clampwapen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

clampwapen

Post by kenshee » Tue Jul 20, 2004 7:38 pm

Ik ben bezig om een clamp(geen crusher dus)-wapen te maken voor m'n featherweight en zal waarschijnlijk door een 24 v hamerboor machine(op 21.6 v) worden aangestuurd.

De ophanging van klauwen en reductie zal allemaal gemaakt zijn uit 10 mm aluminium (met nodige gaten voor gewicht). Klauwen zullen uit staal zijn, zo dik mogelijk (ik denk 10 mm staal), waarschijnlijk uitgesneden met waterjet, met 3 grote gaten in, ook weer voor gewicht.

Ik ga ervan uit dat een hamerboor dezelfde vertraging geeft als meeste gewone boormachines (waarschijnlijk niet). Met een extra 1:2 riemoverbrenging en een gemodificeerde, kleinere boormachinevertragingskast kom ik uit op een totaal van 1:180 (36*2*25). Hiermee wordt dan een as met een M15-20 schroefdraad aangedreven die door middel van een moer de klauwen aandrijft.

Ik zou liefst zoveel mogelijk kracht uit de klauwen krijgen, maar ik heb geen flauw idee welke verhoudingen ik van de moer naar de klauwen moet gebruiken om zoveel mogelijk kracht door te geven. Kan iemand me a.u.b. hiermee helpen?

EDIT: vergeet die tweede gearbox maar.

User avatar
marc
Posts: 209
Joined: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by marc » Wed Jul 21, 2004 8:16 am

as met een M15-20 schroefdraad aangedreven die door middel van een moer de klauwen aandrijft.
hoe wil je dit doen (schets?)

10 mm staal is wel erg zwaar voor een featherweight (of je moet grote gaten hebben)
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Wed Jul 21, 2004 11:48 am

marc wrote:
as met een M15-20 schroefdraad aangedreven die door middel van een moer de klauwen aandrijft.
hoe wil je dit doen (schets?)

10 mm staal is wel erg zwaar voor een featherweight (of je moet grote gaten hebben)
Jij kent BonX nog niet neem ik aan? ;)

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Wed Jul 21, 2004 4:54 pm

Het is al geregeld btw, ik ga de vertraging van hamerboor(op hoogste vertraging, ong. 550 rpm)gebruiken, dan een 1:8 tandoverbrenging en dan een camoverbrenging zoals bv. beta, maar dan omgekeerd, wat dus in het begin veel snelheid en aan het eind veel kracht heeft. het staal(voor de klauwen)moet wel dik zijn, deze bot is speciaal bedoeld om schijfwapens te bestrijden en ze liefst tijdens opspinnen vastclampen (dat veel energie afgeeft, dus sterke ophanging is nodig)

Gelukkig is de rest van de bot redelijk lichtgewicht, bestaat uit ong. 6 platen 10 mm alu met ook nodige gewichtbesparingen.

De klauwdingen zijn anderzijds redelijk van groote, dus dat bespaart ook weer.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Wed Jul 21, 2004 6:03 pm

kenshee wrote:deze bot is speciaal bedoeld om schijfwapens te bestrijden.
succes met Pimpje en Horizonnetje
kenshee wrote:Gelukkig is de rest van de bot redelijk lichtgewicht, bestaat uit ong. 6 platen 10 mm alu met ook nodige gewichtbesparingen.
en dat noem jij licht?

User avatar
marc
Posts: 209
Joined: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by marc » Wed Jul 21, 2004 6:05 pm

Jij kent BonX nog niet neem ik aan? :wink:
tja ik verwachte een grote klauwen zodat hij om elke featherweight robot kon komen, een hele stevige ophanging om die klappen van spinners op te vangen en dan heeft hij ook nog de rest van de robot met 10 mm met daarin de wielen, motors, speedo's en accu's.

BonX is niet groot en heeft (nog) geen actief wapen waardoor hij niet veel armour nodig heeft en niet zwaar is, maar als je klauwen hebt wil je die zo groot mogelijk maken om iemand te kunnen pakken.
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Wed Jul 21, 2004 6:07 pm

ik vind rondspinnen met 700 RPM toch best actief :)

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Jul 21, 2004 6:14 pm

Ik heb Bonx nog nooit 700 rpm zien spinnen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Wed Jul 21, 2004 6:47 pm

je zegt het goed, 'nog' niet.


edit: net berekent, 300 RPM met topsnelheid van 35 km/h, dus idd die 700 zal hij niet halen.

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Thu Jul 22, 2004 12:18 pm

pimp en horizon mogen proberen wat ze willen, het hele clampsysteem kan binnen een paar minuten vervangen worden en de klauwen in een halve minuut ofzo. Ik zou zeggen: laat ze maar eens proberen 8)

EDIT: ik ga denk ik hdpe gebruiken voor de buitenste delen van het frame (jij je zin inventor :P ) Ook al kan ik aan 10 mm alu voor een zeer goed prijsje komen, het is eigenlijk niet opgewassen tegen goeie spinners (was dat eventjes vergeten :roll: ). Wapencompartiment blijft waarschijnelijk van 10 mm alu, want daar komt er zo goed als geen spinner aan en dat moet redelijk precies zijn (hdpe zou een beetje teveel buigen)

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Thu Jul 22, 2004 2:12 pm

zozo, tijdens de wedstrijd ?

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Thu Jul 22, 2004 4:35 pm

erna he, maar zoiezo, als er toch iets gebeurt, kan alles snel vervangen worden.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Fri Jul 23, 2004 3:02 pm

even een dom vraagje, maar heeft iemand een foto van Storm Horizon, want ik heb hem nog nooit gezien.

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Fri Jul 23, 2004 3:30 pm

ik heb al een vaag vermoeden wat hij gebruikt als aandrijving voor z'n wapen, maar een echte foto van het ding weet ik niks van.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Fri Jul 23, 2004 6:36 pm

Horizon word nog geheim gehoudem, dus geen foto's.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests