Back to tech [lassen]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Back to tech [lassen]

Post by Carlijn » Thu Mar 17, 2005 6:53 pm

Mijn vader is aan het kijken naar een nieuw lasapparaat en wil dan eigenlijk een mig/mag lassaparaat kopen waar het gas in het draad zit. Toen vroeg ik mij af: hebben mensen hier ervaring mee, worden er apparaten afgeraden? Vandaar dat ik dacht, ik open een back to tech topic over lassen. En dan dus over aanschaf van een lasapparaat, maar ook de tips bij het lassen zelf.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Mar 17, 2005 9:32 pm

Een MIG/MAG met gevulde draad is voor een hobbiest een ogenschijnlijke goedkope optie, maar is het niet.
Uiteindelijk is de met "bekleding" en niet met "gas"gevulde draad duurder dan gewenst.

Ook is het een lasmethode met de nadelen van een gewoon, nog goedkoper beklede elektrode postje en de kostprijs van een MIGMAG zonder gas.

Ook zijn de pistooltjes zeer kwetsbaar, de rolletjes draad snel op en het laspostje(type kijkshop) snel oververhit.

Ook geld voor de met gas gebruikte kleine postjes dat de kleine flesjes eigenlijk zeer duur zijn, en de piepkleine rolletjes lasdraad snel op.

Neen, als je dan een MIG/MAG wil kopen, of kijk uit naar een 2de hands van het grotere type met grotere gasfles en 15 kg rol, of wacht effe tot je een aanbieding kan kopen. Uiteindelijk is het de beter investering.
Vraag dat maar aan WJ en Niels.Ook Jeroen van Lieverloo doet niet mee aan de minidingetjes,die uiteindelijk maar 100-150 minder kosten dan hun iets grotere broertjes.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Fri Mar 18, 2005 9:11 am

ik heb 4 jaar geleden een 140 amp mig apparaat gekocht inclusief fles voor 220 euri. 0.6-0.8mm draaddikte, krijg er alles mee vast, en meer hoef ik niet ! Zelfs fietsen tegen lantaarnpalen was geen probleem.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests