Elektronic Speed Controllers, maar welke?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

ksa_student
Berichten: 5
Lid geworden op: di mei 11, 2004 10:57 am

Elektronic Speed Controllers, maar welke?

Bericht door ksa_student »

Beste mensen,

Wij zijn een aantal studenten die aan een innovatief project werken voor de Hogeschool van Utrecht, opleiding Mediatechnologie. De opleiding mediatechnologie is echter meer gericht op de softwarekant van diverse technieken. Nu zijn we voor het eerst bezig met een roboticaproject, waarvoor we enige dingen moeten weten. Er wordt van ons verwacht dat we zelf onze informatie vinden. :shock:

Afbeelding Afbeelding

Voor dit project moeten wij een aantal boormachines aansturen door middel van speedcontrollers. We hebben een speedcontroller (Carson modelsport Speed 12V II, art.nr: 11631) voor radiografisch bestuurbare auto's, het probleem hierbij is dat er een pauze zit ingebouwd wanneer je van vooruit naar achteruit gaat, dit vanwege eventuele beschadiging aan tandwielen bij een auto?? Het is in ieder geval zo dat de polariteit niet snel omgedraaid kan worden. :(

Afbeelding Afbeelding

Wat we dus willen is een speedcontroller die geen ingebouwde beveiliging heeft maar gelijk reageert. Ook zou iets van een rem (en hoe werkt dat dan?) ofzo geweldig zijn.

Zijn er misschien mensen hier die zouden kunnen uitleggen wat voor soort speedcontrollers goed zouden kunnen werken voor ons? Of waar we rekening mee moeten houden bij het gebruik en de aanschaf van speedcontrollers voor ons project?

Alle informatie over ons project is te vinden op onze website. 8)

In afwachting van een antwoord namens de complete werkgroep,

vriendelijke groet,
Rogier van den Berg
Laatst gewijzigd door ksa_student op di mei 11, 2004 12:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tartarus2004
Berichten: 479
Lid geworden op: zo feb 01, 2004 8:44 pm
Locatie: Limbabwe
Contacteer:

Bericht door tartarus2004 »

begrijp ik goed van je site dat het computer-gestuurd moet worden?
(dus niet RC)
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Ik zou toch wel een speedo met current limiting nemen. Anders is de kans groot dat deze in rook op gaat wanneer je motor blokeerd.

Voor jullie zijn de fetherweight speedo's waarschijnlijk zeer aantrekkelijk, echter de meeste hebben geen current limiting. Deze werken wel prima met accu-boor machine's.
Op dit moment zijn vooral de electronize speedo's in trek: http://www.electronize.co.uk/model_elec ... frames.htm http://www.electronize.co.uk/fr30_series.htm
Deze is te krijgen bij www.technobots.co.uk
Een stuk duurder maar wel met een volledige H-burg zijn de IBC speedo's: http://www.featherweights.org/ Ik denk dat die een beetje overkill zijn voor jullie toepassing

Hoe snel moet je kunnen schakelen van vooruit naar achteruit?
ksa_student
Berichten: 5
Lid geworden op: di mei 11, 2004 10:57 am

Bericht door ksa_student »

tartarus2004 schreef:begrijp ik goed van je site dat het computer-gestuurd moet worden?
(dus niet RC)
Ja, precies.. We hebben een applicatie in C# (zelf geschreven) welke een Mini-ssc-2 controller aantstuurt. Hier kunnen we nu servo's mee bedienen, maar dmv ESC's willen we zo ook boormachines aansturen
ksa_student
Berichten: 5
Lid geworden op: di mei 11, 2004 10:57 am

Bericht door ksa_student »

Bugs schreef:Voor jullie zijn de fetherweight speedo's waarschijnlijk zeer aantrekkelijk, echter de meeste hebben geen current limiting. Deze werken wel prima met accu-boor machine's.
Wat is dat "current limiting" dan? Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Bugs schreef:Hoe snel moet je kunnen schakelen van vooruit naar achteruit?
Snel, we gebruiken de boormachine om een lier aan te sturen, welke een draad op- en afwikkelt waar een marionet aan hangt. Willen we het ding een beetje snel kunnen bewegen, moet hij wel snel reageren, lijkt me.
Gebruikersavatar
tartarus2004
Berichten: 479
Lid geworden op: zo feb 01, 2004 8:44 pm
Locatie: Limbabwe
Contacteer:

Bericht door tartarus2004 »

al aan eenvoudige relaistechniek gedacht?

je bent dan wel gebonden aan stappen, maar het is wel overzichtelijk en snel
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA
ksa_student
Berichten: 5
Lid geworden op: di mei 11, 2004 10:57 am

Bericht door ksa_student »

tartarus2004 schreef:al aan eenvoudige relaistechniek gedacht?

je bent dan wel gebonden aan stappen, maar het is wel overzichtelijk en snel
maar dat is iets wat niet gaat werken, omdat we 6 boormachines nauwkeurig met elkaar willen laten samenwerken
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

We zullen effe meedoen.

Om 6 electromotoren, accuboor of niet ,perfect laten samen te werken heb je niet alleen een snelheidsregeling nodig, maar ook een terugmelding.Hale sensor, lichtsluis, gewone mechanische toerenteller of wat je ook maar kan bedenken.

Kwestie, alle motoren en instalaties verschillen een beetje-zelfs kabellengte en dikte hebben invloed-.Dus is het aan jullie dat je moet de verschillen kan leven, of dat je er een toerenteller op moet monteren.
Andere optie is de motoren mechanisch aan elkaar koppelen, maar aangezien jullie met de softwarekant bezig zijn lijkt me dat geen optie.

Dus zijn de speedo opties minder groot. Eigenlijk , alleen de 4QD's, en dan de lichtere versies, zoals de NCC 12 35.
Het voordeel van deze speedo's is dat die een normaal ingangssignaal nodig hebben, zodanig een interface vrij simpel te maken is-0 tot 5V als signaal voor de snelheid-.Anders hebben jullie de ingangssignalen van servo's nodig.Pulsjes in blokvorm dan.

Effe kortweg bij vermelden,
current limiting. Stroombegrenzing. Een manier om motor en snelheidsregelaar te beschermen tegen abnormale condities. Je wil geen kortsluitingen die 80eu aan snelheidsregelaar doen oproken.
Motorrem op een gelijstroom permanent magneet motor. Sluit de polen van de motor kort, zonder er stroom op laten toe te komen(anders pats voor de accu's of speedo's), en de motor gaat werken als een generator die de electriciteit die ie maakt gebruikt om in de tegengestelde richting te willen draaien. oftewel, als er wat vaart inzit, dan remt deze goed.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
ksa_student
Berichten: 5
Lid geworden op: di mei 11, 2004 10:57 am

Bericht door ksa_student »

Zo, dat zijn de betere posts! :) Dankjewel.. Als terugkoppeling van wat we naar de servo's sturen gebruiken we computermuizen. Deze hebben we op de seriele poort hangen (3 stuks, met elk 2 assen) en met een eigen geschreven driver kunnen we ze allemaal apart uitlezen. Dus feedback is het probleem niet.

We kunnen een boormachine nu al prima softwarematig aansturen.. maarja.. het werkt nog niet helemaal lekker... :(

Hier een filmpje van onze testopstelling, die we zojuist hebben opgenomen. Het ding draait steeds "heen, terug, pauze", "heen, terug, pauze", "heen, terug, pauze"...

Waarom is het zo dat het omschakelen van "heen" naar "terug" veel sneller kan dan van "terug" naar "heen"? Waarom zit hier een pauze in?

Dit fenomeen ("en hij wacht even") ligt niet aan de software om het geheel aan te sturen, dit komt door de ESC...

Welke ESC zou nou die pauze NIET hebben, maar net zo snel heen als terug kunnen?
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Zal wel een race speedo zijn denk ik. Zo te merken draaid hij de ene kant op ook sneller als de andere. De achteruit is langzamer en dus hoeft hij niet te wachten als je daarna vooruit gaat. Maar andersom zit er behoorlijk wat vaart in zo'n autotje dus remt hij eerst (staat stil) voordat hij in z'n achteruit gaat.
Robotwars speedo's doen dat niet, maar mischien is het hanidger om bij een modelbouwzaak ala quartel te informeren. Die hebben wat betreft auto-speedotjes meer ervaring. De mannen van team HARD zijn ook volleerd modelbouw-racers, dus die kunnen je er mischien ook wel mee helpen.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Gewone modelbouwspeedo's die gebruikt worden in wagens of boten hebben een beperkte achteruit, en deze word langzamer ingeschakeld om schade aan versnellingen enzo te vermijden als er een stuurfout gemaakt word.Je wil niet dat je kunststof tandwielen volaan vooruit-oftewel 80km/u en sneller plotseling vol in achteruit gegooid worden.Brokken gegarandeerd.
Ook is de stroom meestal sterker begrensd in de achteruit .Mijn Schulzes hebben 12V 55A vooruit, en 35A achteruit.

Oftewel, als je dit wil vermijden moet je dus naar andere speedo's gaan kijken.
En dan zijn de in RW gebruikelijke speedo's interssanter, dus de Electronizes of de kleinere 4QD's.(die trouwens een stuk goedkoper zijn dan speedo's voor RC met dezelfde capaciteiten- de Schulzes die ik heb gaan €95 elks- en ik gebruik die omdat ik die al had en ze zo klein en licht zijn- leuk als je maar 12 kg robot hebt.)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik geloof dat ik jullie heb ge-mailed over die speedo zaken.

Hoe ver staat het er nu mee?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

De mannen van team HARD zijn ook volleerd modelbouw-racers, dus die kunnen je er mischien ook wel mee helpen.
Wat ik als zogezegde volleerd modelbouw-racer kan vertellen is gewoon dat in de electro race modelbouw zelden of nooit ESC met achteruit gebruikt worden, racen doe je niet in achteruit :twisted: (tenzij met echte Dafjes, maar dat is weer een heel ander verhaal).
M.a.w. de kans dat jullie een hoogwaardige ( en dus dure) RC esc gaan vinden die aan jullie eisen voldoet is zoals reeds door Maddox vermeld heel klein. Bij de niet race afdelingen zoals schaalboten of trucks zijn er inderdaad wel ESC met achteruit maar die hebben zoals hierboven ook reeds vermeld allemaal een vertraging tussen voor en achteruit......gewoon om de mechaniek te sparen.
Dit alles om maar te zeggen dat het niet echt een goede vergelijking is tussen wat jullie zoeken en modelbouw ESC's en je inderdaad best gaat zoeken naar een featherweight soort van regelaar, en daar kom je dan (weeral zoals Mario al heeft gezegd) nogal vlug terecht bij de 4QD's.

OK, dit is dus het soort van reply waar je niet echt iets aan hebt maar ik kon het gewoon niet laten om op Bugs vermelding te reageren.
:wink:
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

electronize goede keuze, veel spul voor weinig geld.
zie www.technobots.co.uk voor prijzen.