Het moet kunnen, maar neem het van mij aan. Je gaat of er snel mee stoppen of er snel meer geld aan uitgeven.

Servo's
Als je servo's los wil kopen, dan hangt het er van af.

Ikzelf heb maar 1 type servo ooit gebruikt in vindingen van me, en da's de redelijk prijzige, sterke Hitech BS805 BB. Met ongeveer 50 euro een dure middenklasser. Deze is dan ook zeer sterk, en zijn al met succes gebruikt om dingen te doen als brandblusserkranen in te knijpen (Hammerhead 1).
De goedkopere servo's voor modelbouw gebruik in normale afmetingen van wagens ,vliegtuigen en schepen zit rond de €12-€15.(deze zijn perfect bruikbaar om de trekkers van accuboren in te drukken)
Echt dure jongens zijn de volledig digitale microservo's gebruikt in competitie microflyers enzo. Of de zeilservo's met speciale capaciteiten.

Die servo's ergens uitslopen. De goedkope RC wagentjes, daar zitten geen bruikbare modellen in. En om een duurdere wagen uiteen te halen voor een servo, da's verspilling van tijd moeite en geld.


Let wel, ik spreek hier uit persoonlijke ervaring en eigen meningen. Ook zijn de prijzen die ik doorgeef de Belgische prijzen van de winkels uit de buurt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

Zoals Mario al aangaf moet het met veel geduld en nog meer opzoekwerk lukken om met 100 euro een robot te bouwen. Maar als absolute beginner is dit alles behalve evident.
En indien je er in zou slagen om er een te bouwen ga je er ooit toch willen mee vechten en dit spelletje heet niet voor niets "vechten" dus de kans dat er dingen stuk gaan is reëel..... :(
In jouw geval zou ik eerder proberen om nog een paar teamleden te vinden die over wat centen beschikken of kijken of je je voorlopig niet bij een bestaand team kan aansluiten om zo de dingen te leren kennen en ervaring en ideën op te doen alvorens je zelf begint te bouwen.
Je zou jezelf ook kunnen opgeven als helper tijdens een event dan ben je meteen betrokken bij het geheel en kan je jezelf een realistisch beeld vormen van wat je zou kunnen doen en hoeveel geld je ervoor nodig hebt.
Maar begin alvast met een paar tekeningen/schetsen te maken waarop je je dan kan baseren om een prijslijstje te maken en die kan je dan ook op dit forum eens voorleggen om commentaar van ervaren roboteers te krijgen voor je echt begint met dingen te kopen.
Gebruikersavatar
(D)evil
Berichten: 14
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 10:08 am
Locatie: Goes (zeeland)

Bericht door (D)evil »

oke, super!

maar wat moet mijn bot kunnen, een meloen slopen is denk ik toch wel het minimum... moet toch wel kunne?

maar ik zou eens graag fotó's zien van de binnenkant van feahterlight bots, wie ow wie heeft die voor me en zet ze even op ut forum of links op ut forum. zodat ik ook een beetje indruk krijg hoe zij het gedaan hebben.

en ik zal het nog eens met me maat bespreken, misschien moet het wel kunnen om er het dubble van te maken 200, dan kom ik zeker al een heel stuk verder?
:roll:
mvg Dave
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Ga je kenniskring af, ik heb van school en vrienden flink wat hulp gekregen. Duur hoeft een robot dus niet te zijn.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Meloentje slopen kan je al met een RC wagen met wat extra gewicht.
De machines die je hier vind zijn best in staat meer te slopen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.