Vragen over hydrauliek.

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

TKR
Berichten: 320
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 11:10 pm
Locatie: Maasland
Contacteer:

Bericht door TKR »

Ja WJ :oops:
:lol:
Het geld wat ik in Hellhound ga steken zal niet weinig zijn.
Maar ik wil hem nu eerst even werkend maken zodat je wat kan showen.
En daarna kan je hem nog altijd verbeteren.
Ik ga nu eerst kijken wat voor iets er aan mijn motor zit qua wiel, en dan kan ik iemand zoeken die een reductie heeft/kan maken zodat het plug en play is.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]
raceeend
Berichten: 485
Lid geworden op: wo jul 30, 2003 12:36 am
Contacteer:

Bericht door raceeend »

als je een fototje kan maken van de vorm van de tand en de afstand tussen de tanden, en de breedte van de tanden opmeet, kan ik wel ff voor je vragen.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Effe kijken.

Dubbele pomp.... Ze mag 4000 rpm halen, daar zijn 2 redenen voor.


1 de duidelijke slijtage,waar een fabrikant rekening moet mee houden.(wij zo niet)
2 Als je 25 liter olie per minuut(1.5 m³ PER UUR),in plaats van de door de fabrikant voorziene 10 liter door een buisje van 10mm wil gaan sleuren, dan moet je al een hoop kracht gaan spenderen,die kracht gaat omgezet worden in cavitatie,oftewel vacumexplosietjes die een pomp op heel korte tijd totaal kunnen vernielen.Dit omdat de olie niet snel genoeg kan aangevoerd worden.
Effectief kan je misschien 15% sneller draaien dan wat de fabrikant opgeeft.
Dus je sneller draaien is niet zo goed idee TKR.
Eneuh, wat weegt die pomp van je?

De kracht van een benzinemotor is een combinatie van RPM,en koppel, waarmee je PK's krijgt.Op lage toeren heeft je motor gewoon de kracht niet om de pomp rond te krijgen ,zelfs niet op redelijk lage druk.Waarom denk je dat er een koppeling en versnellingen op een wagen/motorfiets.bromfiets etc zitten, zelfs op een kettingzaag(centrifugaalkoppeling)
Je moet de motor op een bepaald toerental hebben wil je kracht hebben, en dat is niet de 2600 rpm die je aanhaalt als vrijlooptoerental.(heeft ie waarschijnlijk 1:20ste van het maximaal vermogen)Onder de 5000 moet je geen pit verwachten.

Dus als ik jou was, een reductie die de pomp op maximaal toerental kan krijgen(of 10% hoger) zou dus 1 op 3 zijn.
Nu gaan we even zien wat je eigenlijk kan, als we zouden stellen dat het een 6 pk(4.4 kw)motor is.
maximale druk is bekend ,namelijk 140 bar, wegens je motoren, veronderstel 10% meer, daar we roboteers zijn.dus 155 bar.
formule druk in (bar*flow in liter per minuut)/500=Kw benodigd

Ik kom dan uit op (155bar*14.2l/min)/500=4.4kw, oftewel op volle vermogen verpomp je 14.2 liter, en dan moet je er van uitgaan dat je motor zijn max RPM kan halen.

Nu over je pomp, je kan max 14.2 liter halen met je huidige setup qua kracht, dus 14200/4000 geeft me 3.55 cc per omwenteling
Mijn infoblad van het goedkope italiaanse merk Vivoil geeft me dan een KV 1P/3.8 gegevens, continu druk 210 , intermiterende druk 240 en piekdruk 260 bar. Inlaatleiding 12mm drukzijde ook 12mm(oftewel 1/2 bsp slangen enzo gebruiken), gewicht 1.120 kg.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

Weet iemand hier ook hoe het zit met het effect van een luchtbel op een oliepomp? Mijn ervaring is dat zodra een oliepomp een luchtbel ziet deze er voor een bepaalde tijd maar helemaal mee ophoud.

Zijn er pompen die hier minder last van hebben en hoe ga je het op een robot toepassen (alles ontluchten?).
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Je moet een hydaulisch systeem zowiezo goed ontluchten. Dit komt de prestaties ten goede. Net als dat het remsysteem van een auto 'sompig' aanvoeld als er lucht in zit. Dit komt omdat je de lucht op druk moet brengen en dat gaat gepaart met vollume vermindering. In hoeverre een pomp er last van heeft weet ik eigenlijk niet. Een zuigerpomp zal er vast minder last van hebben dan een tandwielpomp.
zuigerpompen zijn echter wel zwaarder en minder efficient voor klijne pompen zoals je ze wilt gebruiken binnen robotwars denk ik. Een tandwiel pomp heeft een constante opbrengst. de opbrengst constantheid van een zuigerpomp hangt af van het aantal zuigers en het toerental.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

flex schreef:Je moet een hydaulisch systeem zowiezo goed ontluchten. Dit komt de prestaties ten goede. Net als dat het remsysteem van een auto 'sompig' aanvoeld als er lucht in zit. Dit komt omdat je de lucht op druk moet brengen en dat gaat gepaart met vollume vermindering.
...
Ok, maar hoe zit het dan het het oliereservoir? Een auto blijft mooi rechtop staan maar in een robot klotst het natuurlijk alle kanten op en zal er toch vrij makkelijk lucht mee genomen worden :? .
Gebruikersavatar
KASAP
Berichten: 649
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 7:39 pm
Contacteer:

Bericht door KASAP »

Miischien net zo doen als je CV, alles luchtvrij maken en de drukschammelingen in het reservoir opvangen met een expantievat?!

Of een aanzuig aan een vlotter maken, op zo'n manier dat ie altijd goed staat (en dat lijkt me een bud systeem)

Jeroen, gaat het alleen om de bot of ook om de brommert?
Euhm...
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

KASAP schreef:Miischien net zo doen als je CV, alles luchtvrij maken en de drukschammelingen in het reservoir opvangen met een expantievat?!
Hoe groot is dat systeem van een CV, vast erg lomp?
Jeroen, gaat het alleen om de bot of ook om de brommert?
Beide, algemene info :) .

Ik heb met de motor wel eens gehad dat bij een stevige remactie dus alle olie even van de pomp weg word geslingerd en dan kun je zo'n 5 tot 20 seconden wachten tot er weer flow is (terwijl de pomp dan allang weer onder de olie staat!).
Gebruikersavatar
KASAP
Berichten: 649
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 7:39 pm
Contacteer:

Bericht door KASAP »

De expantievaten van CV zijn idd te lomp, maar bij mijn weten bestaan ze ook voor waterleidingen, om de waterslag in eenleiding op te vangen (De klunk die je soms (en hier met regelmaat) hoort als je de kraan dicht draait)

Die groote kan mischien wel voor een bot, ik heb alleen geen idee wat voor druk er in het reservoir heerst.
Euhm...
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

dit soort vaten aan de druk zijde zijn bij de RW verboden. voor het aanzuigen kan je wel zo'n systeem gebruiken. zelf denk ik een smv ballon te gebruiken of anders een zuiger met veer druk.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
KASAP
Berichten: 649
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 7:39 pm
Contacteer:

Bericht door KASAP »

Ik doelde ook op de zuigzijde Niels, de regel leek me algemeen bekend :shock:

En daarnaast houd hetgeen waar ik het over had ook de hoge persdruk niet vol vrees ik
Euhm...
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

een membraam unit dus.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

KASAP schreef:De expantievaten van CV zijn idd te lomp, maar bij mijn weten bestaan ze ook voor waterleidingen, om de waterslag in eenleiding op te vangen (De klunk die je soms (en hier met regelmaat) hoort als je de kraan dicht draait)
...
Ja ken ik, daar hebben wij een verticale pijp van 1 meter voor gevuld met lucht (dat werkt dus niet echt op een robot/motor).
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Voor een robot.

Hangt er van af hoeveel poen je erin wil steken. Maar de max ,met off the shelf stukken die op dit moment bruikbaar zijn weegt 6 kilogram,debiet 40L minuut en als max pressure de 3000 psi die mag. Motor pomp en alles inbegrepen heeft een prijskaartje iets hoger dan een koopbare mobiele unit die 18 kg weegt.En olie lekt als een vergiet in alle posities behalve horizontaal.

Voor de motorfiets (de turbo plannen gok ik).
Een kleine pomp,met een debiet van 2L/min ,elektrisch op 12v is exact wat je nodig hebt, kan je een gesloten systeem gebruiken.En heb je in een klap een Turbo saver.Een anders peperduur systeem.
Dit systeem kan volledig gesloten zijn,met een klein expansievaatje om de temperatuursuitzetting op te vangen
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

(Beetje laat antwoord)

Zou 2L/min. voldoende zijn denk je? En wat kost zo'n pomp plus motor?