Lader vermogen terugbrengen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Lader vermogen terugbrengen

Post by WMC » Tue Sep 02, 2003 4:51 pm

Ik heb een 24V 5A rolstoellader, maar aangezien ik zelf maar 2 Kobe's in serie gebruik in mijn robot, is 5A laadstroom overkill. Om een andere lader te komen vind ik eigenlijk een beetje zonde, omdat ze redelijk prijzig zijn.
Is er een mogelijkheid om de laadstroom terug te brengen, of zal een intelligente lader (wat die rolstoelladers wel zijn) zijn laadstroom automatisch aanpassen aan de lagere capaciteit van de Kobe's.
Mocht er een mogelijkheid zijn om de laadstroom terug te brengen, zoals met weerstanden (geen idee of dat gaat), zoja, hoe is die dan?

Team Cyberx
Posts: 8
Joined: Fri Aug 01, 2003 6:37 pm

Post by Team Cyberx » Sun Sep 21, 2003 7:30 am

In principe zouden weerstanden kunnen werken, maar in de praktijk is dit hier erg lastig, omdat je met 24V en 5 Ampere werkt, het vermogen van de weerstand moet dan te groot zijn.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sun Sep 21, 2003 8:58 pm

Team Cyberx wrote:In principe zouden weerstanden kunnen werken, maar in de praktijk is dit hier erg lastig, omdat je met 24V en 5 Ampere werkt, het vermogen van de weerstand moet dan te groot zijn.
Nee dus. Als je een weerstand gebruikt daalt niet aleen de stroom maar ook de spanning.

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Sun Sep 21, 2003 10:10 pm

jeroen. het werkt (denk ik) wel door een weerstand parallel te zetten. hij wil laden tot zeg maar 14 volt (ff makkelijk getal) max stroom door accu 1 amp. dus 4 amp wegleiden.

dus U=I*R

14 = 4 * R
R = 14/4 = 3,5 ohm
dus een weerstandje van 3,5 ohm zou moeten werken. MAAR als je een weerstandje gebruikt die het vermogen niet aankan (56W) dan heb je dus een probleem. brand de weerstand door en gaat weer 5 amp door de accu.

(dit is bedacht volgens de logica van raceeend, dus kijk me niet vreemd aan als je accu compleet wegsmelt :P )

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sun Sep 21, 2003 10:24 pm

raceeend wrote:jeroen. het werkt (denk ik) wel door een weerstand parallel te zetten. hij wil laden tot zeg maar 14 volt (ff makkelijk getal) max stroom door accu 1 amp. dus 4 amp wegleiden.

dus U=I*R

14 = 4 * R
R = 14/4 = 3,5 ohm
dus een weerstandje van 3,5 ohm zou moeten werken. MAAR als je een weerstandje gebruikt die het vermogen niet aankan (56W) dan heb je dus een probleem. brand de weerstand door en gaat weer 5 amp door de accu.

(dit is bedacht volgens de logica van raceeend, dus kijk me niet vreemd aan als je accu compleet wegsmelt :P )
Nu ben ik momenteel ff niet helder maare. Hier klopt volgens mijn niets van,
We hebben een 24 volt lader.
Dus al geen 14 volt lader.

En om de weg van de stroom te berekenen moet je bijde weerstanden hebben.
Dus ook die vamn de accu en die varieerd steeds .

Zet je een weerstand in serie met de accu dan wil dit zeggen dat je Een deel van de spanning over de weerstand hebt en een deel van de spanning over de accu.
Nooit meer 24 volt.
En zet je een weerstand paralel dan heb je altijd 24 voltover en je weerstand en je accu
aleen gaat de stroom een andere weg leiden.
Maar de totale stroom die gaat lopen is afhankelijk van de totale weerstand.
En die ga je dan weer onderverdelen over de 2 weerstanden.

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Sun Sep 21, 2003 10:27 pm

oh 24. excuses. ik dacht 12. maarja nu ik idd ff nadenk krijg je natuurlijk ook dat de accu de stroom door de weerstand gaat verzorgen. :S nee ok.... niet handig

zoals ik al zei. volgens de logica van raceeend. en dat klopt dus wel eens niet :P

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sun Sep 21, 2003 10:36 pm

raceeend wrote:oh 24. excuses. ik dacht 12. maarja nu ik idd ff nadenk krijg je natuurlijk ook dat de accu de stroom door de weerstand gaat verzorgen. :S nee ok.... niet handig

zoals ik al zei. volgens de logica van raceeend. en dat klopt dus wel eens niet :P
Geeft niet jouw fout.

Heeft iemand wel antwoord op wmc's vraag?

Team Cyberx
Posts: 8
Joined: Fri Aug 01, 2003 6:37 pm

Post by Team Cyberx » Mon Sep 22, 2003 5:55 am

Is die 5 Ampere het maximale dat-ie levert of is dat wat-ie altijd levert?? Het lijkt me dat dat het maximale is, omdat de stroom afhankelijk is van de interne weerstand van je accu's.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests