info ivm eindwerk

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Sep 12, 2005 7:28 pm

Kijk eens op dit forum rond, er staan meerdere foto's van feathers op met hun zowel buiten als binnenkanten.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Sep 12, 2005 10:40 pm

Doet me er aan denken, m'n fotopagina doet het momenteel erg slecht.
Dit komt door de nieuwe PHP die niet lekker samen werkt met phpwebalbum.
Ik zal eens kijken wat ik er aan kan doen deze week.

Hannes
Posts: 10
Joined: Sat Sep 10, 2005 6:30 pm
Location: Sint-Truiden (België)

info ivm eindwerk

Post by Hannes » Tue Sep 13, 2005 11:14 am

Beste forumgangers,
De leerkrachten en het schoolhoofd zijn bereidt om alles eens op een vergadering door te nemen, en zo een beslissing te nemen. Dus het is de bedoeling dat ik zoveel mogelijk info verzamel.
Het lijkt ons het beste dat we ook een soort van stappenplan kunnen voorstellen op deze vergadering.
Kunnen jullie in het kort geen stappenplan opstellen, wat er eerst gebeurt, hoeveel tijd dit in beslag neemt,enz... tot de laatste stap:robot is klaar. Zeer algemeen is goed, het is maar om de leerkracht een idee te geven wat de werkvolgorde is en hoeveel tijd dit in beslag neemt voor onervare personen.
Ik hoop dat jullie als experten mij een realistisch stappenplan kunnen geven zodat ik mijn leerkrachten kan overtuigen om een robot met onze klas te maken.

Bij voorbaat dank

Hannes
fantasie is belangrijker dan kennis

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Tue Sep 13, 2005 2:20 pm

Friet,
Mario en ik zijn inderdaad bezig een bezoek uit te werken en het zou zeker leuk zijn om anderen erbij te hebben. Het zou op een maandagmiddag kunnen, maar als er mensen met een dagjob bijkomen dan zal het op een zaterdag moeten gebeuren.

Hannes,
Alvaste een voorlopig schema voor de bouw van een robot:
- plan maken, tekeningen maken
- onderdelen verzamelen en bij elkaar leggen om een idee te krijgen van hoe het geplaatst moet worden
- plan en tekeningen aanpassen aan de onderdelen die je hebt verzameld
- eventueel alle onderdelen op een plaat monteren en zien of alles werkt (een "houtbot", of in polycarbonaat) met een testrit
- frame bouwen
- onderdelen inbouwen
- elektronica testen met alles in het frame, testrit
- eventueel testopstelling wapen, test onder veilige omstandigheden
- eventueel wapen inbouwen
- pantser erop maken
- nogmaals alles testen door middel van een testrit
- oefenen om je robot te leren bedienen

Ik heb enkele foto's van het bouwen van onze heavy en de feather, ik zal er straks eens een powerpoint presentatie van maken en je laten weten wanneer ik die op onze eigen website gooi zodat je ze kan downloaden.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Hannes
Posts: 10
Joined: Sat Sep 10, 2005 6:30 pm
Location: Sint-Truiden (België)

info ivm eindwerk

Post by Hannes » Tue Sep 13, 2005 4:05 pm

Babeth wrote:Friet,
Mario en ik zijn inderdaad bezig een bezoek uit te werken en het zou zeker leuk zijn om anderen erbij te hebben. Het zou op een maandagmiddag kunnen, maar als er mensen met een dagjob bijkomen dan zal het op een zaterdag moeten gebeuren..
Onze leerkracht was ook bereidt om eventueel zaterdag te komen maar dan moet ik uiteraard zeker weten dat jullie er zullen zijn.
Dus ik moet zo vlug mogelijk iets proberen te regelen met jullie.(datum, plaats, uur).Want zo kunnen we nog weken aanmodderen, en ik kan onze leerkrachten niet nog een week aan het lijntje houden
Babeth wrote: Hannes,
Alvaste een voorlopig schema voor de bouw van een robot:
- plan maken, tekeningen maken
- onderdelen verzamelen en bij elkaar leggen om een idee te krijgen van hoe het geplaatst moet worden
- plan en tekeningen aanpassen aan de onderdelen die je hebt verzameld
- eventueel alle onderdelen op een plaat monteren en zien of alles werkt (een "houtbot", of in polycarbonaat) met een testrit
- frame bouwen
- onderdelen inbouwen
- elektronica testen met alles in het frame, testrit
- eventueel testopstelling wapen, test onder veilige omstandigheden
- eventueel wapen inbouwen
- pantser erop maken
- nogmaals alles testen door middel van een testrit
- oefenen om je robot te leren bedienen
En wat zou ongeveer de tijdsduur zijn van elke stap?
Aan de rest van de forumgangers: vinden jullie dit een realistisch stappenplan, ontbreekt er niets,... Kwestie van verschillende bronnen te raakplegen
Babeth wrote: Ik heb enkele foto's van het bouwen van onze heavy en de feather, ik zal er straks eens een powerpoint presentatie van maken en je laten weten wanneer ik die op onze eigen website gooi zodat je ze kan downloaden
Dat zou zeer handig zijn!

Bedankt!

Hannes
fantasie is belangrijker dan kennis

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sun Sep 18, 2005 12:48 pm

Wel, het was leuk en gezellig. Ik heb wat foto's maar die moet ik nog online gooien.

Frank begon met een technische spreekbeurt over het ontwerpen, bouwen en berekenen, ik had het over soorten robotten en hoe het bouwen zo'n beetje in z'n werk ging, en Mario gaf tussendoor technisch commentaar. We hadden Malenkaia Baba Yaga, Hard en Gravity 4.5 op display, en een reeks onderdelen voor feathers en heavies. Frank had ook staaltjes bij van pantsers en batterijen + lader.
Er waren 3 leraren aanwezig, samen met Hannes en zijn klasgenoten.

Hun eindwerk over een gevechtsrobot te maken was (als ik het goed begreep) Hannes' idee maar de hele klas moet hier in samenwerken en er nog over nadenken. De leraren vonden het een interessant project maar stelden zich vragen bij de haalbaarheid omdat de jongeheren vooral op het vlak van tekeningen en materiaalkeuze moeten werken voor hun eindproject, en omdat ze dat allemaal buiten hun schooluren moeten doen.

Mario is bereid hen te helpen als ze besluiten te bouwen, en ze kunnen zeker vragen stellen op dit forum. Dus nu is het afwachten... is de klas akkoord met dit project of willen ze liever iets anders doen.

Al met al is het ook voor ons een leerrijke ervaring geweest. Als we in de toekomst vaker in een school moeten komen spreken dan weten we nu wat doen, maar het kan in mijn geval echt nog beter.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Friet
Posts: 183
Joined: Thu Aug 07, 2003 5:34 pm
Location: Belgium, beer country

Post by Friet » Mon Sep 19, 2005 7:02 am

Ik ben het eens met Babette. we hebben nog een weg af te gaan voor we 'overtuigend' kunnen optreden op scholen.

Misschien geen slecht idee om zoiets te onwikkelen.

Een basis set slides die ons toelaat om verschillende richtingen uit te gaan, naargelang welke school, type studierichting, etc
Ook documentatie : info over materialen zoals : tandwielen, metalen, motoren, batterijen. Allemaal spul dat we in een soort van bibliotheek zouden moeten verzamelen.
Zodat die jongens gee sprong in het ijle moeten doen..

Maar ik vond het ook best gezellig...en voor herhaling vatbaar.

Ook misschien een idee voor een volgende stand op de wetenschapsbeurs? ipv enkel een Arenatje, ook een soort 'auditorium' waar we presentaties kunnen doen..

MVG

Frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Re: info ivm eindwerk

Post by WJ » Mon Sep 19, 2005 10:52 am

Hannes wrote:Beste forumgangers,
De leerkrachten en het schoolhoofd zijn bereidt om alles eens op een vergadering door te nemen, en zo een beslissing te nemen. Dus het is de bedoeling dat ik zoveel mogelijk info verzamel.
Het lijkt ons het beste dat we ook een soort van stappenplan kunnen voorstellen op deze vergadering.
Kunnen jullie in het kort geen stappenplan opstellen, wat er eerst gebeurt, hoeveel tijd dit in beslag neemt,enz... tot de laatste stap:robot is klaar. Zeer algemeen is goed, het is maar om de leerkracht een idee te geven wat de werkvolgorde is en hoeveel tijd dit in beslag neemt voor onervare personen.
Ik hoop dat jullie als experten mij een realistisch stappenplan kunnen geven zodat ik mijn leerkrachten kan overtuigen om een robot met onze klas te maken.

Bij voorbaat dank

Hannes
stap 1 : koop een lasapparaat, een stapel staal en diverse robot onderdelen.
stap 2 : Leg alle onderdelen op een hoop.
stap 3 : las de robot om de onderdelen heen.
stap 4 : de robot is klaar.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Mon Sep 19, 2005 12:28 pm

da´ook een stappenplan ... :?
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Sep 19, 2005 1:31 pm

WJ heeft al meerdere malen bewezen dat het werkt.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Mon Sep 19, 2005 2:23 pm

De 6 foto's zijn te zien op deze plek.

Maar dit zijn de beste...

Image

Image

Image
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Mon Sep 19, 2005 2:34 pm

Frank,
Misschien kunnen we samen aan zo'n presentatie verder werken. Jij hebt me bijvoorbeeld getoond hoe kleuren het best gebruikt worden. Als je wilt stuur me dan eens jullie technische data door, zoals die tekeningen en berekeningen. Ik zou op dat vlak met je willen samenwerken, een soort wisselwerking om fouten uit te vlakken.

Dat geldt ook voor andere mensen die goede ideeën en/of tekeningen (liefst in jpg, tif of gif) willen doorsturen. Mijn presentatie staat op onze P3 webstek, edoch Frank heeft het gevoelig verbeterd, dus is het mijn alleen maar een voorbeeld.
We zouden kunnen werken met thema's zoals:
- ontwerp, materiaalkennis en prijsschattingen (wat -als ik de leraren goed begrepen heb- Hannes en zijn klas vooral moest doen)
- het daadwerkelijk bouwen, dus metaalbewerking
- de elektronica
- een algemene voorstelling van robotica

We zouden inderdaad het beste een database kunnen opstellen met technische tekeningen van de onderdelen die we dan weer in de presentaties en lespaketten kunnen steken.. want ik denk dat contact met scholen wel eens een goeie stap zou kunnen zijn. Doelstelling van deze vereniging is toch immers ook het promoten van onze hobby ? En wat beter dan een uitleg over de technische aspecten ervan ?

Ik heb nog wel wat plek op mijn harde schijf, maar misschien is het beter als we het ergens op een server kunnen zetten zodat iedereen eraan kan. Misschien de DRG-webstek ?
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Hannes
Posts: 10
Joined: Sat Sep 10, 2005 6:30 pm
Location: Sint-Truiden (België)

info ivm eindwerk

Post by Hannes » Thu Sep 22, 2005 8:16 pm

Babeth, Frank en Mario ;
Ik wil jullie allereerst nog eens bedanken voor naar onze school te komen. Jullie hebben prachtig werk geleverd.
Onze Technisch Tekenen leerkracht heeft na jullie komst voorgesteld om enkel het theoretisch gedeelte door te nemen. Zo konden we zelf beslissen of we de theorie ook in praktijk zouden omzetten.
Maar spijtig genoeg hebben de andere leerlingen van mijn klas besloten om er niet meer mee verder te gaan (2 stemmen voor, 4 stemmen tegen).
Ik weet op dit moment nog niet wat er verder zal gebeuren, maar ik denk dat de leerkrachten zullen beslissen om er niet meer mee verder te gaan omdat niet alle leerlingen voorstanders zijn van mijn voorstel.
Spijtig genoeg zit ik niet in een klas die een robot kan realiseren laat staan de theorie door te nemen. Spijtig, maar ik ben niet verantwoordelijk voor mijn klasgenoten. Wat er niet in zit kan ik er ook niet uit halen.
Maar jullie komst is zeker niet voor niets geweest, ik heb zeer veel bijgeleerd over robots en ook over mijn medeleerlingen.

Bedankt!

Hannes
fantasie is belangrijker dan kennis

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests