Bugs Speedo

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bugs Speedo

Bericht door Bugs »

Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar het project begint nu vorm te krijgen.
Ik heb zelf speedo's nodig voor m'n featherweight projecten. Ik was ook al een hele tijd van plan om zelf een speedo te maken. De tijd is dus rijp om dit dan ook te gaan realiseren :)
Ga nou niet meteen roepen: dat wil ik ook. Het duurd nog enkele maanden voordat het geheel werkt. Ik heb in ieder geval geprobeerd om alles zo ambitieus mogelijk op te zetten. De speedo krijgt veel mogelijkheden en zal dus zowiezo niet goedkoop worden mocht ik 'm ooit gaan verkopen.

Ik ben het volgende van plan:
- +/- 40A (4-fet's totaal)
- Ingangs spanning 6-24v
- regenerative breaking
- Current limiting, ook op de regenerative breaking
- 4 RC-ingangen, galvanisch gescheiden
- 200mA Galvanisch gescheiden BEC.
- 2 RC-switch uitgangen
(In combinatie met een extern relais te gebruiken voor remote kill)
- RS485 bus (evt. te combineren met keesjes)
- led-indicator
- Uitbreidings bus voor extratjes zoals:
---- Gyro
---- Tacho-feedback
---- Super servo
---- Externe indicator led's (power, failsafe, etc.)

Als je 2 speedo's hebt kan je deze via de rs485 bus aan elkaar koppelen. Daarmee kan je 2 motoren bedienen en heb je 4 switches. Bijvoorbeel 2 voor de kleppen van je filpper en 1 voor je remote kill. Dan hou je er 1 over (halve kracht-flip?).
Als je op je 2e speedo ook een ontvanger zet is je ontvangst en de communicatie tussen de speedo's meteen redundant uitgevoert. Mocht je dan 1 van je ontvangers of de verbinding tussen de speedo's verliezen, dan gaat je robot vrolijk verder.
Alles blijft natuurlijk onder voorbehoud. Het vereist allemaal wat serieus programmeer werk, zeker omdat ik ook gebruik ga maken van een cpld. De print krijgt al vorm, maar daarmee is het ontwerp dus nog lang niet af. Hij wordt ongeveer 6 bij 8 cm.
Ik wou jullie een voorproefje toch niet onthouden:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bugs op vr okt 08, 2004 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
iceman
Berichten: 1491
Lid geworden op: vr aug 29, 2003 8:55 am
Locatie: belgium-city
Contacteer:

Bericht door iceman »

upgrade ze meteen naar 250 amp´s , kan ik altijd wel gebruiken....
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Doen we even.. morgen klaar? :)
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

je zou er toch al een ontwikkelen voor TAN?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Cavecrusher
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
Locatie: Tilburg

Re: Bugs Speedo

Bericht door Cavecrusher »

Bugs schreef:De speedo krijgt veel mogelijkheden en zal dus zowiezo niet goedkoop worden mocht ik 'm ooit gaan verkopen.
zodra een paar goedkoper blijft dan 250 euro (prijs van een IBC via Featherweights.org, of een paar H6 speedo's) goedkoper blijft, ben ik zeker geinterreseert in een paar voor BonX 2, want ik begin die relais van de electronize's goed zat te worden
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

want ik begin die relais van de electronize's goed zat te worden
Hoezo??
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
Cavecrusher
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Cavecrusher »

nemen veel ruimte in, en het overschakelen van vooruit naar achteruit is te langzaam, en ik heb er al 2 :D
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

leo-rcc schreef:je zou er toch al een ontwikkelen voor TAN?
Klopt, maar dat duurd dus nog wel eventjes. Zodra deze werken maak ik er ook een Heavy versie, maar je moet klein beginnen.
Cavecrusher schreef:zodra een paar goedkoper blijft dan 250 euro (prijs van een IBC via Featherweights.org, of een paar H6 speedo's) goedkoper blijft, ben ik zeker geinterreseert in een paar voor BonX 2, want ik begin die relais van de electronize's goed zat te worden
Ik heb nog geen richtprijs, ook nog niet in gedachte. Het hang voornamelijk af van hoeveel arbeit het me kost om die dingen te maken. Volgens mij worden de IBC's alleen maar duurder, als ik het FRA forum een beetje goed volg. Als mijn speedo's meer kunnen is het mischien niet zo'n goed idee om ze goedkoper te maken. Bij mijn weet zijn de H6 speedo's niet meer tekoop.
Maar dat is een beetje de huid verkopen voordat de beer geschoten is. Ik wou jullie alleen op de hoogte houden van hoe het er op dit moment voor staat.
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Het duurd veel te lang, maar ik heb nu eindelijk de layout en routering rond. Ik moet alleen nog een hoop gaan schuiven om het allemaal netjes produceerbaar te maken. Dat kan dus nog wel een weekje duren.
Daarna onderdelen bestellen, printen laten maken, programmer maken en de software programmeren.
Het kan dus nog wel eventjes duren :roll:
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Heb je al iets van een richtprijs??
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
kos
Berichten: 1913
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:32 pm

Bericht door kos »

Euhm..... inventor, weet je zeker dat je dat wil weten? :)
Technically speaking, Whiskey is a solution.
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Nee en nee... :twisted:
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

ennneee geen 36 V ?
Gebruikersavatar
Cavecrusher
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Cavecrusher »

gezien de vorige posts denk ik toch dat je in een prijsgebied moet kijken boven de IBC, en aangezien die alleen tijdens speciale inkoopacties gekocht worden zodat ze goedkoper zijn, denk ik niet dat er van de bugs speedo veel verkocht worden,

p.s. de H6 speedo's hadden vergelijkbare specs met de Bugs en waren goedkoper dan de IBC
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Mensen wat lopen jullie hard van stapel. Zoals ik al gezegt heb, hij is nog lang niet af en tot die tijd wil ik niet over prijs enzo nadenken. Ik heb al plannen om deze feather versie om te bouwen naar een losse module die ik op H-bruggen van verschillende grootte kan plakken. Met een aanpassing aan de voeding kan ik dan 36+v speedo's maken voor heavy's. Maar dat is allemaal nog toekomstmuziek.
Dat geemmer over de prijs ben ik meer dan zat. Hou daar nou eens over op. Ik weet dat jullie het meest gebaad zijn bij een goedkope speedo, maar jullie beginnen nu echt te zeiken.
IK maak een speedo die IK nodig heb. Wie er nog meer een nodig heeft wil ik graag voorzien van een exemplaar. Die persoon moet het maar doen met de prijs die ik er voor vraag. Niet gaan zeiken over IBC's en H6'en. Ik weet donders goed wat die kunnen. Het intreseert me niet of ze goedkoper zijn/waren. Die van mij is gewoon beter. Mocht hij ooit af komen dan :)