12 volt motor besturen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
hakanos
Posts: 2
Joined: Wed Dec 15, 2004 1:04 pm

12 volt motor besturen

Post by hakanos » Wed Dec 15, 2004 1:14 pm

Hallo mensen,

Ik heb heel weinig verstand van elektronica. Ik heb op het forum gezocht, maar geen antwoord kunnnen vinden op mijn waarschijnlijk simpele vraag. Ik zou het zeer fijn vinden als een van jullie mij zouden kunnen helpen. Ik wil het volgende weten:

Ik heb IR 4 kanaals zender en 4 kanaals ontvanger. Je hebt op de zender een knop voor AAN en een knop voor UIT en dit dus 4 keer. Het is mij gelukt om de motor te laten draaien en weer uit te zetten. Maar hoe kan ik de motor naar links of naar rechts laten draaien?

zou iemand mij kunnen vertellen wat voor onderdeel ik moet toevoegen om dit te kunnen realiseren. Of misschien wel een heel andere zender en ontvanger nodig. Het liefst zou ik het ook RF willen, maar dat is een volgende stap denk ik.

Hoop van jullie een reactie te ontvangen

groetjes

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Wed Dec 15, 2004 1:41 pm

Welkom op het robotwars forum!
Wat je zoekt is een wissel relais, zoals in de auto techniek.
Op ieder kanaal sluit je er 1 aan, de middenpool gaat aan de motor en de polen waartussen deze schakeld gaan naar de + en de -
Met 4 kanalen kan je dan 2 motoren aansturen.

Hier een schematje:
Image

hakanos
Posts: 2
Joined: Wed Dec 15, 2004 1:04 pm

bedankt

Post by hakanos » Wed Dec 15, 2004 2:17 pm

Dank je wel bugs voor de snelle reactie en oplossing. Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit wat voor zender ontvanger combinatie ik gebruik, zolang die wissel relais maar op de motor zit. Natuurlijk wel iets met 2 kanalen. Kan je mij misschien ook vertellen waar ik zo een wissel relais kan krijgen, het liefst zo klein mogelijk.


nogmaals bedankt

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Wed Dec 15, 2004 3:07 pm

conrad.... kost maar een beetje

http://www.conrad.nl

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests