Vragen over hydrauliek.

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Vragen over hydrauliek.

Post by TKR » Tue Aug 12, 2003 12:17 am

Howdy,

Ik heb hier een dubbele pomp liggen die max. 4000 RPM aankan volgens de specs.
Zover ik weet kan je een pomp op hogere toerental laten lopen dan dat is aangeraden, net zoals een elektro motor van 24V die met weinig problemen op 36V kan worden gedraait.
Maar hoeveel toerental kan ik er maximaal opzetten zonder dat hij kapot gaat.

Mijn motor gaat namelijk 13 500 RPM op volle vermogen, dus dan weet ik hoeveel ik mijn gas moet inhouden.

(Ik vraag me trouwens af waarom die gasten van Hellhound zo een sterke motor hebben gekocht, terwijl de pomp het niet eens aankan.
Alhoewel de geluidseffecten wel leuk zijn, hij geeft 112dB :D )
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Tue Aug 12, 2003 12:38 am

nou hij gaat misschien wat te snel. maar je moet ook eens kijken wat hij voor een koppel vraagt bij maximale kracht van de pomp. best kans dat dat een hoop is en dat ze daarom zo'n sterke motor hebben.

maar ik zou die pomp denk ik niet meer dan een kwart sneller laten draaien. dus max 5000 toeren. ik zou denk ik iets van een 1:2,5 versnelling tussen pomp en motor doen.

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Tue Aug 12, 2003 10:43 am

raceeend wrote: 1:2,5 versnelling tussen pomp en motor doen.
Vertraging mag ik hopen.

Henning

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Tue Aug 12, 2003 1:43 pm

Een vertraging lijkt me overbodig.
Als ik alleen het gas wat inhoud dan is hij nog sterk genoeg aangezien het een 62cc 3,4kW motor is.
Maar iig bedankt, weet er ook iemand misschien een formule?
Last edited by TKR on Tue Aug 12, 2003 4:22 pm, edited 1 time in total.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Tue Aug 12, 2003 2:19 pm

Ooit gehoord dat een benzine motor op een bepaald punt zijn maximum vermogen heeft, dat is dus zeker niet op half gas of nog minder. Dit zal gok ik ergens rond de 10.000 rpm liggen voor de kettingzaagmotor. Maar een reductie erop bouwen is toch te doen, of ben ik nou gek ? Dat is ook meteen een makkelijke manier om de motor aan de pomp te koppelen.

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Tue Aug 12, 2003 4:23 pm

Zonder gas geven loopt hij 2700RPM.
Maar reducties zijn te duur naar wat ik te geven heb.
Dus moet je een andere oplossing vinden.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Tue Aug 12, 2003 4:46 pm

Een geschikte reductie kost zo'n 30 euro, dus zo duur is dat nog niet eens. Je zult er toch aan moeten geloven, anders heeft heel die benzine motor geen nut, namelijk te weinig vermogen en koppel. Dan is een startmotor nog handiger.

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Tue Aug 12, 2003 5:06 pm

Een startmotor is elektrisch, ik wil niet met elektra werken in Hellhound.
Maar mijn pomp heeft een "tandwiel" voor een transmissie riem,
dus is een 2,5:1 vertraging wel wat duurder.
En op de motor zit ook geen tandwiel o.i.d.
Ik kijk nog wel even rond of ik een goede opslossing vind.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Tue Aug 12, 2003 5:28 pm

Lijkt mij dat de goede oplossing al gepresenteerd wordt, je zult toch echt wel aan die reductie moeten omdat je anders geen vermogen overhoudt, en dat is echt zonde van zo'n mooi wapen. Ben je ook niet bang dat die motor zonder reductie afslaat?

Maar je moet maar eens naar de koppel/vermogenscurve van die motor kijken. Dan roep je snel genoeg om een reductie.

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Tue Aug 12, 2003 5:42 pm

docproc wrote:Maar je moet maar eens naar de koppel/vermogenscurve van die motor kijken. Dan roep je snel genoeg om een reductie.
Die zit dus niet bij de handleiding :?
Ik heb maar 1 kantje waarop de specs staan.
Al die andere tig bladere is over hoe je hem moet verzorge.
En dit is dan al aangevraagd, want er staat helemaal nix over online.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Tue Aug 12, 2003 6:00 pm

Zit er op je motor een slip koppeling? En heeft het huis daar van een tandwiel / ketting tandwiel of een V-riem poulie? waarschijnlijk een V-riem poulie. Doe dan wat ik ook heb gedaan, heb je vast ook gezien bij de trekkertrek, en monteer op de pomp ook een V-riem schijf. Je maakt een goede kans dat als je de slipkoppeling 1:1 met de pomp koppelt, en het toerental op ong. 5000 tpm weet te houden, de slipkoppeling zal door gaan slippen als de pomp vermogen gaat vragen. En dat wil je niet!
Zo'n V-riem schijf kost heus niet al te veel. en zo'n riem ook niet.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Tue Aug 12, 2003 8:28 pm

Nee ik vind dat het een negatieve versnelling is!! :P

maar als het een poelie heeft is het toch niet zo duur. een 2e poelie er bij voor 15 euro en een snaar voor ook zo iets, klein spannertje er bij voor 10 euro. de meeste poelie systemen hebben een standaard vorm dus ook standaard snaren. neem de pomp eens mee naar een tandwiel/poelie maker /leverancier en die hebben dan misschien nog wel 2e hands onderdelen liggen. maar zo heb je dus voor ongeveer 40 euro een goede vertraging. en als je 2e hands zooi kan krijgen nog goedkoper.

Soort 5279
Posts: 55
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:39 pm
Location: ergens op internet
Contact:

Post by Soort 5279 » Wed Aug 13, 2003 6:41 am

40 euro voor een poelie systeem.. en 30 euro voor een goede vertraginjgs kast.. nou dan wist ik het wel...

vertragingskast.. want behalve dat een vertragings kast veel sterker is en ik de motor gewoon lekker door kan trekken ... + dat je uiteindelijk meer kracht overhoud..

en als de prijzen idd klopen ben je zelfs nog goedkoper uit....

CONCLUSIE: tandwiel overbrenging..

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Aug 13, 2003 7:37 am

als je dit soort bedragen niet in hellhound wilt steken had je het project nooit aan moeten nemen. Ga nou niet tegen alle experts in en neem een vertraging.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Wed Aug 13, 2003 8:49 am

@soort5279: de keuse tusen V-reim en tandwiel liet ik af hangen van het koppelingshuis op TKR's motor... tuurlijk is een goede tandwielkast beter dan een V-riem. Maar let wel op dat je een goed moduul en tandbreedte neemt. een te smalle tand zal gaan breken bij deze vermogens...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests