E-lighter

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
Börge
Moderator
Posts: 668
Joined: Thu Jul 31, 2003 3:05 pm
Location: Delft
Contact:

E-lighter

Post by Börge » Fri May 28, 2004 1:52 pm

Ik kwam op tweakers.net iets geinigs tegen:
Elektriciteitscentrale op batterijformaat

Stork Product Engineering heeft een compacte en lichtgewicht "thermische batterij" bedacht, die werkt op een klein brandstoftankje. Deze "E-lighter" biedt vele voordelen, zoals is aangetoond in een NEO gesubsidieerde haalbaarheidsstudie.

De "E-lighter"
De E-lighter is een zeer compacte en lichtgewicht "thermische batterij" die werkt op een grote diversiteit aan brandstoffen. De E-lighter zet de brandstof thermo-elektrisch om in gelijkstroom. De brandstof wordt toegevoerd met een klein brandstoftankje zoals bekend van bijvoorbeeld een (sigaretten)aansteker. Uniek in zijn eenvoud vormt dit concept een betaalbaar, duurzaam, veilig en milieuvriendelijk alternatief voor oplaadbare- of wegwerp batterijen en zelfs voor compacte brandstofcellen. Stork Product Engineering heeft het concept van de E-lighter ontwikkeld en de haalbaarheid getoetst met financiële ondersteuning van het NEO programma.

De E-Lighter werkt op een breed scala aan brandstoffen variërend van camping- en aanstekergas, tot lampolie of diesel. Zelfs vaste dus gemakkelijk te hanteren brandstoffen als stearine (kaarsvet) kunnen worden gebruikt. Het brandstofreservoir kan snel en veilig worden verwisseld of bijgevuld. De E-Lighter levert gedurende lange tijd continue vermogen, op een kleine hoeveelheid brandstof en heeft een onbeperkte energie inhoud (zolang brandstof of navullingen beschikbaar zijn).

Haalbaarheid
Uit de studie blijkt dat een vermogensdichtheid van 1.000 tot zelfs 3.000 Wh/kg haalbaar is en dat een E-Lighter op één "vulling" meer dan 20 maal langer energie levert dan een oplaadbare batterij van gelijke afmetingen. In combinatie met de te verwaarlozen oplaadtijd en een hoge betrouwbaarheid zal de E-Lighter wegwerp- en oplaadbare batterijen kunnen vervangen. In vergelijking met de productie, gebruik en afvoer van wegwerpbatterijen kan meer dan 90% worden bespaard op primaire energie.

Voor veeleisende professionele gebruikers, hulpdiensten en defensie zijn in kleine aantallen geproduceerde E-Lighters al kosteneffectief. De eerste commerciële toepassingen worden derhalve verwacht in deze niche markten. Door toenemende marktvraag zullen de productiekosten naar verwachting snel dalen, waardoor de E-Lighter ook interessant wordt voor de consumentenmarkt.

Vervolgtraject
Stork Product Engineering heeft wereldwijde patenten aangevraagd voor de E-Lighter. Er wordt gezocht naar investeerders en potentiële leveranciers die de verdere ontwikkeling en een snelle marktintroductie kunnen ondersteunen.
Ik vraag me af of dit principe in robots bruikbaar zou zijn als het op de markt komt en hoe het in het reglement past.

Zelf denk ik dat het wel legaal zou zijn, nu is het dan maar hopen dat er E-lighters op de markt komen die groot genoeg en redelijk betaalbaar zijn :D .

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Fri May 28, 2004 7:57 pm

Volgens mij strookt dit niet met de regel dat droge batterijen gebruikt moeten worden. Misschien wel met de regels voor brandstoftanks.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Börge
Moderator
Posts: 668
Joined: Thu Jul 31, 2003 3:05 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Börge » Fri May 28, 2004 8:21 pm

Ik denk eigenlijk niet dat ze er veel van zouden kunnen zeggen als je kaarsvet gebruikt in zo een ding.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Fri May 28, 2004 8:44 pm

Of anders de regel van 5 minuten / 500CC brandstof. Al geldt dat voor interne verbrandings motoren.

Hmm.. Is een pulsejet ook te generaliseren als een interne verbrandings motor? Leuk wapen. de tegenstander weg smelten...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sat May 29, 2004 8:54 am

flex wrote:Is een pulsejet ook te generaliseren als een interne verbrandings motor?
Volgens mij zijn dat officiëel twee verschillende principes en valt een Pulsejet niet onder de definitie van "internal combustion engine".
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon May 31, 2004 2:11 am

Klopt Marien, een Pulsejet heeft een open verbrandingskamer, en valt eigenlijk dus onder de noemer external combustion engine.


ook moet een pulsejet of een serieuse luchtaanvoer hebben(flow, geen druk) of een aardige vaart om te kunnen werken.Niet echt handig binnen RW.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Börge
Moderator
Posts: 668
Joined: Thu Jul 31, 2003 3:05 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Börge » Wed Jun 02, 2004 11:09 am

Maar ja dit valt niet meer echt onder het topic thema, dus back on topic graag :D .

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests